Misschien al eerder besproken maar toch:
- tot hoever kun je je velgen laten slijten op t remvlak? vind't moeilijk in te schatten als er geen 'indicatiegroef' in de velg zit.
in het verlengde hiervan:
-zijn de consequenties als je te lang met afgeschreven velg rond gaat rijden?
slijtage remvlak velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
Quoten: Origineel geplaatst door friesche Leeuw op 02 Februari 2006
Misschien al eerder besproken maar toch:
- tot hoever kun je je velgen laten slijten op t remvlak? vind't moeilijk in te schatten als er geen 'indicatiegroef' in de velg zit.
in het verlengde hiervan:
-zijn de consequenties als je te lang met afgeschreven velg rond gaat rijden?
Hallo,
De minimum veilige wanddikte van het remoppervlak bij velgen voor draadbanden ligt bij ongeveer 1 mm.
Let wel, dan zit je meestal, hangt van de legering af, al heel kort bij de gevaarzone.
In dat geval kunnen zich de volgende zaken voordoen:
- de luchtdruk binnen de velg gaat die rand langzaam gaan vervormen op de zwaktse plaatsen tot er uiteindelijk een scheur ontstaat een de rand splitst.
Indien men bolling in de wanden tussen de spaken gaat zien is dit een goede indicator van naderend onheil.
- een scheur ontstaat tijdens het rijden en binnen onafzienbare tijd rijdt men onherstelbaar lek.
Dit zijn de meest optimistische scenarios, de pessimistische bespaar ik je.....
M.a.w. in geval van twijfel even met het wiel in kwestie bij de FM langs.
Wat ie ook voor zijn expertise vraagt, de eventuele hospitaalrekening zal altijd een veelvoud zijn.
Play it safe dus,
Misschien al eerder besproken maar toch:
- tot hoever kun je je velgen laten slijten op t remvlak? vind't moeilijk in te schatten als er geen 'indicatiegroef' in de velg zit.
in het verlengde hiervan:
-zijn de consequenties als je te lang met afgeschreven velg rond gaat rijden?
Hallo,
De minimum veilige wanddikte van het remoppervlak bij velgen voor draadbanden ligt bij ongeveer 1 mm.
Let wel, dan zit je meestal, hangt van de legering af, al heel kort bij de gevaarzone.
In dat geval kunnen zich de volgende zaken voordoen:
- de luchtdruk binnen de velg gaat die rand langzaam gaan vervormen op de zwaktse plaatsen tot er uiteindelijk een scheur ontstaat een de rand splitst.
Indien men bolling in de wanden tussen de spaken gaat zien is dit een goede indicator van naderend onheil.
- een scheur ontstaat tijdens het rijden en binnen onafzienbare tijd rijdt men onherstelbaar lek.
Dit zijn de meest optimistische scenarios, de pessimistische bespaar ik je.....
M.a.w. in geval van twijfel even met het wiel in kwestie bij de FM langs.
Wat ie ook voor zijn expertise vraagt, de eventuele hospitaalrekening zal altijd een veelvoud zijn.
Play it safe dus,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
bedankt voor de Info!
wie niet luisteren wil moet maar voelen
de valpartijen van mijn afgelopen seizoen hebben genoeg sporen achter gelaten om nu te luisteren: ik zal op tijd een strakke velg aanschaffen!
cien anno!
wie niet luisteren wil moet maar voelen
de valpartijen van mijn afgelopen seizoen hebben genoeg sporen achter gelaten om nu te luisteren: ik zal op tijd een strakke velg aanschaffen!
cien anno!