Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cranks draaien mee bij Ksyriums?

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 17 mar 2006 20:36

Ik merkte vanmiddag iets raars toen ik mn fiets op een montagestandaardje zette. Als ik mijn Ksyrium wielen erin heb en de fiets op 'n standaardje zet en even aan de cranks draai, blijven die na het loslaten gewoon met de wielen mee verder draaien! Dit merk ik alleen wanneer die wielen erin zitten, want met mijn shimano trainingswielen is dit niet zo.....                             
Is iemand die dit ook heeft, of die snapt wat hier aan de hand is? Ik weet niet of het kwaad kan, maar ik vind het wel een beetje raar, heb het nog nooit eerder gezien.
bvd,
      David  
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 mar 2006 20:55

Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 mar 2006 01:30

Had het ook met mijn oude Ksyrium SL's... Had er verder geen last van maar als ik ze niet verkocht had had ik het freewheel ook wel even onder handen genomen. (overigens verkocht aan een vriend en de situatie van het freewheel medegedeeld hoor..)

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 18 mar 2006 15:11

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006

Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... 

O ok, moet dit speciaal met Mavic olie, of kan het ook met gewoon lagervet of olie
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 mar 2006 15:47

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 18 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006

Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... 

O ok, moet dit speciaal met Mavic olie, of kan het ook met gewoon lagervet of olie


Hoi,
Geen vet wel onderhoudsolie > mineraalolie is O.K..
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 18 mar 2006 17:53

Ben dus niet de enige met dit probleem. Was deze voormiddag bij mijn FM en stond daar warempel nog iemand met hetzelfde wiel en hetzelfde probleem. Alleen bleek de FM niet zo geneigd om de body los te maken ( sprak over verlies van garantie bij Mavic) Ik denk eerder aan de schrik voor het verlies van die kleine 'veertjes'. nkunde zeker niet,daarvoor heeft ie mij al te vaak deskundig geholpen. Zoals deze morgen : mijn carbon-bike kraakte langs alle kanten toen ik er enkele hellingen mee deed. Spuitbusje smeermiddel op voor-en achterpatten , schouderklopje en klaar was kees.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 18 mar 2006 19:30

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 18 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 18 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006

Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... 

O ok, moet dit speciaal met Mavic olie, of kan het ook met gewoon lagervet of olie


Hoi,
Geen vet wel onderhoudsolie > mineraalolie is O.K..
Ciao,


Met onderhoudsolie bedoel je gewoon een olie die je ook voor je ketting gebruikt? Zoals bv Finish Line of Cyclon dry lube?
bvd,
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 18 mar 2006 20:19

Kan ik dit trouwens beter wel of niet zelf doen? Ik lees namelijk over losse veertjes die eruit kunnen springen  ?
Kan ik er nog wel morgen mee koersen of is het beter om mn trainingswielen te pakken? Want het lukt me niet om dat vanavond nog te repareren.........
bvd, 
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 mar 2006 21:15

Mwoah, je moet er zeker nog wel een ritje op kunnen maken zonder schade aan te richten hoor.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 mar 2006 22:16

Dit kun je zelf. Overigens is het Mavic olie of een andere synthetische olie (minerale kan goed werken maar kan ook invreten).
Veertjes kunnen wegspringen maar als je het op een schone vloer doet zijn ze ook zo weer terug gevonden. Een fm die dit niet durft (of niet wil doen) zo ik geen enkele aankoop meer gunnen.
Werkwijze is: Cassette verwijderen, aan twee zijden een imbussleutel (5 uit mijn hoofd) in de as plaaten en in tegengestelde richting draaien tot de dop aan de pignon zijde los is. vervolgens kun je de body er met de hand aftrekken. Geheel goed schoonmaken, inolien en weer terug plaatsen (wel zorgen dat de ring in de body teruggeplaatst wordt anders draait deze niet meer vrij en vervolgens dop weer terugplaatsen en klaar is Kees.
(als je in de buurt van Soest woont weet ik nog wel iemand dit het graag voor je wil doen....)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 mar 2006 01:10

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 18 Maart 2006


Dit kun je zelf. Overigens is het Mavic olie of een andere synthetische olie (minerale kan goed werken maar kan ook invreten).
Veertjes kunnen wegspringen maar als je het op een schone vloer doet zijn ze ook zo weer terug gevonden. Een fm die dit niet durft (of niet wil doen) zo ik geen enkele aankoop meer gunnen.
Werkwijze is: Cassette verwijderen, aan twee zijden een imbussleutel (5 uit mijn hoofd) in de as plaaten en in tegengestelde richting draaien tot de dop aan de pignon zijde los is. vervolgens kun je de body er met de hand aftrekken. Geheel goed schoonmaken, inolien en weer terug plaatsen (wel zorgen dat de ring in de body teruggeplaatst wordt anders draait deze niet meer vrij en vervolgens dop weer terugplaatsen en klaar is Kees.
(als je in de buurt van Soest woont weet ik nog wel iemand dit het graag voor je wil doen....)


Hoi,
Niet dat het van cruciaal belang is maar Mavic freewheel olie is wel degelijk minerale olie. Synthetische olie schaadt absoluut niet maar aangezien er in de body enkel metalen delen verwerkt zijn hoeft dit dus niet. Mavic M40122 is het referentienummer van die olie.
Met onderhoudsolie wordt fijne olie bedoeld die gebruikt wordt om o.a. machine onderdeeltjes te smeren. Vind je in zowat elk grootwarenhuis als naaimachine olie b.v. Meer dan een twintigtal druppeltjes heb je niet nodig.
Aan de cassette kant heb je inderdaad een imbus #5 nodig, aan de andere kant een #10.
Ciao,  
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 19 mar 2006 11:57

Kijk ook eens hier, het gaat wel over her tunen van Mavic wielen maar de (de)montage van de body passeert ook de revu.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

Plaats reactie