Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpijn?

franko
Forum-lid

franko 21 mar 2006 11:28

Beste Fietsers,
Wij zijn twee afstuderende bewegingstechnologen. Als afstudeerproject zijn we een lichtbewicht zadel aan het ontwikkelen dat niet leidt tot zitklachten. Momenteel zijn we een overzicht aan het maken van klachten die fietsend Nederland ondervind. Op jullie forum vonden we al veel zitproblemen! We zijn benieuwd of jullie ervaringen op dit gebied hebben. Dus:
Welke lichamelijke problemen ondervinden jullie door het zitten op je zadel? En wat doen julile om ervan af te komen?
We zouden reacties enorm op prijs stellen. Met vriendelijke groet,
Bjorn Frank, Arnaud Hundepool

sivle
Forum-lid

sivle 21 mar 2006 17:11

Volgens mij staat er al wel ontzettend veel op dit forum over zulke problemen. Ik heb zelf nooit problemen met mn zadels, ik kan je dus helaas geen informatie geven, succes.

niklas2
Forum-lid

niklas2 21 mar 2006 17:27

Quoten: Origineel geplaatst door Franko op 21 Maart 2006

Beste Fietsers,
Wij zijn twee afstuderende bewegingstechnologen. Als afstudeerproject zijn we een lichtbewicht zadel aan het ontwikkelen dat niet leidt tot zitklachten. Momenteel zijn we een overzicht aan het maken van klachten die fietsend Nederland ondervind. Op jullie forum vonden we al veel zitproblemen! We zijn benieuwd of jullie ervaringen op dit gebied hebben. Dus:
Welke lichamelijke problemen ondervinden jullie door het zitten op je zadel? En wat doen julile om ervan af te komen?

Het zitcomfort van een fiets is van vele factoren afhankelijk.
Om er een paar te noemen:
- geometrie en stijfheid frame (en de relatie tot lichaamsbouw en gewicht van de fietser)
- wielen en banden (breedte en spanning)
- Zadelpen (stijfheid)
- Kwaliteit broek/zeem
- en ook nog het zadel. (Gigantisch veel discussies, met name de ondersteuning van de zitbotjes lijkt cruciaal te zijn. En vlak het verschil Man/vrouw niet uit.)
Het wordt dus erg lastig (maar niet onmogelijk) om het zitcomfort puur aan de eigenschappen van een zadel toe te kennen. Zie daar: een flinke uitdaging! Succes!
En mochten jullie er in slagen om een zadel te ontwikkelen dat voor iedere berijder tot een zadelpijnvrij bestaan leidt, verdienen jullie de Nobelrpijs voor de Wielrennerij.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

bianchirider
Forum-lid

bianchirider 22 mar 2006 17:49

wel, ik weet niet of dit jullie zal helpen maar ik heb vaak hinder aan beide onderkanten aan men lies. (naast men pireneum, zo noemt dat toch?) denk dat het komt door het schuren van men huid tegen men broek. heb verschillende types broeken en heb het met allemaal, daarom denk ik dat dit ook te maken heeft met men zadel dat te smal voor me is. daarom dat ik een ander zadel eens ga uitproberen. heb al de tip gekregen om eens een vrouwenmodel van fizik uit te proberen daar die gemaakt zijn voor bredere heupen. en van nature heb ik nogal brede heupen.
heb de tip gekregen van iemand die al jaren met de fiets rijdt om eens nivea in mijn broek te smeren maar dat vind ik wat omslachtig.
hoop dat jullie hier iets aan hebben
succes nog

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 24 mar 2006 04:09

Hoi,
Een zadel ontwikkelen waar iedereen perfect op zit kan gewoon niet volgens mij.
Veel zogeheten zadelklachten komen vaak voort uit andere oorzaken zoals een foute houding op de fiets, slecht passende broek, kwaliteit van de zeem e.d......
Uiteraard is het ook schokkend te zien hoe slordig vele zadels zelf zijn gemonteerd wat op zich ook al weer een reden tot allerhande lichamelijke klachten zou kunnen zijn.
Toeval of niet, vandaag kreeg ik dit in de mailbox:
http://www.e-gezondheid.be/magazine/art ... brique=898

Food for thought?

Snobisme is een dure hobby...

refie
Forum-lid

refie 24 mar 2006 09:57

Heb eens een lezing bijgewoond van een fietsende uroloog:  (PJM Kil, Tilburg welke al jaren op zijn leren Brooks rond rijd) Er passeerde enkele studies naar speciale zadels (orthopedische met het gewicht van een fiets!!, Specialized BG e.a.) Mischien brengt het jullie wat
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 mar 2006 00:57

Quoten: Origineel geplaatst door Franko op 21 Maart 2006

Beste Fietsers,

Mijn ervaring is dat je met een wat harder zadel last van je zitbotjes krijgt en een zachter zadel zadel lekkerder zit op kortere ritten, maar een afgekneld en broeierig gevoel op langere ritten geeft. Het ideale zadel zal hier een balans in moeten zien te vinden. Maar of dat één zadel zal zijn dat iedereen past ? Dat lijkt me sterk.
Na wat geexpirimenteer toch weer teruggekeerd naar een relatief wat harder zadel. Ik ben er wel achter dat een plat zadel (bijv. Rolls) voor mij duidelijk minder werkt dan een iets hol zadel (bijvoorbeeld turbo-matic en in mindere mate flite). Maar ook dit zal persoonlijk zijn.

franko
Forum-lid

franko 27 mar 2006 13:06

Hallo fietsers,
allereerst hartelijk dank voor al jullie reacties, wij nemen dit natuurlijk mee in ons onderzoek. Op het moment zijn we aan het analyseren wat nou precies de functie van de voorbouw van een zadel is. Is dit puur en alleen om de druk op het hele zadel te verminderen door oppervlaktevergroting of heeft het voor de controle over de fiets ook nut?? wat is jullie mening hierover?
met vriendelijke groet
Bjorn Frank & Arnaud Hundepool

niklas2
Forum-lid

niklas2 27 mar 2006 13:20

Quoten: Origineel geplaatst door Franko op 27 Maart 2006

Hallo fietsers,
allereerst hartelijk dank voor al jullie reacties, wij nemen dit natuurlijk mee in ons onderzoek. Op het moment zijn we aan het analyseren wat nou precies de functie van de voorbouw van een zadel is. Is dit puur en alleen om de druk op het hele zadel te verminderen door oppervlaktevergroting of heeft het voor de controle over de fiets ook nut?? wat is jullie mening hierover?
met vriendelijke groet

een langer zadel geeft meer mogelijkheden om van zitpositie te wisselen.
Dat kan behulpzaam zijn bij het aanhouden van verschillende beenritmes onder verschillende omstandigheden. Zo zie je vaak wanneer iemand keihard gaat fietsen op een zeer zwaar verzet, deze persoon meer richting het puntje van het zadel gaat zitten.
Ook kan het prettig zijn tijdens een langer fietstocht om iets anders op het zadel te gaan zitten voor de afwisseling van druk op het zitvlak. Hoe langer het zadel, des te meer mogelijkheden uiteraard.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 27 mar 2006 18:29

Hallo fietsers,
met vriendelijke groet

Op de racefiets heeft 't geen nut voor de controle, maar wél op de mountainbike bij afdalingen en in bochten.

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 27 mar 2006 23:03

Hallo fietsers,
met vriendelijke groet

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 27 mar 2006 23:08

Is dit puur en alleen om de druk op het hele zadel te verminderen door oppervlaktevergroting of heeft het voor de controle over de fiets ook nut?? wat is jullie mening hierover?

Ik denk beide. Ik weet niet of ze er nu nog zijn, maar in de jaren 70 had je de zgn. rokzadels. Een zadel zonder voorkant laten we maar zeggen. Ook mijn moeders fiets was uitgerust met een dergelijk geval. Je had in ieder geval veel minder controle over je fiets en bovendien de neiging om er steeds naar voren af te glijden.
Ik heb even gegoogeld en nu blijkt dat die dingen nog steeds bestaan.

Plaats reactie