Waterpas afstellen STI
Quoten: Origineel geplaatst door Markv/dN. op 14 Maart 2006
Is er iemand die een professioneel trukje kent om te kontroleren of de STI shifters op precies dezelfde waterpas hoogte staan?
Fiets op de kop zetten en zorgen dat het stuur precies in lijn staat met het frame. Dan kan je makkelijk zien (mits je een vlakke ondergrond hebt en je stuur recht op de vork staat natuurlijk) of je shifters gelijk staan.
Is er iemand die een professioneel trukje kent om te kontroleren of de STI shifters op precies dezelfde waterpas hoogte staan?
Fiets op de kop zetten en zorgen dat het stuur precies in lijn staat met het frame. Dan kan je makkelijk zien (mits je een vlakke ondergrond hebt en je stuur recht op de vork staat natuurlijk) of je shifters gelijk staan.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39
Quote: Origineel geplaatst door andromeda op 14 Maart 2006
een waterpas over je shifters heen leggen lijkt mij de meest slimme oplossing.....
Ja, maar als je niet weet of je fiets helemaal recht staat?
Denk dat het gewoon op het 'oog' moet kunnen.
Die eventuele ene milimeter zie/merk je toch niet.
een waterpas over je shifters heen leggen lijkt mij de meest slimme oplossing.....
Ja, maar als je niet weet of je fiets helemaal recht staat?
Denk dat het gewoon op het 'oog' moet kunnen.
Die eventuele ene milimeter zie/merk je toch niet.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.
waterpas langs je wiel naar beneden en dan je shifters, als je echt wilt weten of ie waterpas staat.
mij persoonlijk maakt het ook niet zo veel uit maar als hij echt waterpas wil...
mij persoonlijk maakt het ook niet zo veel uit maar als hij echt waterpas wil...
"Try not. Do or do not......there is no try"
als ik nieuwe shifters op een stuur zet.
Dan zet ik het stuur op tafel met de shifters erop. Eerst heb ik bepaald welke positie de shifters moeten hebben. Vervolgens zet ik het op tafel. Dan merk je dat als ze niet gelijk zitten, 1 vd shifters het eerst de tafel raakt met de onderkant. Als de gelijk de tafel raken dan zitten ze gelijk op het stuur.
beetje duidelijk ?
Dan zet ik het stuur op tafel met de shifters erop. Eerst heb ik bepaald welke positie de shifters moeten hebben. Vervolgens zet ik het op tafel. Dan merk je dat als ze niet gelijk zitten, 1 vd shifters het eerst de tafel raakt met de onderkant. Als de gelijk de tafel raken dan zitten ze gelijk op het stuur.
beetje duidelijk ?
Quoten: Origineel geplaatst door Markv/dN. op 14 Maart 2006
Is er iemand die een professioneel trukje kent om te kontroleren of de STI shifters op precies dezelfde waterpas hoogte staan?
Simpel trukje is een lange rechte lat tegen de onderkant van je stuur te leggen (liefst schoon stuur zonder stuurlint) met een uitstekend deel naar voren gericht. Dan laat je de remgrepen met de onderkant tegen deze lat zakken en draai je ze vast. ( ik gebruikt zelf een waterpas, maar niet in die functie) Als je dat aan beide kanten van het stuur zo doet zitten ze gegarandeerd op dezelfde hoogte (als je stuur en de lat recht zijn tenminste) Als je de remgrepen hoger of lager wilt hebben zul je dit moeten compenseren door het gehele stuur wat te verdraaien. De meeste fabrikanten maken hun sturen en remgrepen zo dat ze op deze manier goed passen. Wil je de remgrepen echter extreem hoog of heel laag dan werkt deze methode niet, maar anders werkt het perfect.
Is er iemand die een professioneel trukje kent om te kontroleren of de STI shifters op precies dezelfde waterpas hoogte staan?
Simpel trukje is een lange rechte lat tegen de onderkant van je stuur te leggen (liefst schoon stuur zonder stuurlint) met een uitstekend deel naar voren gericht. Dan laat je de remgrepen met de onderkant tegen deze lat zakken en draai je ze vast. ( ik gebruikt zelf een waterpas, maar niet in die functie) Als je dat aan beide kanten van het stuur zo doet zitten ze gegarandeerd op dezelfde hoogte (als je stuur en de lat recht zijn tenminste) Als je de remgrepen hoger of lager wilt hebben zul je dit moeten compenseren door het gehele stuur wat te verdraaien. De meeste fabrikanten maken hun sturen en remgrepen zo dat ze op deze manier goed passen. Wil je de remgrepen echter extreem hoog of heel laag dan werkt deze methode niet, maar anders werkt het perfect.
1) je zet je waterpas op je stuur en zet je fiets pas vervolgens zet je je pas op je shifters
2) met lintmeter vanaf uiteinde stuur dezelfde afstand met stift aanduiden.
Wat is daar nu eigenlijk zo nodig aan? met het oog afstellen en dan zul je misschien maximum 1 a 3 mm verschil kunnen hebben.
2) met lintmeter vanaf uiteinde stuur dezelfde afstand met stift aanduiden.
Wat is daar nu eigenlijk zo nodig aan? met het oog afstellen en dan zul je misschien maximum 1 a 3 mm verschil kunnen hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 16 Maart 2006
1) je zet je waterpas op je stuur en zet je fiets pas vervolgens zet je je pas op je shifters
2) met lintmeter vanaf uiteinde stuur dezelfde afstand met stift aanduiden.
Wat is daar nu eigenlijk zo nodig aan? met het oog afstellen en dan zul je misschien maximum 1 a 3 mm verschil kunnen hebben.
zo nodig is het misschien niet voor het fuctionele, maar als ik het idee heb, irriteert mij dat mateloos, net als een stuur dat net iets scheef lijk te staan..
1) je zet je waterpas op je stuur en zet je fiets pas vervolgens zet je je pas op je shifters
2) met lintmeter vanaf uiteinde stuur dezelfde afstand met stift aanduiden.
Wat is daar nu eigenlijk zo nodig aan? met het oog afstellen en dan zul je misschien maximum 1 a 3 mm verschil kunnen hebben.
zo nodig is het misschien niet voor het fuctionele, maar als ik het idee heb, irriteert mij dat mateloos, net als een stuur dat net iets scheef lijk te staan..
je fiets in een diep bad zetten(waterpas)en daarna vol laten lopen en dan allebei de shifters op de waterlijn afstellen????????????????????? hahaha pas op met golfjes! Niet geheel prof.maar wel doelmatig
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !