hoe lang tube op de velg.
Quoten: Origineel geplaatst door renner op 17 Februari 2006
Hoe lang of hoe kort kan je een tube op de velg laten voor je de tube opnieuw moet lijmen? Is het mogelijk om t wiel met de gelijmde tube bijvoorbeeld 2 maanden niet te gebruiken en dan weer oppompen en mee gaan koersen?
Is bij mijn weten geen probleem.Je controleert best eens of de tube nog strak genoeg op de velg ligt: je pompt ze half op (ong. 5 bar) en duwt er zijdelings op. Dan mag de tube geen kik geven, mag de lijm niets loskomen of knerpen...
Hoe lang of hoe kort kan je een tube op de velg laten voor je de tube opnieuw moet lijmen? Is het mogelijk om t wiel met de gelijmde tube bijvoorbeeld 2 maanden niet te gebruiken en dan weer oppompen en mee gaan koersen?
Is bij mijn weten geen probleem.Je controleert best eens of de tube nog strak genoeg op de velg ligt: je pompt ze half op (ong. 5 bar) en duwt er zijdelings op. Dan mag de tube geen kik geven, mag de lijm niets loskomen of knerpen...
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Heb onlangs een stel wielen van zolder gehaald.
Die wielen lager er ongeveer 3 - 4 , mogelijks 5 jaar.
De gelijmde tube's waren er bijna niet af te krijgen.....
Veel hangt natuurlijk af hoe je de tube's lijmt.
Ik lijm eerst in, daarna met plaklint, daarna laatste lijmbeurt, dan de tube derop, en ik kan je verzekeren, d a t p l a k t ! !
Die wielen lager er ongeveer 3 - 4 , mogelijks 5 jaar.
De gelijmde tube's waren er bijna niet af te krijgen.....
Veel hangt natuurlijk af hoe je de tube's lijmt.
Ik lijm eerst in, daarna met plaklint, daarna laatste lijmbeurt, dan de tube derop, en ik kan je verzekeren, d a t p l a k t ! !
Quoten: Origineel geplaatst door Fuego op 17 Februari 2006
Heb onlangs een stel wielen van zolder gehaald.
Die wielen lager er ongeveer 3 - 4 , mogelijks 5 jaar.
De gelijmde tube's waren er bijna niet af te krijgen.....
Veel hangt natuurlijk af hoe je de tube's lijmt.
Ik lijm eerst in, daarna met plaklint, daarna laatste lijmbeurt, dan de tube derop, en ik kan je verzekeren, d a t p l a k t ! !
Hoi,
Ik ga er van uit dat je die tubes van de velg hebt gehaald omdat ze zo dood als een pier waren??
Dat plaklint, dat snap ik dus niet.....
Ben je zeker dat je er niet nog voor alle zekerheid, enfin je weet maar nooit, he, niet nog een tube of drie superglue op leegknijpt ook?
Ik wil maar zeggen, als je dan toch antwoordt, mag het dan a.u.b. een klaar en duidelijk antwoord zijn?
"t Is maar dat sommige mensen die zaken wel eens zouden lezen en dat nog nadoen ook. We willen geen ongelukken als het enig anders kan, toch?
Niks persoonlijks, hoor, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel.
Mocht iemand een stap voor stap uitleg willen in het nederlands dan zal ik dat met plezier doen.
Ciao,
P.S.....Ik weet het, ik ben een ambetant manneke.
Heb onlangs een stel wielen van zolder gehaald.
Die wielen lager er ongeveer 3 - 4 , mogelijks 5 jaar.
De gelijmde tube's waren er bijna niet af te krijgen.....
Veel hangt natuurlijk af hoe je de tube's lijmt.
Ik lijm eerst in, daarna met plaklint, daarna laatste lijmbeurt, dan de tube derop, en ik kan je verzekeren, d a t p l a k t ! !
Hoi,
Ik ga er van uit dat je die tubes van de velg hebt gehaald omdat ze zo dood als een pier waren??
Dat plaklint, dat snap ik dus niet.....
Ben je zeker dat je er niet nog voor alle zekerheid, enfin je weet maar nooit, he, niet nog een tube of drie superglue op leegknijpt ook?
Ik wil maar zeggen, als je dan toch antwoordt, mag het dan a.u.b. een klaar en duidelijk antwoord zijn?
"t Is maar dat sommige mensen die zaken wel eens zouden lezen en dat nog nadoen ook. We willen geen ongelukken als het enig anders kan, toch?
Niks persoonlijks, hoor, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel.
Mocht iemand een stap voor stap uitleg willen in het nederlands dan zal ik dat met plezier doen.
Ciao,
P.S.....Ik weet het, ik ben een ambetant manneke.
Snobisme is een dure hobby...
1) De lijm gelijkmatig over de velg verdelen en uitstrijken (ik gebruik daarvoor een oude tandenborstel)
2) Als de lijm gedroogd is, neem je een rolletje universeel tubelint ( dat is een soort dubbelzijdige kleefband waarmee men tubes aan de velg vastkit ) en men legt dit op de velg
3) Na het aanbrengen van het tubelint, nogmaals een lijmbeurt, zoals beschreven in 1)
4) Tube opleggen, oppompen, en minstens 24 uur laten "drogen"
Wielen zijn nu klaar voor gebruik
2) Als de lijm gedroogd is, neem je een rolletje universeel tubelint ( dat is een soort dubbelzijdige kleefband waarmee men tubes aan de velg vastkit ) en men legt dit op de velg
3) Na het aanbrengen van het tubelint, nogmaals een lijmbeurt, zoals beschreven in 1)
4) Tube opleggen, oppompen, en minstens 24 uur laten "drogen"
Wielen zijn nu klaar voor gebruik
Quoten: Origineel geplaatst door Fuego op 18 Februari 2006
1) De lijm gelijkmatig over de velg verdelen en uitstrijken (ik gebruik daarvoor een oude tandenborstel)
2) Als de lijm gedroogd is, neem je een rolletje universeel tubelint ( dat is een soort dubbelzijdige kleefband waarmee men tubes aan de velg vastkit ) en men legt dit op de velg
3) Na het aanbrengen van het tubelint, nogmaals een lijmbeurt, zoals beschreven in 1)
4) Tube opleggen, oppompen, en minstens 24 uur laten "drogen"
Wielen zijn nu klaar voor gebruik
Hoi,
Bedankt voor je post, Fuego. Da's een stuk duidelijker.
Alleen, punt #2.....Daarvan ontgaat me het nut van het lint totaal.
Wat wel wordt gedaan is enkel een dubbelzijdig klevende strip gebruiken a la Tufo of 3M Fasttack. Wel is het zo dat je dat op een nieuwe velg gebruikt, eentje die vrij is van lijm dus. Ook je tube wordt dan niet meer met lijm ingesmeerd.
Bij carbonvelgen doe je dat beter niet omdat je bij het verwijderen van de strip kans hebt de velg te beschadigen. Ook kleeft het vaak zo hard dat een bandenwissel buitenhuis een echte calvarie kan worden, vooral voor je duimen wanneer je probeert de lekke band van de velgrand te duwen.
Hier is alvast een engelstalig dokument dat de procedure naar mijn mening correct uitlegd:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=101
Mocht er voldoende interesse zijn dan zal ik het wel vertalen en posten.
Ciao,
1) De lijm gelijkmatig over de velg verdelen en uitstrijken (ik gebruik daarvoor een oude tandenborstel)
2) Als de lijm gedroogd is, neem je een rolletje universeel tubelint ( dat is een soort dubbelzijdige kleefband waarmee men tubes aan de velg vastkit ) en men legt dit op de velg
3) Na het aanbrengen van het tubelint, nogmaals een lijmbeurt, zoals beschreven in 1)
4) Tube opleggen, oppompen, en minstens 24 uur laten "drogen"
Wielen zijn nu klaar voor gebruik
Hoi,
Bedankt voor je post, Fuego. Da's een stuk duidelijker.
Alleen, punt #2.....Daarvan ontgaat me het nut van het lint totaal.
Wat wel wordt gedaan is enkel een dubbelzijdig klevende strip gebruiken a la Tufo of 3M Fasttack. Wel is het zo dat je dat op een nieuwe velg gebruikt, eentje die vrij is van lijm dus. Ook je tube wordt dan niet meer met lijm ingesmeerd.
Bij carbonvelgen doe je dat beter niet omdat je bij het verwijderen van de strip kans hebt de velg te beschadigen. Ook kleeft het vaak zo hard dat een bandenwissel buitenhuis een echte calvarie kan worden, vooral voor je duimen wanneer je probeert de lekke band van de velgrand te duwen.
Hier is alvast een engelstalig dokument dat de procedure naar mijn mening correct uitlegd:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=101
Mocht er voldoende interesse zijn dan zal ik het wel vertalen en posten.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...