Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

duurzaamheid carbonstuur

youri
Forum-lid

youri 06 feb 2006 17:25

Hoelang duurt het eer een carbon stuur zijn pluimen verliest, qua stijfheid, duurzaamheid.
Dus maw hoelang kun je een carbon stuurke op je fiets laten zitten, zonder brokken te hebben?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2006 18:00

Het einde van een stuur zal altijd een valpartij zijn. Materiaal moeheid zou ik me maar niet al te druk over maken. Waarschijnlijk kan je je hele leven met een stuur fietsen zonder problemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

youri
Forum-lid

youri 06 feb 2006 19:23

goed, dank u
dan kan ik mijn stuur-en stuurpen overzetten, als ik ga veranderen van fiets

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 feb 2006 22:09

Voor een lichtgewicht alu stuurpen zou ik zo'n 3 tot 5 jaar max aanhouden (ritchey wcs, syntace F99), voor een carbon (en dan wel echt carbon en geen alu/fake) zou ik max 4 jaar aanhouden en daarna elk jaar goed inspecteren.
Valpartij, te hard aandraaien, rare bijgeluiden of krassen betekend einde verhaal maar dit geldt eigenlijk ook voor Alu sturen.
Groet Robert.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 07 feb 2006 04:31

Quoten: Origineel geplaatst door youri op 06 Februari 2006

Hoelang duurt het eer een carbon stuur zijn pluimen verliest, qua stijfheid, duurzaamheid.
Dus maw hoelang kun je een carbon stuurke op je fiets laten zitten, zonder brokken te hebben?

Hoi,

Carbon epoxy is ook gevoelig voor U.V. stralen.
Is het voornamelijkl daardoor dat het verouderd.
Valpartijen en breuken door te hoge belasting buiten beschouwing gelaten is het aan te raden om de stuurbocht en stuurpen onder fel licht na elk seizoen op kleine scheurtjes te inspecteren.
Bij normaal (lees niet race) gebruik kunnen die dingen best veel langer mee dan aluminiumen stuurbochten. Metaalmoeheid is iets wat bij carbonvezel onbekend is.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

blehh
Forum-lid

blehh 16 feb 2006 12:47

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 07 Februari 2006

Hoi,

Carbon epoxy is ook gevoelig voor U.V. stralen.
Is het voornamelijkl daardoor dat het verouderd.
Valpartijen en breuken door te hoge belasting buiten beschouwing gelaten is het aan te raden om de stuurbocht en stuurpen onder fel licht na elk seizoen op kleine scheurtjes te inspecteren.
Bij normaal (lees niet race) gebruik kunnen die dingen best veel langer mee dan aluminiumen stuurbochten. Metaalmoeheid is iets wat bij carbonvezel onbekend is.
Ciao,

Daarom in de zomer altijd een grote paraplu boven jezelf en je fiets houden !!!J.

daftreks
Forum-lid

daftreks 16 feb 2006 22:13

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 06 Februari 2006

Voor een lichtgewicht alu stuurpen zou ik zo'n 3 tot 5 jaar max aanhouden (ritchey wcs, syntace F99), voor een carbon (en dan wel echt carbon en geen alu/fake) zou ik max 4 jaar aanhouden en daarna elk jaar goed inspecteren.
Valpartij, te hard aandraaien, rare bijgeluiden of krassen betekend einde verhaal maar dit geldt eigenlijk ook voor Alu sturen.
Groet Robert.

Serieus? En waarom dan?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 feb 2006 01:11

metaal moeheid
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie