Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting voor 2 cassettes

vinylly
Forum-lid

vinylly 31 jan 2006 12:07

Hallo,
Ik ben bezig voor het eerst een fiets zelf op te bouwen. Maar nu moet ik dus de lengte bepalen van mijn ketting. Voor de vlakke weg wil ik een 11-24, als ik naar de bergen ga wil ik een 14-32 (heb al een lange kooi a+der). Hoe kan ik de ketting het beste goed monteren zodat deze voor beide cassettes lang genoeg is. Voor op het grote en en achter bij de 11-24 (die er nu op zit) de ketting op de 14 leggen? of kom ik dan niet met de 11 uit?

Graag jullie advies.
Alex
No1: Pina (behalve de lak :-D)<br>
No2: the rest

speric
Forum-lid HC

speric 31 jan 2006 13:05

laat me raden, de fiets voor je vriendin? zet eens een foto-tje erop, ik ben erg benieuwd geworden.
Als ik een ketting erop leg, dan zorg ik dat de ketting in de kleinst verhouding, vaak 39-12, niet aanloopt. Dus ik kort de ketting iets in. De ketting is dan nog altijd lang genoeg voor de korte kooi om op 53-25 te rijden. Heb dan zelfs nog best wat ruimte over.
Ik zou als ik jou was gewoon de ketting erop leggen op stand 52-32 kijken hoe lang de ketting moet zijn. Even onthouden. Dan kijken hoe lang ie mag zijn bij 39-11. MIsschien dat het gewoon past en misschien moet je de ketting iets langer later zodat 39-11 en 39-12 misschien niet optimaal rijdt. MAar ja, in principe zal je dat toch niet doen.
Iets duidelijker nu ?

vinylly
Forum-lid

vinylly 31 jan 2006 13:48

Eric, hoe raad je het zo ;) Allereerst een tweetal fotos.

Zoals je ziet wordt het nu nog lastig fietsen aangezien de ketting en pedalen nog missen.

Wat betreft je tip eric, daar kan ik wel wat mee, alleen zit nu met het "probleem" dat ik nog geen cassette met een 32T heb. Die wou ik pas met de zomer een keer halen. Maar misschien moet ik gewoon eens aan het passen en meten gaan.

speric
Forum-lid HC

speric 31 jan 2006 14:07

Quoten: Origineel geplaatst door Vinylly op 31 Januari 2006

Eric, hoe raad je het zo ;) Allereerst een tweetal fotos.pic1
pic2Zoals je ziet wordt het nu nog lastig fietsen aangezien de ketting en pedalen nog missen.Wat betreft je tip eric, daar kan ik wel wat mee, alleen zit nu met het "probleem" dat ik nog geen cassette met een 32T heb. Die wou ik pas met de zomer een keer halen. Maar misschien moet ik gewoon eens aan het passen en meten gaan.

Ziet er netjes uit hoor.Koop je een Sram cassette, wat goedkopere, dan kan je verder ..
loopt je vriendin al warm voor de fiets, of gelooft ze er nog niet zo in >?

vinylly
Forum-lid

vinylly 31 jan 2006 14:16

Deze cassette heb ik van een fietsmaatje gekregen die ging een nieuwe kopen maar gezien de tanden was deze nog in prima staat. Mn vriendin weet dus van niets. die denkt dat ze volgende maand voor dr verjaardag een oude tweedehands fiets van 150 euro krijgt (niets mis met een oude tweedehands fiets hoor ;-). Dus heb overal onderdelen vandaan gehaald (zelfs a-der uit de USA), begon ook een beetje een sport te worden. Dus over een maand verwacht ze een oude fiets en krijgt ze deze. Maar gezien haar nieuwsgierigheid die ik nu al proef en haar reacties verwacht ze dit niet.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 31 jan 2006 16:44

Ik zou gewoon met 2 kettingen gaan werken.Dan heb je ook geen problemen met het vervangen van de cassette's: dit blijft dan altijd goed lopen. Powerlinkje en klaar.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

speric
Forum-lid HC

speric 31 jan 2006 16:51

Quoten: Origineel geplaatst door Vinylly op 31 Januari 2006

Deze cassette heb ik van een fietsmaatje gekregen die ging een nieuwe kopen maar gezien de tanden was deze nog in prima staat. Mn vriendin weet dus van niets. die denkt dat ze volgende maand voor dr verjaardag een oude tweedehands fiets van 150 euro krijgt (niets mis met een oude tweedehands fiets hoor ;-). Dus heb overal onderdelen vandaan gehaald (zelfs a-der uit de USA), begon ook een beetje een sport te worden. Dus over een maand verwacht ze een oude fiets en krijgt ze deze. Maar gezien haar nieuwsgierigheid die ik nu al proef en haar reacties verwacht ze dit niet.

Dus de fiets heb je speciaal voor het forum even te voorschijn gehaald .?Zo heb ik mijn vriendin ook verwend....en nu is ze een heel bij fietsend iemand..
en met een forum shirt

vinylly
Forum-lid

vinylly 31 jan 2006 18:23

ja, speciaal even de keuken mee ingenomen. Komt het alu mooi tot zijn recht. Inmiddels de ketting erop gezet. Ben gewoon van de 14T uitgegaan en grote blad voor. Bij de 11 loopt het niet helemaal soepel maar dat kan misschien nog wel wat worden aangepast met de fijne afstelling. Ik hoop dat ze net zo blij zal zijn als jouw vriendin toen was. Kleding wordt denk ik van wielerclub waar ze ook bij wil in het voorjaar.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2006 19:14

Komt je vriendin volgende week thuis, met wat vind je ervan? Ja als ik wil gaan fietsen heb ik toch een fiets nodig
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vinylly
Forum-lid

vinylly 31 jan 2006 19:23

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Januari 2006

Komt je vriendin volgende week thuis, met wat vind je ervan? Ja als ik wil gaan fietsen heb ik toch een fiets nodig

Haha, zou inderdaad wat zijn. Maar gelukkig weet ze dat ze een fiets krijgt. ;-) ze weet alleen niet in welke staat die fiets zich verkeerd.Misschien wel in deze staat

vinylly
Forum-lid

vinylly 01 feb 2006 18:13

okay daar komt de volgende vraag, kettinglengte is allemaal gelukt. Nu komen de frustraties. Ik krijg de a+derailleur niet goed afgesteld. Ik heb de derailleurwieltjes verticaal onder het kleinste en grootste verzet achter gezet en kabel gespannen. Vanaf beneden gezien loopt het tot de 4de á 5de verzet lekker soepel. maar dan komt de ellende. Ik krijg dus dat de ketting er steeds over heen valt of dat ik bij 1 klik in de sti, 2 tanden omhoog gaat. Heeft iemand een suggestie wat ik verkeerd doe?! Of komt het gewoon doordat ik een gebruikte cassette die nog in goede staat is erop heb gezet!?

speric
Forum-lid HC

speric 02 feb 2006 10:10

Quoten: Origineel geplaatst door Vinylly op 01 Februari 2006

okay daar komt de volgende vraag, kettinglengte is allemaal gelukt. Nu komen de frustraties. Ik krijg de a+derailleur niet goed afgesteld. Ik heb de derailleurwieltjes verticaal onder het kleinste en grootste verzet achter gezet en kabel gespannen. Vanaf beneden gezien loopt het tot de 4de á 5de verzet lekker soepel. maar dan komt de ellende. Ik krijg dus dat de ketting er steeds over heen valt of dat ik bij 1 klik in de sti, 2 tanden omhoog gaat. Heeft iemand een suggestie wat ik verkeerd doe?! Of komt het gewoon doordat ik een gebruikte cassette die nog in goede staat is erop heb gezet!?

je moet de der eigenlijk stellen met de kabel, waarschijnlijk heb jij met de schroefjes de derialleur onder het kleinste tandwieltje gezet.
Draai dat schroef je iets verder uit, zorg dat de kabel net strak staat nog. ( dus misschien iets losser maken).Als je nu ronddraait, zal je zien dat de ketting er misschien af wil lopen bij het kleinste t-wieltje. NU span je de kabel zo dat ie vlekkeloos loopt. Dan staat ie in principe goed.HOu in de gaten dat als je schakelt, het na 5 tandwieltjes schakelt ie minder goed op, dan moet de kabel iets strakker ( 1/4 slag maar misschien), slaat ie over, dan iets lossen.
Je kan ook ( eerst kabel loshalen) met het schroefje de ketting zo laten lopen dat ie soepel zonder tikken loopt op het kleinte tandje. En dan de kabel een vast zetten en na wat schakelen bepalen of ie strakker of losser moet.
Misschien hoef je nu alleen dat schroefje iets los te draaien, zodat je startpunt juist is..

Plaats reactie