van 7sp naar 9sp
Wellicht wel, maar schiet je er wat mee op ? Bodys zijn los behoorlijk duur en je moet in ieder geval je wiel laten richten of opniuew spaken (naaf wordt breder waardoor de velgeniet meer in het midden staat) en er moet een langere as in. Goed gebruikt wiel met 9 spd is goedkoper. Of als je geen andere velg wilt laat er dan een overjarige model 9 spd achternaaf inbouwen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Dat hangt van het wiel af. Er zijn wielen waarbij alle spaken goed moeten worden nagelopen als de body wordt verwisseld. Bij de ene fabricant is een body ook redelijk te betalen (40 euro) bij de ander ben je meer dan het drievoudige kwijt. Zonder te weten om welk wiel het gaat kan je er dus geen zinnig woord over zeggen.
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Dat hangt van het wiel af. Er zijn wielen waarbij alle spaken goed moeten worden nagelopen als de body wordt verwisseld. Bij de ene fabricant is een body ook redelijk te betalen (40 euro) bij de ander ben je meer dan het drievoudige kwijt. Zonder te weten om welk wiel het gaat kan je er dus geen zinnig woord over zeggen.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De spaken zitten helemaal niet in de body. De body is dat ding waar de tandwielen opzitten en het freewheel meganisme in zit.
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
De spaken zitten helemaal niet in de body. De body is dat ding waar de tandwielen opzitten en het freewheel meganisme in zit.
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
Nee je hebt het niet verkeerd. Maar er zijn ook uitzonderingen...
De spaken zitten helemaal niet in de body. De body is dat ding waar de tandwielen opzitten en het freewheel meganisme in zit.
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
Nee je hebt het niet verkeerd. Maar er zijn ook uitzonderingen...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wiel verspaken hoeft helemaal niet als je niet de as vervangt. En de as hoef je meestal helemaal niet te vervangen want die is toch wel sterk en lang genoeg.
http://sheldonbrown.com/k7.html
http://sheldonbrown.com/k7.html
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Maart 2006
Wiel verspaken hoeft helemaal niet als je niet de as vervangt. En de as hoef je meestal helemaal niet te vervangen want die is toch wel sterk en lang genoeg.
http://sheldonbrown.com/k7.html
Volgens de link is een nieuwe as niet nodig. Zelf weleens geprobeerd? Ik wel. Je houdt minder vrije liggende as over waardoor je frame op een kleiner deel van de as afsteunt. Niet zoals de fabrikant het bedoelt heeft. Natuurlijk kan dat, maar vond ik niet zo'n goed plan. Het is maar welk kwaliteitsniveau je nastreeft. En op de link die jij geeft wordt even vergeten dat de body's en bij duurdere naven ook conussen verschillende stofkapjes en afdichtringen hebben die dus niet of met sterk verminderde afdichting op andere body's passen. (staat trouwens best een mooie foto op waaruit dit al blijkt) Maar jij mag het natuurlijk best proberen.
Wiel verspaken hoeft helemaal niet als je niet de as vervangt. En de as hoef je meestal helemaal niet te vervangen want die is toch wel sterk en lang genoeg.
http://sheldonbrown.com/k7.html
Volgens de link is een nieuwe as niet nodig. Zelf weleens geprobeerd? Ik wel. Je houdt minder vrije liggende as over waardoor je frame op een kleiner deel van de as afsteunt. Niet zoals de fabrikant het bedoelt heeft. Natuurlijk kan dat, maar vond ik niet zo'n goed plan. Het is maar welk kwaliteitsniveau je nastreeft. En op de link die jij geeft wordt even vergeten dat de body's en bij duurdere naven ook conussen verschillende stofkapjes en afdichtringen hebben die dus niet of met sterk verminderde afdichting op andere body's passen. (staat trouwens best een mooie foto op waaruit dit al blijkt) Maar jij mag het natuurlijk best proberen.
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 06 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen