Fietsen naar Annecy
Beste fietsers,
Mijn ouders gaan op vakantie naar het Lathuile. Dit ligt aan het meer van Annecy. Ik ga dit jaar (voor het eerst) niet meer met mijn ouders op vakantie. Ik ben nu van plan om ze op te zoeken en er zelf (helemaal alleen dus) heen te fietsen. Ik wil er heen gaan met de racefiets, dus ik heb weinig ruimte voor bagage enzo. Daar heb ik al een probleem... Ik zou graag willen weten of iemand hier tips voor heeft. Hoe kan ik extra bagage-ruimte creeëren? Maar, ik wil niet met een karretje achter me fiets rijden.
Een ander probleem is mijn ervaring. Die heb ik vrijwel niet op dit gebied. Ik heb weleens een aantal dagen gefietst met mijn ouders, maar verder heb ik weinig ervaring. Wat moet ik dus vooral niet vergeten mee te nemen, en wat moet ik vooral thuis laten? Andere tips zijn ook altijd welkom...
Een derde probleem is de routeplanning. Hoe kan ik een geschikte route vinden? En zijn deze routes verantwoord voor een 17-jarig, dan 18-jarig ventje?
Verder zou ik graag nog veel tips, of andere opmerkingen horen. Als je het onverantwoord vindt... meldt het! Als je iets anders hebt, vertel het maar!
Alvast bedankt, Jordy
Mijn ouders gaan op vakantie naar het Lathuile. Dit ligt aan het meer van Annecy. Ik ga dit jaar (voor het eerst) niet meer met mijn ouders op vakantie. Ik ben nu van plan om ze op te zoeken en er zelf (helemaal alleen dus) heen te fietsen. Ik wil er heen gaan met de racefiets, dus ik heb weinig ruimte voor bagage enzo. Daar heb ik al een probleem... Ik zou graag willen weten of iemand hier tips voor heeft. Hoe kan ik extra bagage-ruimte creeëren? Maar, ik wil niet met een karretje achter me fiets rijden.
Een ander probleem is mijn ervaring. Die heb ik vrijwel niet op dit gebied. Ik heb weleens een aantal dagen gefietst met mijn ouders, maar verder heb ik weinig ervaring. Wat moet ik dus vooral niet vergeten mee te nemen, en wat moet ik vooral thuis laten? Andere tips zijn ook altijd welkom...
Een derde probleem is de routeplanning. Hoe kan ik een geschikte route vinden? En zijn deze routes verantwoord voor een 17-jarig, dan 18-jarig ventje?
Verder zou ik graag nog veel tips, of andere opmerkingen horen. Als je het onverantwoord vindt... meldt het! Als je iets anders hebt, vertel het maar!
Alvast bedankt, Jordy
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou 1e eens verzinnen hoelang je er over wilt doen. Je kan meer dan 200 km per dag gaan rijden. (gaat zonder problemen want je hebt toch niets anders te doen dan fietsen en slapen). Hoe sneller je het doet des te minder groot is je bagage probleem. Als je gaat kamperen moet je een hele berg extra zooi meenemen, dat zal lastig worden omdat op een racefiets mee te krijgen.
Je kan om bagage mee te nemen een bagagedrager kopen die je vast klemt aan je zadelpen. Bij Roseversand hebben ze ze in alle soorten en maten.
De route plannen zal een enorme berg kaarten kopieren uitprinten worden en lijsten maken met plaatsnamen die je achter elkaar tegen komt. In Frankrijk staat (bijna) altijd het volgende dorp op de richtingsbordjes, dus je moet op sommige stukken iedere boerderij die je tegen komt zo'n beetje opgeschreven hebben wil je een beetje door kunnen fietsen.
900-1000 km is toch wel een aardig stukkie in je uppie.
Je kan om bagage mee te nemen een bagagedrager kopen die je vast klemt aan je zadelpen. Bij Roseversand hebben ze ze in alle soorten en maten.
De route plannen zal een enorme berg kaarten kopieren uitprinten worden en lijsten maken met plaatsnamen die je achter elkaar tegen komt. In Frankrijk staat (bijna) altijd het volgende dorp op de richtingsbordjes, dus je moet op sommige stukken iedere boerderij die je tegen komt zo'n beetje opgeschreven hebben wil je een beetje door kunnen fietsen.
900-1000 km is toch wel een aardig stukkie in je uppie.
Weet niet welk budget je ervoor beschikbaar hebt maar een fiets-GPS met geheugenkaartjes (Garmin of Magellan) huren of kopen zou een optie kunnen zijn. Je tekent dan de route per dag uit op de PC bij jou thuis met de bijhorende kaart-software die elk klein weggetje kent - tot op het adres van hotel of camping - en saven op de geheugenkaartjes die je elke morgen in het toestel steekt. Wel opletten want de kaart-software kent geen hoogtelijnen enkel van die pijltjes die je wel kentvan de Michelin-wegenkaarten. Rijden maar, en steeds op de juiste weg.
Ik ben inderdaad van plan om zo'n 200 km per dag te gaan fietsen. Als het goed is moet het dan in 4 dagen, en 3 nachten te doen zijn. ANWB gaf aan dat het 900 km is, maar dat is met de auto, en dan rij je af en toe heel wat extra kilometers. Op de fiets zal ik toch zo veel mogelijk recht toe, recht aan rijden. Ik ben er al over uit dat ik op de eerste dag zoveel mogelijk door Nederland wil rijden. Ik woon in de buurt van Leiden, en dan wil ik via Den Bosch, richting Eindhoven naar Weert en dan richting Maastricht (Eijsden). Dan moet ik nog een 'klein stukje' naar Luik. Daar wil ik voor het eerst overnachten. Dit stuk is, naar mijn berekingen, ongeveer 230 km. De rest van de route moet ik nog bepalen. Dat ga ik waarschijnlijk doen door dorpje voor dorpje op te schrijven, en dan maar gewoon de bordjes te volgen.
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten. Nu weet ik alleen niet of deze in Frankrijk en België ook bestaan. Maar ik ben nu wel af van het idee om in een tent te slapen, want dat scheelt ook weer een hoop bagage; tent zelf, luchtbed, pompje, slaapzak. Ik heb al een lijst opgesteld met bagage die ik wel mee moet noemen, en dat kan ik toe nu toe allemaal kwijt, in een grote rugzak, een bagagedrager (moet ik nog kopen), zadeltasje en mijn rugvakjes (op me shirt).
Tips zijn nog altijd welkom...
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten. Nu weet ik alleen niet of deze in Frankrijk en België ook bestaan. Maar ik ben nu wel af van het idee om in een tent te slapen, want dat scheelt ook weer een hoop bagage; tent zelf, luchtbed, pompje, slaapzak. Ik heb al een lijst opgesteld met bagage die ik wel mee moet noemen, en dat kan ik toe nu toe allemaal kwijt, in een grote rugzak, een bagagedrager (moet ik nog kopen), zadeltasje en mijn rugvakjes (op me shirt).
Tips zijn nog altijd welkom...
Vooraf alle overnachtingsplaatsen boeken. Dan hoef je je daar niet druk over te maken (scheelt heel veel) en kun je langer en dus rustiger fietsen. 200 km per dag in je eentje is al zwaar genoeg: Dan verdien je een goed bed... Een goede GPS lijkt mij ook onmisbaar. Je kunt er je hele route tot in de kleinste detail (karresporen en wandelpaden) inzetten. Ik zou zoveel mogelijk op mijn fiets hangen (voor en achter, eventueel nog stuur-, frame- en zadeltas). Op je rug kun je veel kwijt, maar het trekt wel aan je rug.
Lees het boek 'De Tour de France met de Britse slag' van Tim Moore (ISBN 90 417 6047 4; Bzztoh Den Haag). Brit fietst 's zomers de Tour na, met een racefiets met fietstassendragers. Hij heeft geen fietservaring, maar ontzettend veel Britse humor en het nodige doorzettingsvermogen. Daarnaast zijn er heel veel tijdschriften voor de vakantiefietser (FIETS Actief natuurlijk, of andere). Goed om ideeen op te doen.
Zelf zou ik wel een BOB fietskar nemen. Kan alles in, is ligt, beweegt zijdeling mee, kan je zelfs mee mountainbiken.
Lees het boek 'De Tour de France met de Britse slag' van Tim Moore (ISBN 90 417 6047 4; Bzztoh Den Haag). Brit fietst 's zomers de Tour na, met een racefiets met fietstassendragers. Hij heeft geen fietservaring, maar ontzettend veel Britse humor en het nodige doorzettingsvermogen. Daarnaast zijn er heel veel tijdschriften voor de vakantiefietser (FIETS Actief natuurlijk, of andere). Goed om ideeen op te doen.
Zelf zou ik wel een BOB fietskar nemen. Kan alles in, is ligt, beweegt zijdeling mee, kan je zelfs mee mountainbiken.
Quoten: Origineel geplaatst door Jordy op 21 Maart 2006
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten. Nu weet ik alleen niet of deze in Frankrijk en België ook bestaan. Maar ik ben nu wel af van het idee om in een tent te slapen, want dat scheelt ook weer een hoop bagage; tent zelf, luchtbed, pompje, slaapzak. Ik heb al een lijst opgesteld met bagage die ik wel mee moet noemen, en dat kan ik toe nu toe allemaal kwijt, in een grote rugzak, een bagagedrager (moet ik nog kopen), zadeltasje en mijn rugvakjes (op me shirt).
Tips zijn nog altijd welkom...
Natuurlijk zijn er in België en Frankrijk mogelijkheden om te overnachten. Gewoon een (jeugd) herberg zoeken, dan heb je in ieder geval onderdak. Owjah, bagagedragers en te veel bagage moet je wel mee uitkijken op je racer. Misschien is een mtb (als je die hebt) met slicks eronder een betere keuze. Ik denk niet dat je racefiets het fijn vind om jou+bagage op zich te dragen.
PS. Als je voor een bagagedrager gaat, kijk dan bij Topeak. Zeer goed merkhttp://www.topeak.com/products/rack_beam_lead.html
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten. Nu weet ik alleen niet of deze in Frankrijk en België ook bestaan. Maar ik ben nu wel af van het idee om in een tent te slapen, want dat scheelt ook weer een hoop bagage; tent zelf, luchtbed, pompje, slaapzak. Ik heb al een lijst opgesteld met bagage die ik wel mee moet noemen, en dat kan ik toe nu toe allemaal kwijt, in een grote rugzak, een bagagedrager (moet ik nog kopen), zadeltasje en mijn rugvakjes (op me shirt).
Tips zijn nog altijd welkom...
Natuurlijk zijn er in België en Frankrijk mogelijkheden om te overnachten. Gewoon een (jeugd) herberg zoeken, dan heb je in ieder geval onderdak. Owjah, bagagedragers en te veel bagage moet je wel mee uitkijken op je racer. Misschien is een mtb (als je die hebt) met slicks eronder een betere keuze. Ik denk niet dat je racefiets het fijn vind om jou+bagage op zich te dragen.
PS. Als je voor een bagagedrager gaat, kijk dan bij Topeak. Zeer goed merkhttp://www.topeak.com/products/rack_beam_lead.html
Zo heet dat ding, een BOB (merknaam). FIETS heeft hem eens getest en was er lyrisch over. Vooral omdat je er mee kunt mountainbiken... Ik heb hem bij een goede Buitensport-winkel zien staan. Je krijgt er een extra stevige snelspanner bij... Is iets liever voor je racefiets denk ik. Veel bagage op je racefiets zie ik eigenlijk niet zo voor me.
Quoten: Origineel geplaatst door Jordy op 21 Maart 2006
Dan moet ik nog een 'klein stukje' naar Luik. Daar wil ik voor het eerst overnachten. Dit stuk is, naar mijn berekingen, ongeveer 230 km. De rest van de route moet ik nog bepalen. Dat ga ik waarschijnlijk doen door dorpje voor dorpje op te schrijven, en dan maar gewoon de bordjes te volgen.
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten.
In de provincie Luik zijn er geen trekkershutten, er is wel een jeugdherberg in het centrum (Rue Georges Simenon). De dichtsbijzijnde trekkershut is in Bilzen (belg. Limburg) zo een dertigal km van Luik verwijderd. Als je voor Bilzen kiest dan moet je in Maastricht de grens over - maar ik zou voor de jeugdherberg gaan.
Dan moet ik nog een 'klein stukje' naar Luik. Daar wil ik voor het eerst overnachten. Dit stuk is, naar mijn berekingen, ongeveer 230 km. De rest van de route moet ik nog bepalen. Dat ga ik waarschijnlijk doen door dorpje voor dorpje op te schrijven, en dan maar gewoon de bordjes te volgen.
Het overnachten wilde ik in eerste instantie op campings in een tent doen, maar het lijkt me handiger om in een trekkershut te overnachten.
In de provincie Luik zijn er geen trekkershutten, er is wel een jeugdherberg in het centrum (Rue Georges Simenon). De dichtsbijzijnde trekkershut is in Bilzen (belg. Limburg) zo een dertigal km van Luik verwijderd. Als je voor Bilzen kiest dan moet je in Maastricht de grens over - maar ik zou voor de jeugdherberg gaan.
Mensen, bedankt voor de tips en opmerkingen!
Ik ben nu mijn route aan het plannen, en aan de hand daarvan bepaal ik waar ik ga overnachten, wanneer ik pauze houdt, hoe lang ik er over wil doen etc... Ik wil eigenlijk niet meer als 200 km per dag fietsen, en aangezien ik het eerste deel zo lang mogelijk in Nederland wil fietsen, zal mijn eerste overnachting ergens in de omgeving van Maastricht zijn. Daarna is het afhankelijk van mijn route, en snelheid. Weet iemand soms wat voor afstand ik kan afleggen op een dag? Ik zal ong. 9/10 uur fietsen op een dag (ik fiets alleen bij licht), ik aardig wat bagage moet meesjouwen, ik een aantal dagen op redelijk heuvelachtig gebied rij, en ik normaal gesproken 30 km p/u gemiddeld rijdt als ik ong. 3/4 uurtjes fiets. Ik zal nog wel een aantal duurtrainingen doe.
Zo'n BOB-kar lijkt me idd een mooi ding. Maar weet iemand de prijs van zo'n karretje? En hoeveel bagage kun je er in stoppen?
Heeft er nog iemand ervaring met fietsen vanuit zijn/haar woonplaats naar die regio (Alpen)?
Ik ben nu mijn route aan het plannen, en aan de hand daarvan bepaal ik waar ik ga overnachten, wanneer ik pauze houdt, hoe lang ik er over wil doen etc... Ik wil eigenlijk niet meer als 200 km per dag fietsen, en aangezien ik het eerste deel zo lang mogelijk in Nederland wil fietsen, zal mijn eerste overnachting ergens in de omgeving van Maastricht zijn. Daarna is het afhankelijk van mijn route, en snelheid. Weet iemand soms wat voor afstand ik kan afleggen op een dag? Ik zal ong. 9/10 uur fietsen op een dag (ik fiets alleen bij licht), ik aardig wat bagage moet meesjouwen, ik een aantal dagen op redelijk heuvelachtig gebied rij, en ik normaal gesproken 30 km p/u gemiddeld rijdt als ik ong. 3/4 uurtjes fiets. Ik zal nog wel een aantal duurtrainingen doe.
Zo'n BOB-kar lijkt me idd een mooi ding. Maar weet iemand de prijs van zo'n karretje? En hoeveel bagage kun je er in stoppen?
Heeft er nog iemand ervaring met fietsen vanuit zijn/haar woonplaats naar die regio (Alpen)?
De BOB: niet goedkoop...
Bob Yak - eenwielige fietstrailer voor bagage De YAK trailer is een succesvol basismodel en al jarenlang een klassieker binnen deze productgroep. Met een gestroomlijnd ontwerp dat zorgt voor een laag zwaartepunt, goede aerodynamica en grote stabiliteit, staat hij garant voor veel fietscomfort. De YAK is geschikt voor zowel stadsfietsen als ATB.De YAK is leverbaar met een waterdichte tas met een inhoud van 94 liter.Specificaties: Laadruimte: 62 x 35-40 cm. Gewicht: 6,5 kg. Capaciteit: 30 kg. Wielmaat: 16".BOB YAK 26": met tas (AHWBOB102) € 329,-. zonder tas (AHWBOB103) € 299,-.BOB YAK 28": met tas (AHWBOB104) € 329,-. zonder tas (AHWBOB105) € 299,-.
Bob Yak - eenwielige fietstrailer voor bagage De YAK trailer is een succesvol basismodel en al jarenlang een klassieker binnen deze productgroep. Met een gestroomlijnd ontwerp dat zorgt voor een laag zwaartepunt, goede aerodynamica en grote stabiliteit, staat hij garant voor veel fietscomfort. De YAK is geschikt voor zowel stadsfietsen als ATB.De YAK is leverbaar met een waterdichte tas met een inhoud van 94 liter.Specificaties: Laadruimte: 62 x 35-40 cm. Gewicht: 6,5 kg. Capaciteit: 30 kg. Wielmaat: 16".BOB YAK 26": met tas (AHWBOB102) € 329,-. zonder tas (AHWBOB103) € 299,-.BOB YAK 28": met tas (AHWBOB104) € 329,-. zonder tas (AHWBOB105) € 299,-.