Keramische lagers??
Beste forummers..
Een poosje geleden (Bikemotion in de Jaarbeurs) kwam ik een bedrijfje tegen die een stand had met keramische lagers (ingebouwd in Ksyriums). Het zag er allemaal heel mooi uit, maar klopt dit ook allemaal? En zo ja, waarom wordt het dan nog zo weinig toegepast? Hebben mensen hier ervaring met keramische lagers? En eventueel nog tips hierover?
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe racer te bestellen en ik denk er over na om deze optie erbij te doen. Daarom mijn vragen hierover.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Een poosje geleden (Bikemotion in de Jaarbeurs) kwam ik een bedrijfje tegen die een stand had met keramische lagers (ingebouwd in Ksyriums). Het zag er allemaal heel mooi uit, maar klopt dit ook allemaal? En zo ja, waarom wordt het dan nog zo weinig toegepast? Hebben mensen hier ervaring met keramische lagers? En eventueel nog tips hierover?
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe racer te bestellen en ik denk er over na om deze optie erbij te doen. Daarom mijn vragen hierover.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Waarom het weinig toegepast wordt? Omdat het duur is en het effect natuurlijk maar heel minimaal is, omdat een fietswiel toch maar relatief langzaam draait. In de skeelersport zijn keramische lagers veel meer ingeburgerd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
er zal wel een groot verschil in weerstand tss gewone lagers en keramische
alleen is de weerstand die een rijder ondervindt van de gewone lagers reeds heel klein bij het rijden, dus de absolute winst van keramische lagers is HEEL beperkt
alleen is de weerstand die een rijder ondervindt van de gewone lagers reeds heel klein bij het rijden, dus de absolute winst van keramische lagers is HEEL beperkt
in de skeelersport brengt het ook meer voordelen mee doordat de wielen meer omwentelingen maken dan bij het fietsen, daarnaast zitten in skeelers ook meer lagers waardoor je nog meer winst eruit kan halen. maar de kosten blijven behoorlijk hoog. zo heb ik voor de lagers in mijn skeelers 310 USD betaalt voor 20 lagers (2 per wiel). En dan zijn stalen lagers toch wel behoorlijk goedkoper. Zolang de keramische lagers zo duur blijven zullen we ze niet snel veel toegepast zien worden in fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Bah, eng plaatje Jee-Es!
op de site van FSA staat een stuk over ceramische lagers:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=news
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=news
Experiment with your bike to get the best biking experience!
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 22 Maart 2006
in de skeelersport brengt het ook meer voordelen mee doordat de wielen meer omwentelingen maken dan bij het fietsen, daarnaast zitten in skeelers ook meer lagers waardoor je nog meer winst eruit kan halen. maar de kosten blijven behoorlijk hoog. zo heb ik voor de lagers in mijn skeelers 310 USD betaalt voor 20 lagers (2 per wiel). En dan zijn stalen lagers toch wel behoorlijk goedkoper. Zolang de keramische lagers zo duur blijven zullen we ze niet snel veel toegepast zien worden in fietsen.
Een 4-tal jaar geleden zei een ingenieur van Campa mij dat ze berekend hadden dat het effect van keramische lagers pas echt begon te spelen boven de 300 toertjes per minuut: in de skeelersport dus wel, bij het wielrennen niet echt.
Maar het is wel degelijk lichter, geeft minder weerstand, gaat langer mee. En het wordt wel degelijk gebruikt in het wielrennen. Tyler Hamilton betaalde nog uit eigen zak meer dan 1000 euro om zijn fiets voor de Olympische Spelen met zo'n lagers uit te rusten. Bjarne Riis laat dit ook met meerdere fietsen en wielen van CSC doen.
Het bedrijf op Bikemotion was SKF trouwens.
in de skeelersport brengt het ook meer voordelen mee doordat de wielen meer omwentelingen maken dan bij het fietsen, daarnaast zitten in skeelers ook meer lagers waardoor je nog meer winst eruit kan halen. maar de kosten blijven behoorlijk hoog. zo heb ik voor de lagers in mijn skeelers 310 USD betaalt voor 20 lagers (2 per wiel). En dan zijn stalen lagers toch wel behoorlijk goedkoper. Zolang de keramische lagers zo duur blijven zullen we ze niet snel veel toegepast zien worden in fietsen.
Een 4-tal jaar geleden zei een ingenieur van Campa mij dat ze berekend hadden dat het effect van keramische lagers pas echt begon te spelen boven de 300 toertjes per minuut: in de skeelersport dus wel, bij het wielrennen niet echt.
Maar het is wel degelijk lichter, geeft minder weerstand, gaat langer mee. En het wordt wel degelijk gebruikt in het wielrennen. Tyler Hamilton betaalde nog uit eigen zak meer dan 1000 euro om zijn fiets voor de Olympische Spelen met zo'n lagers uit te rusten. Bjarne Riis laat dit ook met meerdere fietsen en wielen van CSC doen.
Het bedrijf op Bikemotion was SKF trouwens.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 23 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 23 Maart 2006Bah, eng plaatje Jee-Es!Eng? Ben jij bang voor kogellagers??
Normaal niet, maar deze ziet er zo bizar groot uit... dat het bijna een waanvoorstelling lijkt... Hm laat maar, lastig uit te leggen
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 23 Maart 2006Bah, eng plaatje Jee-Es!Eng? Ben jij bang voor kogellagers??
Normaal niet, maar deze ziet er zo bizar groot uit... dat het bijna een waanvoorstelling lijkt... Hm laat maar, lastig uit te leggen
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 23 Maart 2006
Normaal niet, maar deze ziet er zo bizar groot uit... dat het bijna een waanvoorstelling lijkt... Hm laat maar, lastig uit te leggen
Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen. Het is idd een erg grote kogellager. Hij komt uit een treinstel en is ongeveer even zwaar als mijn fiets Normaal gebruik ik hem om mijn subwoofer een beetje in bedwang te houden. De granieten tegel die er op ligt (ruim 11kg!)is er wel eens vanaf gevallen door de trillingen, dus wat extra gewicht kon geen kwaad. Daarbij is het een erg mooi ding om naar te kijken. Ik vond een fotootje van een kogellager wel toepasselijk in dit topic, dus vandaar.
Normaal niet, maar deze ziet er zo bizar groot uit... dat het bijna een waanvoorstelling lijkt... Hm laat maar, lastig uit te leggen
Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen. Het is idd een erg grote kogellager. Hij komt uit een treinstel en is ongeveer even zwaar als mijn fiets Normaal gebruik ik hem om mijn subwoofer een beetje in bedwang te houden. De granieten tegel die er op ligt (ruim 11kg!)is er wel eens vanaf gevallen door de trillingen, dus wat extra gewicht kon geen kwaad. Daarbij is het een erg mooi ding om naar te kijken. Ik vond een fotootje van een kogellager wel toepasselijk in dit topic, dus vandaar.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!