ha!,hoe lang doen jullie met je buitenbanden? Hoe zie je of ze versleten zijn? Heb zelf Michelin Pro Race banden, her er nu 2500km op zitten en heb in januari al 4 keer (in 10X fietsen) een lekke achterband gehad. Ik controleer altijd de binnenkant van de buitenband zorgvuldig als ik een nieuw bandje omleg, 2 keer heb ik er inderdaad een steentje uitgehaald.
Dit kan natuurlijk pure pech zijn, of is de achterbuitenband gewoon te dun zodat ik bij het minste of geringste al lek rij.
slijtage banden
Het aantal kilometers wat je met een buitenband kan maken hangt van veel factoren af. Gewicht van de rijder, druk van de band, wegdek, regen etc. Om er een getal op te plakken is bijna niet te doen. Daarbij komt ook dat de één een band eerder zal vervangen omdat hij vindt dat hij op is, dan de ander.Met het natte weer van de afgelopen tijd moet je eigenlijk na elke rit even je banen nalopen om te kijken of er niet ergens een klein steentje in is blijven hangen. Het hangt ook nog erg vanaf wat voor band je gebruikt. In een hele zacht band (met veel grip) zal eerder iets blijven hangen dan in een harde band. Ik rij zelf met conti GP force&attack. De voorband heeft een andere, veel zachtere compound dan de achterband. Ideaal voor grip, maar hij pakt veel meer vuil op. Hoe het met de pro race banden zit, zou ik niet weten. Ik zou denken dat 3000km voor een achterband een aardig aantal is. (op een voorband zou je het dubbele aantal kilometers kunnen rijden) Maar het gaat er meer om hoe ze er uitzien en hoe ze voelen als je er mee rijdt.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
gewicht: 72kg, druk: 8-9 barfactoren die misschien een rol spelen:
- heb gebruik gemaakt van een aanbieding bij mammoet: 5 binnenbanden voor 10E: misschien geen topkwaliteit - op mijn vaste rondje hebben ze besloten een groot deel van het traject het fietspad te vernieuwen (asfalt eraf, klinkers erin tussen katwijk en den haag), zodat ik nu veroordeeld ben tot het schelpenpaadje dat er naast loopt. (ben op dat stuk nog niet lek gereden, maar het kan natuurlijk zijn dat een stuk schelp pas kilometers later door de binnenband prikt)
- heb gebruik gemaakt van een aanbieding bij mammoet: 5 binnenbanden voor 10E: misschien geen topkwaliteit - op mijn vaste rondje hebben ze besloten een groot deel van het traject het fietspad te vernieuwen (asfalt eraf, klinkers erin tussen katwijk en den haag), zodat ik nu veroordeeld ben tot het schelpenpaadje dat er naast loopt. (ben op dat stuk nog niet lek gereden, maar het kan natuurlijk zijn dat een stuk schelp pas kilometers later door de binnenband prikt)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 07 Februari 2006
Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?
ja dat is een studie van am classic zelf tot op een bepaalde hoogte heeft het nut omdat je anders microstuitingen krijgt (die naar mijn mening kan ook maar micro weerstand geven) daardoor zou je harder moeten trappen bij (te) hoge druke
Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?
ja dat is een studie van am classic zelf tot op een bepaalde hoogte heeft het nut omdat je anders microstuitingen krijgt (die naar mijn mening kan ook maar micro weerstand geven) daardoor zou je harder moeten trappen bij (te) hoge druke
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
daar zijn tegenstrijdige meningen over (zie andere topic banden leeglaten), ik persoonlijk denk dat het wel degelijk uitmaakt als je banden 14 uur onder druk staan per week ipv 168 uur.
langer hoge druk = meer vervorming (van binnen uit) = meer slijtage
Motta
langer hoge druk = meer vervorming (van binnen uit) = meer slijtage
Motta
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 07 Februari 2006
Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?
Hoi,
Dat is enkel waar bij een ideaal oppervlak zo glad als een biljartlaken.
Bij een normaal wegdek gaat een te hard opgeblazen band stuiteren waardoor er een kortsondige onderbreking is met het onderliggend oppervlak. Hierdoor onstaat een verlies aan overbrenging van het wiel naar het wegdek toe.
Een ander fabeltje met dezelfde denkfout is dat dunnere banden beter rollen dan dikke. Ook hier geldt dezelfde bovenstaande redenering.
Druk aflaten van banden heeft nut omdat de elasticiteit van (voornamelijk) de binnenband verminderd bij aangehouden druk. Latex binnenbanden en de meeste tubebanden laten zichzelf af door de porositeit van het latex.
Ciao,
Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?
Hoi,
Dat is enkel waar bij een ideaal oppervlak zo glad als een biljartlaken.
Bij een normaal wegdek gaat een te hard opgeblazen band stuiteren waardoor er een kortsondige onderbreking is met het onderliggend oppervlak. Hierdoor onstaat een verlies aan overbrenging van het wiel naar het wegdek toe.
Een ander fabeltje met dezelfde denkfout is dat dunnere banden beter rollen dan dikke. Ook hier geldt dezelfde bovenstaande redenering.
Druk aflaten van banden heeft nut omdat de elasticiteit van (voornamelijk) de binnenband verminderd bij aangehouden druk. Latex binnenbanden en de meeste tubebanden laten zichzelf af door de porositeit van het latex.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...