Hallo,
Ben nu in het bezit van een verende voorvork. Deze heeft een veerweg van 80 mm.
Nu zit ik erover na te denken om een andere voorvork aan te schaffen en heb reeds een mooie aanbieeding op het oog.
Echter deze heeft een veerweg van 105 mm.
De afstand van center/wiel tot onderkant balhoofdlager is nu 44 cm, de nieuwe vork is langer )48 cm hart wiel tot onderkant balhoofd'. Dat scheelt dus 4 cm.
De fiets wordt dus behoorlijk achterovergedrukt met als gevolg een ´luie´ fiets.
Weet iemand een soort stelregel voor het maximaal verhogen van de veerweg in tegenstelling tot de fietseigenschappen
voorvork & geometrie
Ik veronderstel dat je een marzocchi in wil bouwen. Ik heb er zelf ook nog over getwijfeld om voor een zocchi te gaan, maar ook ik twijfelde over de inbouwhoogte. 4cm verschil is toch redelijk veel. Je kunt dat natuurlijk een klein beetje compenseren met je stuurpen, maar je frame kantelt in ieder geval veel achterover. Als je wedstrijden rijdt is dit nadelig, maar anders zou ik mij hier niet te veel van aantrekken. Je neemt de afdalingen in ieder geval gemakkelijker. Je kunt natuurlijk ook voor een andere model gaan met een iets lagere inbouwhoogte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2006 19:13
vergeet niet dat de Marzocchi ook weer wat verder inzakt dan de Magura als je op de fiets gaat zitten (en jij je aan de juiste afstelling houdt...) Het verschil zal in de praktijk daardoor weer kleiner zijn. En de Marzocchi heeft een fractioneel grotere vorksprong, wat dus zorgt dat de naloop bijna gelijk blijft aan de combinatie met de Magura.
Gewoon kopen dus en hooguit je zitpositie iets aanpassen.
Gewoon kopen dus en hooguit je zitpositie iets aanpassen.
Dus naar aanleiding van de laatste reactie is het mogelijk om de gok te wagen en de veerweg te vehogen van 85 naar 105 waarbij het balhoofd 4 cm hoger wordt geplaatst.
Door een grotere SAG (invering) zal het uiteindelijke resultaat minder dan 4 cm ophoging bedragen.
Echter door de (ietsje) kleinere naloop van de marzocchi t.o.v. de Magura worden de rijeigenschappenn weer ietsje 'origineler'.
Heeft iemand dit ooit proefondervindelijk uitgeprobeerd?
Door een grotere SAG (invering) zal het uiteindelijke resultaat minder dan 4 cm ophoging bedragen.
Echter door de (ietsje) kleinere naloop van de marzocchi t.o.v. de Magura worden de rijeigenschappenn weer ietsje 'origineler'.
Heeft iemand dit ooit proefondervindelijk uitgeprobeerd?
Door geen mens gestoord, neemt de zee het laatse woord.
Quoten: Origineel geplaatst door 17tim op 12 Maart 2006
Is het niet zo dat je niet naar de veerweg zelf moet kijken, maar naar de lengte van de vork zelf?Dus als de vork evenlang is, zal er niks veranderen in geometrie?
Of sla ik de bal compleet mis
Quoten: Origineel geplaatst door ypenga op 02 Maart 2006
De afstand van center/wiel tot onderkant balhoofdlager is nu 44 cm, de nieuwe vork is langer )48 cm hart wiel tot onderkant balhoofd'. Dat scheelt dus 4 cm. De fiets wordt dus behoorlijk achterovergedrukt met als gevolg een ´luie´ fiets.
Ja, je sla de bal compleet mis. We hebben het hier ook over de vorklengte, en niet over de veerweg.
Is het niet zo dat je niet naar de veerweg zelf moet kijken, maar naar de lengte van de vork zelf?Dus als de vork evenlang is, zal er niks veranderen in geometrie?
Of sla ik de bal compleet mis
Quoten: Origineel geplaatst door ypenga op 02 Maart 2006
De afstand van center/wiel tot onderkant balhoofdlager is nu 44 cm, de nieuwe vork is langer )48 cm hart wiel tot onderkant balhoofd'. Dat scheelt dus 4 cm. De fiets wordt dus behoorlijk achterovergedrukt met als gevolg een ´luie´ fiets.
Ja, je sla de bal compleet mis. We hebben het hier ook over de vorklengte, en niet over de veerweg.
Quote: Origineel geplaatst door 17tim op 12 Maart 2006
<knip><BR>
Dus als de vork evenlang is, zal er niks veranderen in geometrie?Of sla ik de bal compleet mis
Daarin heb je 100 gelijk.
behalve als je een vaste vork vervangt door een verend type, want dan moet je rekening houden met SAG (standaard invering als je fietst, om ook uit te kunnen veren).
<knip><BR>
Dus als de vork evenlang is, zal er niks veranderen in geometrie?Of sla ik de bal compleet mis
Daarin heb je 100 gelijk.
behalve als je een vaste vork vervangt door een verend type, want dan moet je rekening houden met SAG (standaard invering als je fietst, om ook uit te kunnen veren).
Door geen mens gestoord, neemt de zee het laatse woord.
ik heb dit gedaan.
Op mijn sugar heb ik m'n vork van 80 mm vervangen door een marzzochi mx-pro eta van 105 mm. Je voelt idd. het verschil in geometrie en als je op vlakke stukken rijdt heb je een luier gevoel. Het grote voordeel van het eta-systeem is echter dat je gemakkelijk de vork lager kan zetten waarbij je toch nog zo'n 3 cm veerweg overhoudt en ook weer op dezelfde snelle geometrie uitkomt. Dit verschil is duidelijk merkbaar. Plus dat je in afdalingen de vork weer op 105 mm kan zetten,wat ook duidelijk merkbaar is.
Ik heb er wel een tijdje over gedaan om een goede aangepaste zitpositie te vinden. Je hebt idd.iets meer sag maar daarbij is het ook goed het stuur iets lager te zitten (niet te laag als je veel het eta systeem gebruikt) en het zadel ietsje meer naar voor om geen chopper-gevoel te krijgen.
Op mijn sugar heb ik m'n vork van 80 mm vervangen door een marzzochi mx-pro eta van 105 mm. Je voelt idd. het verschil in geometrie en als je op vlakke stukken rijdt heb je een luier gevoel. Het grote voordeel van het eta-systeem is echter dat je gemakkelijk de vork lager kan zetten waarbij je toch nog zo'n 3 cm veerweg overhoudt en ook weer op dezelfde snelle geometrie uitkomt. Dit verschil is duidelijk merkbaar. Plus dat je in afdalingen de vork weer op 105 mm kan zetten,wat ook duidelijk merkbaar is.
Ik heb er wel een tijdje over gedaan om een goede aangepaste zitpositie te vinden. Je hebt idd.iets meer sag maar daarbij is het ook goed het stuur iets lager te zitten (niet te laag als je veel het eta systeem gebruikt) en het zadel ietsje meer naar voor om geen chopper-gevoel te krijgen.