Iets nieuws onder de zon? Begrepen dat er dit jaar een dergelijke fiets op de markt wordt gebracht door een of andere fietsenmaker in Noord-Holland. Tenminste dat heb ik vorig jaar ergens op internet gelezen alleen ik kan dat artikel g.v.d. nergens meer vinden. Uit het verleden kan ik mij een prototype van Puch of BMW herinneren.
Kan iemand mij verder helpen, ik ben zelf ook met iets bezig maar dat berust op een heel ander principe. Brainstormen op dit gebied kan trouwens nooit kwaad. De aandrijving van de huidige racefiets heeft zijn beste tijd gehad.
Cardanaangedreven (race)fiets
Op de Bikemotion heb ik een prachtig ontwerp gezien van een fiets met asaandrijving in het frame. Het is heel gek om een werkende fiets te zien zonder ketting, kettingkast. Het biedt iig voor gewone fietsen heel erg veel mogelijkheden voor artistieke vormgeving. Natuurlijk bestaan er ook al mountainbikes met alternatieve aandrijving (voorwielaandrijving). Zowieso is er op het gebied van gewone fietsen veel meer vooruitstrevendheid in ontwerpen dan bij de racefietsen (begrijpelijk, gezien UCI).
Heb helaas geen namen, sites in mijn hoofd zitten. Misschien kom ik er nog op.
Heb helaas geen namen, sites in mijn hoofd zitten. Misschien kom ik er nog op.
Hier is al eens een heel onderwerp aan gewijd, in dit geval een mountainbike.
Ik zie ze trouwens niet snel verschijnen op de racefiets, het nadeel van het hogere gewicht weegt niet op tegen het voordeel van het voorkomen van vuil in je aandrijving, iets wat bij het mountainbiken veel meer aan de orde is.
Fiets met Cardanaandrijving
Ik zie ze trouwens niet snel verschijnen op de racefiets, het nadeel van het hogere gewicht weegt niet op tegen het voordeel van het voorkomen van vuil in je aandrijving, iets wat bij het mountainbiken veel meer aan de orde is.
Fiets met Cardanaandrijving
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 aug 2005 17:50
Volgens mij maken zij bij ASP Adventure in Valkenburg ook gebruik van MTB's met cardanaandrijving voor het grotfietsen. Dit iv.m. constante vochtigheidsgraad in de grotten en het fijne mergelstof dat als slijpsel werkt...
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
Volgens mij maken zij bij ASP Adventure in Valkenburg ook gebruik van MTB's met cardanaandrijving voor het grotfietsen. Dit iv.m. constante vochtigheidsgraad in de grotten en het fijne mergelstof dat als slijpsel werkt...
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Volgens mij maken zij bij ASP Adventure in Valkenburg ook gebruik van MTB's met cardanaandrijving voor het grotfietsen. Dit iv.m. constante vochtigheidsgraad in de grotten en het fijne mergelstof dat als slijpsel werkt...
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
Volgens mij maken zij bij ASP Adventure in Valkenburg ook gebruik van MTB's met cardanaandrijving voor het grotfietsen. Dit iv.m. constante vochtigheidsgraad in de grotten en het fijne mergelstof dat als slijpsel werkt...
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting. Ik twijfel wel of de praktische toepasbaarheid net zo groot is, waarbij ik dan doel op het gebruik van een derailleur. Je zal met een riem ook over moeten gaan naar een Rohlof-naaf.
Eén vraag schiet mij nog wel te binnen: hoe wil je een riem monteren? Je kan hem niet breken en klinken zoals een ketting...Je krijgt hem er dus never nooit niet op, tenzij het tandwiel buiten de achterbug komt te liggen.
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
Volgens mij maken zij bij ASP Adventure in Valkenburg ook gebruik van MTB's met cardanaandrijving voor het grotfietsen. Dit iv.m. constante vochtigheidsgraad in de grotten en het fijne mergelstof dat als slijpsel werkt...
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting. Ik twijfel wel of de praktische toepasbaarheid net zo groot is, waarbij ik dan doel op het gebruik van een derailleur. Je zal met een riem ook over moeten gaan naar een Rohlof-naaf.
Eén vraag schiet mij nog wel te binnen: hoe wil je een riem monteren? Je kan hem niet breken en klinken zoals een ketting...Je krijgt hem er dus never nooit niet op, tenzij het tandwiel buiten de achterbug komt te liggen.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006
Eén vraag schiet mij nog wel te binnen: hoe wil je een riem monteren? Je kan hem niet breken en klinken zoals een ketting...Je krijgt hem er dus never nooit niet op, tenzij het tandwiel buiten de achterbug komt te liggen.
Bij deze BMW motor zit de aandrijving ook buiten de achterbrug, dat moet op een fiets dus ook mogelijk zijn.
IMG height=600 alt= src= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... 0_CS02.jpg>
Eén vraag schiet mij nog wel te binnen: hoe wil je een riem monteren? Je kan hem niet breken en klinken zoals een ketting...Je krijgt hem er dus never nooit niet op, tenzij het tandwiel buiten de achterbug komt te liggen.
Bij deze BMW motor zit de aandrijving ook buiten de achterbrug, dat moet op een fiets dus ook mogelijk zijn.
IMG height=600 alt= src= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... 0_CS02.jpg>