Dames Racestuur
Wat bedoel je met een vrouwen racestuur? Ik dacht dat ik veel materiaalkennis had, maar dit ken ik dus niet. Toch niet kleinere breedte? want dat is niet typisch op vrouwen-ergonomie afgestemd.
Sjef
Sjef
Ik was bij een dealer en die sprak daarover (verder niet na gevraagd over hoe en wat)
hier een linkje: http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBC ... 6&eid=5135
ik wou graag het verschil weten tussen zoiets
hier een linkje: http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBC ... 6&eid=5135
ik wou graag het verschil weten tussen zoiets
Duidelijk. Specialized is natuurlijk de kampioen op dit terrein. Wat doet dit stuur eigenlijk? Feitelijk maakt het mogelijk dat je, bij gelijk blijven van andere afmetingen, iets hoger met je handen zit onder in de beugel en ook iets minder ver weg. Ik zie het als methode van corrigeren wat eerst verkeerd was en daarvoor dan alleen een ander stuur monteren. De houding verandert door dit stuur alleen als je onderin de beugel rijdt en dat is maar heel kort, zelfs voor wedstrijdrijders. Maar, net als met een zadel, ook stuurhouding is persoonlijk. Ik heb tijd geleden fiets voor een kleine vrouw opgebouwd. Daarbij heb ik gekozen voor Deda Piega, toen was dat shallow (145 x 85mm), deze van Specialized is nog meer ondiep. Deze dame vond het prettig zitten, en na jaren nog heb ik gehoord. Besef dat je een stuur niet onbegrensd ondieper kunt maken. Afijn, kun je zelf ook bedenken.
Meet je eigen stuur op en bekijk wat het voor verschil zou maken. Hart/hart meten.
Meet je eigen stuur op en bekijk wat het voor verschil zou maken. Hart/hart meten.
Thnx, met de stuur die ik nu heb kan ik niet onder in de beugels zitten, krijg vrij snel last van mijn onderrug.. (mijn fiets is niet perfect op mijn afgesteld dat kan het ook zijn)
De drop die op mijn huidige stuur zit is 15,5 cm ongeveer.
De drop die op mijn huidige stuur zit is 15,5 cm ongeveer.
Dan ga je er dus 2,3 cm op vooruit 155 - 132mm. Plus dat je je armen minder hoeft te strekken. Als fiets niet echt passend voor je is gemaakt, is het de vraag of er niet een eenvoudiger manier is om hoger te zitten. Bijvoorbeeld een stuurpen die korter is en meer omhoog is gericht.
Zoals: http://www.bike-components.de/products/ ... rbau-.html of
http://www.bike-components.de/products/ ... 1-8--.html
Zal ook heel wat minder kosten, zowel prijs als arbeid, als je dat moet uitbesteden. Eerst maar weer eens meten, meten is tenslotte weten.
Zoals: http://www.bike-components.de/products/ ... rbau-.html of
http://www.bike-components.de/products/ ... 1-8--.html
Zal ook heel wat minder kosten, zowel prijs als arbeid, als je dat moet uitbesteden. Eerst maar weer eens meten, meten is tenslotte weten.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een ander stuur is een veel betere oplossing dan een andere stuurpen. Met ander stuur krijg je in dit geval juist veel meer posities waar je comfortabel je handen kunt plaatsen. Dat is nu juist net het voordeel van een racestuur.
Het Specialized stuur vind ik qua vorm er niet heel geweldig uit zien. Bijv een Deda Zero100 lijkt me toch wel een stukje fijner rijden, omdat bij dit stuur de beugel geen knikken heeft.
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. Het verschil tussen met je handen op het stuur rijden en in de beugel wordt daardoor zeer groot (te groot). Zo'n stuur zou ik enkel monteren bij een wedstrijd rijder die al met een 14 cm stuurpen zonder spacers rijdt en toch lager en gestrekter wilt zitten.
Het Specialized stuur vind ik qua vorm er niet heel geweldig uit zien. Bijv een Deda Zero100 lijkt me toch wel een stukje fijner rijden, omdat bij dit stuur de beugel geen knikken heeft.
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. Het verschil tussen met je handen op het stuur rijden en in de beugel wordt daardoor zeer groot (te groot). Zo'n stuur zou ik enkel monteren bij een wedstrijd rijder die al met een 14 cm stuurpen zonder spacers rijdt en toch lager en gestrekter wilt zitten.
[quote="Amclassic-fan"] Bijv een Deda Zero100 lijkt me toch wel een stukje fijner rijden, omdat bij dit stuur de beugel geen knikken heeft.
[/quote]
+1 voor de Deda Zero100. Dat had ik veel eerder moeten doen!! Ik heb er een op mijn nieuwe fiets en heb gelijk zo'n zelfde op mijn winterfiets gezet.
[/quote]
+1 voor de Deda Zero100. Dat had ik veel eerder moeten doen!! Ik heb er een op mijn nieuwe fiets en heb gelijk zo'n zelfde op mijn winterfiets gezet.
[quote="Amclassic-fan"]
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. [/quote]
Fyi: De Deda Piega was destijds (2006) het meest ondiepe stuur op de markt, dus de best mogelijke keuze. De ontwikkeling staat niet stil. 12 jaar geleden was een stuur van 175 X 100 nog standaard.
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. [/quote]
Fyi: De Deda Piega was destijds (2006) het meest ondiepe stuur op de markt, dus de best mogelijke keuze. De ontwikkeling staat niet stil. 12 jaar geleden was een stuur van 175 X 100 nog standaard.
Hmm, ik heb ook een tijd rond gezocht naar een klein en compact stuur.
Ik heb nu de FSA wing pro compact (38 cm breed, via e-bay) erop zitten. Zit heerlijk ik wil niet meer anders, diep zitten gaat nu ook prima ondanks dat het stuur zeker lager zit dan het oude stuur.
Het stuur heeft ook een platte bovenkant vind ik lekkerder voor me handen als ik bovenop zit.
Ik heb nu de FSA wing pro compact (38 cm breed, via e-bay) erop zitten. Zit heerlijk ik wil niet meer anders, diep zitten gaat nu ook prima ondanks dat het stuur zeker lager zit dan het oude stuur.
Het stuur heeft ook een platte bovenkant vind ik lekkerder voor me handen als ik bovenop zit.
[quote="Amclassic-fan"]
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. Het verschil tussen met je handen op het stuur rijden en in de beugel wordt daardoor zeer groot (te groot). Zo'n stuur zou ik enkel monteren bij een wedstrijd rijder die al met een 14 cm stuurpen zonder spacers rijdt en toch lager en gestrekter wilt zitten.[/quote]
Ik moet even mijn eerdere post corrigeren. De Deda Piega heeft niet 145X85mm als geometrie, maar 132X86mm. Zoals gezegd: destijds meest compacte stuurgeometrie. Gelukkig heb ik de gegevens opgeslagen, want Deda Piega wordt niet meer gemaakt.
Sjef
Waarom je bij een kleine vrouw een 145x85 stuur gaat monteren ontgaat mij volledig. Dat is gewoon hardstikke diep en de reach is ook nog zeer groot. Het verschil tussen met je handen op het stuur rijden en in de beugel wordt daardoor zeer groot (te groot). Zo'n stuur zou ik enkel monteren bij een wedstrijd rijder die al met een 14 cm stuurpen zonder spacers rijdt en toch lager en gestrekter wilt zitten.[/quote]
Ik moet even mijn eerdere post corrigeren. De Deda Piega heeft niet 145X85mm als geometrie, maar 132X86mm. Zoals gezegd: destijds meest compacte stuurgeometrie. Gelukkig heb ik de gegevens opgeslagen, want Deda Piega wordt niet meer gemaakt.
Sjef
Als je een nieuwe fiets gaat aanschaffen moet je je goed laten opmeten, waarbij ze ook moeten kijken naar de klachten die je nu hebt. Grote kans dat dit komt door een onjuiste houding op je huidige fiets. En vanzelfsprekend komt daar ook de breedte, de reach en de drop van het stuur aan bod. Voor veel (toer-)fietser zijn de verre en diepe bochten zoals die vaak gebruikt worden door de profs minder geschikt/comfortabel. Wanneer je kleier bent speelt dit alleen maar meer. Daarbij telt de complete afstelling, dus ook de hoogte van je stuur, de lengte en hoek van de stuurpen en de positie van het zadel. Er zijn dus heel veel zaken om rekening mee te houden.