Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Snelheidslimiet Wielrenners

tony
Forum-lid

tony 16 feb 2006 19:59

Vandaag staat in de krant bij ons:In Gooik in Belgie is een snelheidslimiet ingesteld van max 30km/uur dit in verband met de duizelingwekkende snelheden waarmee wielrenners door het dorp razen,de bewoners willen niet langer van de sokken gereden worden,probleem is dat de politie niet kan bekeuren voor te hard rijden (leuk toch),de wethouder van verkeersveiligheid gaat daarom limietborden plaatsen.
Dit is GEEN grap het staat echt in de Gooi en Eemlander.
Zeggen jullie maar wat je ervan vindt.
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 16 feb 2006 20:08

In bepaalde dorpen in de Franse Alpen gebeurt dit al jaren. En terecht. Een dorpje ergens aan de voet van een Alpenreus krijgt soms de hele dag wielrenners a 60 - 80 in het uur door het dorp (en je hoort ze niet he...). Ikzelf ga altijd flink in de remmen als ik een plaatsnaam of een stel huizen passeer. Ook gewoon in Nederland vind ik het niet gepast om met 35 over een fietspad binnen de bebouwde kom te rossen. Iedereen zal je snelheid verkeerd inschatten... Nee, gas terug dus, ook voor de eigen veiligheid.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2006 20:28

In Nederland vind ik het zwaar overdreven. Maar in afdalingen van bekende cols zou ik het prima kunnen begrijpen. Wielrenners die met meer dan 60 km/h door een dorpje vliegen waar ander verkeer van rechts gewoon voorrang heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 16 feb 2006 21:11

In Nederland gaat het idd meer om fietsgedrag, en niet zozeer snelheid. Met 35 per uur oudere mensen op het fietspad inhalen is simpelweg onbeschoft. Hetzelfde met kinderen: als je kinderen inhaalt moet je ALTIJD in de remmen. Ze kunnen zomaar haaks linksaf slaan omdat ze een konijntje zien.. Ik heb al een keer tenauwernood een kind ontweken, omdat ik gelukkig goed uitkeek. Overigens vind ik het gedrag van automobilisten tegenover (race)fietsers veel problematischer .

pantani
Forum-lid

pantani 16 feb 2006 21:29

Even een ander voorbeeld:Ik ben samen met nog een 60tal renners over een paar weken tegengehouden omdat we met een te grote groep reden!we zouden elks een boete moeten betalen,er waren mensen bij die gewoon hadden aangepikt en vonden dit echt wel niet prettig!(Het waren er 2met een moto)en het was met loeiende sirene's en veel show!Hij vroeg de verantwoordelijke en of wij volgwagens hadden of niet?Wij reden 30en in bochten rustig en op de dijk niet meer dan 35!Vinden jullie dit juist of niet?Er zijn tog ernstigere zaken?
il magnifico

jee-es
Forum-lid

jee-es 16 feb 2006 21:31

Senlheidslimioet voor fietsers? Laat me niet lachen! Benieuwd hoe ze dat willen handhaven en nog belangrijker: op welke grond? In de wegenverkeerswet wordt niets gezegd over een maximale snelheid voor niet motorvoertuigen.Los daarvan heb je wel een prachtig vangnet in de wvw voor elk gedrag wat mogelijk gevaarlijk zou kunnen  zijn. Artikel 5wvw:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt verhinderd of kan worden verhinderd.Op basis van dit artikel is het goed denkbaar dat je wielrenners die met onverantwoordelijk hoge snelheden door een drukke straat rijden kan beboeten.Ben dus benieuwd hoe die gemeente invulling gaat geven aan die 'snelheidslimiet'.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

casran
Forum-lid HC

casran 16 feb 2006 21:45

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 16 Februari 2006

Op basis van dit artikel is het goed denkbaar dat je wielrenners die met onverantwoordelijk hoge snelheden door een drukke straat rijden kan beboeten.Ben dus benieuwd hoe die gemeente invulling gaat geven aan die 'snelheidslimiet'.

Als je in een bepaalde straat een "zone 30" installeert, geldt dat ook voor fietsers.
Wat ponsteen hierboven zegt, nl. "je hoort fietsers niet", stoort me wel van veel weggebruikers: als ze geen wagen of moto horen aankomen, denken ze dat er geen andere weggebruikers zijn. Gevolg is dat voetganger vaak op het fietspad stapt zonder kijken, dat wagen een oprit afrijden tot op het fietspad, etc. Véél te weinig defensief weggedrag dus!!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pantani
Forum-lid

pantani 16 feb 2006 22:08

casran heeft daar wel een punt!ze zien gewoonweg nooit en wij zijn altijd in fout want wij zijn allemaal wielerteroristen!
il magnifico

woutert
Forum-lid

woutert 16 feb 2006 22:11

Als je zelf in de auto zit, zal je een andere auto ook nooit horen. Dus wat dat betreft gaat het geluidsargument al voor de meeste tijd niet op.

Het lijkt mij logisch dat wanneer het hier inderdaad gaat om een stukje bebouwde kom, dat er dan maatregelen worden genomen om het enigszins te kunnen dimmen. Maar het moet wel reeel blijven.

whocares
Forum-lid

whocares 16 feb 2006 22:22

Dan moet ik daar met mijn forumtenue zeker niet komen.
Natuurlijk is het niet prettig voor de bewoners dat men met hoge snelheid voorbij raast , maar wetende van dit feit kunnen ze hiermee rekening houden.

Dit geldt dan toch voor iedereen:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt verhinderd of kan worden verhinderd.

Waar ik me ook gewoon aan erger is het parkeergedrag tav fietsstroken.
Auto staan gewoon geparkeerd op fietsstroken terwijl dat helemaal niet mag.

Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
b. op een fietsstrook

RVV art 1n:

fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

whocares
Forum-lid

whocares 16 feb 2006 22:24

Quote: Origineel geplaatst door pantani op 16 Februari 2006
Even een ander voorbeeld:Ik ben samen met nog een 60tal renners over een paar weken tegengehouden omdat we met een te grote groep reden!

Dat je dat nu al weet , knap hoor !
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie