Pagina 1 van 1
Full carbon of Alu-carbon
Geplaatst: 23 mei 2011 11:17
door depiespaal
Hallo,
Ik ben van plan om hoge velgen te kopen (50mm; clinchers); nu heb ik mavic ksyriums en dus gewone remblokken. Deze zou ik bij slecht weer nog willen gebruiken of bij slechte wegen.
Als ik full-carbon koop dan dien ik andere remblokken te steken. Full carbon oogt mooier, keuze valt al op Kuipers (blijkbaar goede kwaliteit en simpel/mooi)
De grote vraag is; als ik dan van wielen verander (door parcours, door regen) moet ik dan ook altijd van remblokken veranderen?
Thx voor uitleg...
Geplaatst: 23 mei 2011 11:19
door hm2694
goede vraag maar zoek eens op kuiper of carbon bij wielen. Staat al heel veel over geschreven
Ja je moet remblokken wisselen bij alu-carbon versus ful carbon. Dus een alu setje als backup betekend alu-carbon velgen ivm verschillende remblokken (advies)
Veel succes met zoeken en lezen.
Geplaatst: 23 mei 2011 11:20
door havana
Bij alu-carbon kun je altijd met dezelfde remblokken rijden, ongeacht regen of niet.
Alu-carbon velgen zijn naar mijn mening gewoon lelijk, overigens.
Geplaatst: 23 mei 2011 13:28
door marchisiocorsa
havana schreef:Bij alu-carbon kun je altijd met dezelfde remblokken rijden, ongeacht regen of niet.
Alu-carbon velgen zijn naar mijn mening gewoon lelijk, overigens.
+1
Alles wat je voornamelijk koopt vanwege het uiterlijk moet je achter glas in de huiskamer zetten. Wielen koop je om te gebruiken, dus als je ze daadwerkelijk wil gebruiken om mee te fietsen, dan moet je kopen op basis van functionaliteit.
Full carbon clincher:
+ looks
+ gewicht (maginaaL voordeel)
- remvermogen onder natte omstandiheden
- warmteopbouw bij veel en langdurig remmen (in lange afdalingen)
- remblokken dien je te wisselen als je ook gebruik maakt van wielen met alu
remrand. Remblokken die je gebruikt voor alu velgen bevatten metaal
splinters. Deze zouden je carbon velg onherstelbaar beschadigen.
- niet alle remblokken kan en mag je gebruiken bij een carbon velg. Slechte
remwerking of structurele schade an velg zou hierdoor het resultaat kunnen zijn.
- relatief hogere prijs carbon clincher
- maximale bandenspanning veelel lager dan bij alu remrand (ook bij veel carbon
wielen met alu remrand is er trouwens een beperking)
Geplaatst: 23 mei 2011 13:36
door havana
Waarbij opgemerkt dient te worden dat de max. bandenspanning eigenlijk niet zo relevant is. 8 bar is voor geen enkele carbon clincher een probleem; harder wil je toch niet.
De warmteontwikkeling bij lange afdalingen is een feit, maar wordt alleen problematisch als je daalt als een krant (slepend remmen).
Elk wiel is een compromis, de één hecht meer waarde aan functionaliteit, de ander aan uiterlijk, gewicht of prijs. De juiste keuze bestaat dus IMHO niet.
Voor mijn nieuwe fiets heb ik gekozen voor full carbon clinchers. Ik heb nog een 2e fiets (met alu wielen) die ik gebruik bij natte wegen of nat weer. Wisselen van remblokken is dus vrijwel nooit nodig.
Geplaatst: 23 mei 2011 13:46
door ilpirato
Ik wissel gewoon remblokken, zo gepiept...
Geplaatst: 23 mei 2011 14:40
door jasperr
Il Pirato schreef:Ik wissel gewoon remblokken, zo gepiept...
+1
Geplaatst: 23 mei 2011 16:18
door fietsernl
Ik heb alu-carbonclinclinchers, en geen zin in dat gewissel van remblokken, tussen trainings- en wedstrijdwielen. het uiterlijk is belangrijk, zeker, maar maakt voor mij weinig uit met dat (kleine) randje.