Effect lichtere velgen
Geplaatst: 21 feb 2006 20:20
Hallo allemaal,
Nav een stuk dat in de ATB koopgids van Fiets deze maand heeft gestaan, vraag ik mij het volgende af: wat is voor mij het effect/voordeel om de velgen (Mavic 223 Disc met messing spaaknippels en standaard spaken) waar ik nu mee rij, te vervangen voor lichtere velgen, spaken en alu nippels?
Ik rij nu met een Rohloff naaf en door de Mavic 223 velg (434 gr), messing nippels (?gr) en standaard spaken, neem ik nogal wat extra gewicht mee.
Volgens de tekst in de koopgids zijn zware velgen nadeliger dan een zware naaf omdat het gewicht van de velg ver van de naaf af zit en dit gewicht moet je steeds weer op gang brengen bij klimmen en accelereren.
Kan ik het verschil merken bij het fietsen wanneer ik lichtere velgen/nippels en spaken heb gemonteerd.
Het gaat mij niet om hoe de fiets er uit ziet, da's toch al een raar ding. Het effect van de investering moet voelbaar zijn en het is niet van belang dat de fiets er exclusiever uitziet....
Groeten,
Bart
Nav een stuk dat in de ATB koopgids van Fiets deze maand heeft gestaan, vraag ik mij het volgende af: wat is voor mij het effect/voordeel om de velgen (Mavic 223 Disc met messing spaaknippels en standaard spaken) waar ik nu mee rij, te vervangen voor lichtere velgen, spaken en alu nippels?
Ik rij nu met een Rohloff naaf en door de Mavic 223 velg (434 gr), messing nippels (?gr) en standaard spaken, neem ik nogal wat extra gewicht mee.
Volgens de tekst in de koopgids zijn zware velgen nadeliger dan een zware naaf omdat het gewicht van de velg ver van de naaf af zit en dit gewicht moet je steeds weer op gang brengen bij klimmen en accelereren.
Kan ik het verschil merken bij het fietsen wanneer ik lichtere velgen/nippels en spaken heb gemonteerd.
Het gaat mij niet om hoe de fiets er uit ziet, da's toch al een raar ding. Het effect van de investering moet voelbaar zijn en het is niet van belang dat de fiets er exclusiever uitziet....
Groeten,
Bart