Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakbreuk

beukje
Forum-lid

beukje 16 mar 2006 18:52

Beste forumleden. Ik heb regelmatig last van een gebroken spaak in mijn achterwiel. Dit gebeurt zonder aanwijsbare aanleiding. Ik weeg (slechts) 78 kg. Het zijn goedkope trainingswielen met 16 spaken van een gerenommeerd merk. (Begint met een Sh.) Is dit iets wat bij andere merken ook vaak voorkomt? Ik durf niet meer ver weg te gaan fietsen in de angst dat ik kilometers naar huis moet gaan lopen vanwege de grote slag in het wiel. Ik fiets nu alleen nog  kermisrondjes door de wijk. Maar de wijkbewoners beginnen  te klagen vanwege de onveilige situatie hierdoor. Hebben duurdere wielen geen last spaakbreuk?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 16 mar 2006 21:02

Heb ook ooit zo'n stel wielen gehad, maar dan van campa, waarschijnlijk een maandagmorgen product. Het enige wat in zo'n geval wel eens wil helpen het gehele wiel opnieuw laten spaken. Kies voor een goede fietsenmaker voor dit klusje en kies goede spaken (sapim).
Steeds de spaak vervangen die breekt is dit geval geen remedie meer!

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

resch
Forum-lid

resch 17 mar 2006 09:24

Lijkt me ook het beste, wanneer telkens een spaak breekt heeft het weinig zin meer die spaak te vervangen die steeds breekt. Zeker met een wiel met weinig spaken, door de hoge spaakspanning krijgen ze het toch (te) zwaar te verduren. Een wiel dat steeds dezelfde problemen kent, moet naar mijn mening opnieuw worden gespaakt en neem dan maar meteen goede spaken (DT, Sapin of Hoshi) en laat het door een vakman doen!

fast4ward
Forum-lid

fast4ward 17 mar 2006 09:39

Of neem gewoon een set wielen die traditioneel gespaakt zijn. Dus gewoon wat meer spaken dan maar 16
M@zzel

mensma
Forum-lid

mensma 17 mar 2006 10:42

Quoten: Origineel geplaatst door Fast4ward op 17 Maart 2006

Of neem gewoon een set wielen die traditioneel gespaakt zijn. Dus gewoon wat meer spaken dan maar 16

Ik heb ook voor deze optie gekozen. Had eerst Mavic Cosmic Elites, maar daar gingen de spaken steeds van loszitten of draaien. Heb ze verkocht en een setje Mavic CXP33, 36 spaaks met Dura-Ace naven gekocht, ze bevallen super!!

Plaats reactie