Wanneer welk stuur ?
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben? ik bedoel, volgens mij heeft je maat van het stuur te maken met je schouder breedte. Maar waar krijg je , of kun je last van krijgen als je een te breed of een te smal stuur hebt.
Ik weet ook dat de platte sturen je minder last geven bij een doof gevoel in je handen. maar waarom rijden er nog zo veel renners met gewone sturen. Het lijkt me dus dat deze platte sturen ook nadelen hebben, zo ja welke?
Ik weet ook dat de platte sturen je minder last geven bij een doof gevoel in je handen. maar waarom rijden er nog zo veel renners met gewone sturen. Het lijkt me dus dat deze platte sturen ook nadelen hebben, zo ja welke?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Je stuur moet gewoon zo breed zijn als je schouders, that's it. Te breed en je bovenlichaam kan een beetje tussen je schouderbladen doorzakken, te smal en je zit te opgekropt, ook minder fijn ademhalen enzo.
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 12 Maart 2006
Mijn schouderbreedte is 52,9 cm, ik ben nogal breed blijkbaar maar ik moet dan maar de breedste maat nemen en dat is 44-46 cm ??
Hoi,
Neem gelijk maar een roeispaan..........
Ciao,
Mijn schouderbreedte is 52,9 cm, ik ben nogal breed blijkbaar maar ik moet dan maar de breedste maat nemen en dat is 44-46 cm ??
Hoi,
Neem gelijk maar een roeispaan..........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door cube op 11 Maart 2006
Wanneer gebruik je een maat 40, 42 of 44 stuur. En ik wilde graag weten wat de voor en de nadelen zijn van de nieuwere platte aero sturen zoals; cinelli ram b.v. t.o.v. de gewone sturen.
Nadeel van plat stuur kan zijn dat je handen en dus ook je polsen in een bepaalde hoek gedwongen worden. Afhankelijk van de vorm van het stuur kan dit wel of juist niet bij jou passen wat juist weer niet ontspannen werkt. Je kunt je stuur natuurlijk wel verdraaien, maar dan zitten de remgrepen mogelijk weer niet lekker.
Je zou een meting kunnen doen (cyclefit of zo) waaruit de juist maat stuur blijkt. Toerders kiezen bij twijfel maatje breder (iet meer comfort, betere ademhaling, wedstrijdrijders soms iets smaller dan volgens de meting omdat dit aerodynamischer is.
Wanneer gebruik je een maat 40, 42 of 44 stuur. En ik wilde graag weten wat de voor en de nadelen zijn van de nieuwere platte aero sturen zoals; cinelli ram b.v. t.o.v. de gewone sturen.
Nadeel van plat stuur kan zijn dat je handen en dus ook je polsen in een bepaalde hoek gedwongen worden. Afhankelijk van de vorm van het stuur kan dit wel of juist niet bij jou passen wat juist weer niet ontspannen werkt. Je kunt je stuur natuurlijk wel verdraaien, maar dan zitten de remgrepen mogelijk weer niet lekker.
Je zou een meting kunnen doen (cyclefit of zo) waaruit de juist maat stuur blijkt. Toerders kiezen bij twijfel maatje breder (iet meer comfort, betere ademhaling, wedstrijdrijders soms iets smaller dan volgens de meting omdat dit aerodynamischer is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoi,
Gewoon uitgaan van je schouderbreedte dus.
Wat die platte sturen betreft, meer aero of niet laat ik nog in het midden, meestal valt dat toch dik tegen.
De enige die ik ken die nog te pruimen vallen zijn die zonder uitsparingen voor je vingers, die zijn immers niet afhankelijk van hoe breed je hand wel is enz.
Kuota heeft er eentje uit en dat ziet er wel leuk uit, met nanotech-tubes carbon zelfs:
http://www.kuota.it/international.html
Zie onder Product > Road > Accessories > Handlebar.
Let er ook op dat sommige fabrikanten niet c-c maten opgeven maar van buiten- tot buitenzijde.Ook nooit te breed nemen, dat stuurt als een truck. Te klein is dan weer zeer nerveus, iets waar cyclo-crossers wel van houden.
Ciao,
Gewoon uitgaan van je schouderbreedte dus.
Wat die platte sturen betreft, meer aero of niet laat ik nog in het midden, meestal valt dat toch dik tegen.
De enige die ik ken die nog te pruimen vallen zijn die zonder uitsparingen voor je vingers, die zijn immers niet afhankelijk van hoe breed je hand wel is enz.
Kuota heeft er eentje uit en dat ziet er wel leuk uit, met nanotech-tubes carbon zelfs:
http://www.kuota.it/international.html
Zie onder Product > Road > Accessories > Handlebar.
Let er ook op dat sommige fabrikanten niet c-c maten opgeven maar van buiten- tot buitenzijde.Ook nooit te breed nemen, dat stuurt als een truck. Te klein is dan weer zeer nerveus, iets waar cyclo-crossers wel van houden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2006 14:19
als ik dit lees denk ik dat mijn stuur veel te smal is... heb schouderbreedte van 59 cm... mijn stuur is 46 cm... ik ondervind nochthans geen hinder bij mijn ademhaling en heb ook geen gevoel dat ik 'inééngekrompen' op de fiets zit... heb nog nooit een racefiets gezien met een stuur van bv +50cm... bestaat dit wel?
IK heb een Cinelli Ram stuur sinds een paar maanden.Wat mij opvalt aan het stuur is dat je meer handposities heb.Zodat je, volgens mij, minder snel vermoeide handen krijgt.Dit komt vooral doordat de fietscomputer voorop het stuur bevestigd is en niet op een "stuurarm".Ben er dus zeer tevreden mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door bianchi rider op 22 Maart 2006
als ik dit lees denk ik dat mijn stuur veel te smal is... heb schouderbreedte van 59 cm... mijn stuur is 46 cm... ik ondervind nochthans geen hinder bij mijn ademhaling en heb ook geen gevoel dat ik 'inééngekrompen' op de fiets zit... heb nog nooit een racefiets gezien met een stuur van bv +50cm... bestaat dit wel?
Holy ****, 59cm?
Sturen zijn idd meestal in de maten 42, 44 en 46cm verkrijkbaar (buitenkant-buitenkant gemeten)
als ik dit lees denk ik dat mijn stuur veel te smal is... heb schouderbreedte van 59 cm... mijn stuur is 46 cm... ik ondervind nochthans geen hinder bij mijn ademhaling en heb ook geen gevoel dat ik 'inééngekrompen' op de fiets zit... heb nog nooit een racefiets gezien met een stuur van bv +50cm... bestaat dit wel?
Holy ****, 59cm?
Sturen zijn idd meestal in de maten 42, 44 en 46cm verkrijkbaar (buitenkant-buitenkant gemeten)