Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen aanschaffen.

specialfox
Forum-lid

specialfox 22 jan 2006 18:16

Ben misschien van plan om carbonwielen aan te schaffen dit jaar. Moeten wel met banden zijn, geen tubes. Ik weeg wel rond de 86 kg. De prijs is van minder belang, alhoewel die leightweiths wel wat te duur zijn. Nu rijd ik met rode en zwarte Madone 5.9 met Campa neutron Carbon wielen. Het geheel moet dus ook passen bij mijn rode fiets.
Kunnen jullie eventueel de voordelen en nadelen van die carbonwielen opsommen en de prijs eventueel en ook waar te koop.
Ik verdiepte me eens in artikel uit Tour over carbonwielen, maar hoe meer ik het las hoe minder ik er van verstond, daarom graag wat uitleg verstaanbaar voor een leek als ik.
Het is enkel voor recreatief gebruik, ik ben een 2 tal jaar geleden beginnen fietsen en nu rijd ik ongeveer 200 km/week. Ik zou meer willen mijn mijn drukke praktijk laat dit niet toe. Ik moet nu al tijd stelen.
Mijn vrouw vindt het niet zo erg van de centen, want hoe meer ik op de fiets zit , hoe minder de kans op vreemdgaan.
Groeten Stefan.

FOX

sharkman
Forum-lid

sharkman 22 jan 2006 19:24

Geloof dat er weinig forumleden zijn met meer ervaring met carbon wielen als ik (zij hij bescheiden).
Goede full carbonwielen voor draadbanden hebben helaas geen voordelen sterker nog ze bestaan gewoon niet.  De full carbon draadwielen van Corima, Campa (= corima), Bontrager hebben elk zo hun nadelen maar hebben met elkaar gemeen dat ze weinig lichter zijn dan hun aluminium tegenhangers en door de velgstruktuur onverantwoord kwetsbaar...
Als het iets moet zijn wat op carbon lijkt (maar het niet is) zou je naar de cosmic carbones kunnen kijken.
Enkel als je tubes wilt gaan rijden (waar, behalve voor mensen met twee linker handen niet op tegen is) hebben carbon wielen echte voordelen. topprodukten zoals Xentis (voor tijdritten), Lightweight, Hyperon, Bora, corima, xxxlight zijn stuk voor stuk topprodukten waar draadwielen gewoon niet aan kunnen tippen.

jee-es
Forum-lid

jee-es 22 jan 2006 19:25

Quoten: Origineel geplaatst door special fox op 22 Januari 2006

Ben misschien van plan om carbonwielen aan te schaffen dit jaar. Moeten wel met banden zijn, geen tubes. Ik weeg wel rond de 86 kg. De prijs is van minder belang, alhoewel die leightweiths wel wat te duur zijn. Nu rijd ik met rode en zwarte Madone 5.9 met Campa neutron Carbon wielen. Het geheel moet dus ook passen bij mijn rode fiets.
Kunnen jullie eventueel de voordelen en nadelen van die carbonwielen opsommen en de prijs eventueel en ook waar te koop.
Ik verdiepte me eens in artikel uit Tour over carbonwielen, maar hoe meer ik het las hoe minder ik er van verstond, daarom graag wat uitleg verstaanbaar voor een leek als ik.
Het is enkel voor recreatief gebruik, ik ben een 2 tal jaar geleden beginnen fietsen en nu rijd ik ongeveer 200 km/week. Ik zou meer willen mijn mijn drukke praktijk laat dit niet toe. Ik moet nu al tijd stelen.
Mijn vrouw vindt het niet zo erg van de centen, want hoe meer ik op de fiets zit , hoe minder de kans op vreemdgaan.
Groeten Stefan.

Briljant!! Die vrouwen zouden er meer moeten zijn Over die carbonwielen. Als je het echt bij draadbanden wil houden zou je Reynolds Stratus kunnen overwegen. Alleen die kosten in clincheruitvoering bijna net zoveel als een set Lightweights. (2599) In tube uitvoering zijn ze net geen 1700 euro. Ik heb geen ervaringen met de carbonwielen van Reynolds maar over de alu wielen ben ik zeer tevreden. Een iets betaalbaarder alternatief zouden de wielen van Speedcomposites kunnen zijn. Voor minder dan 1000 euro heb je een set helen mooie (en exclusieve) carbon wielen. www.speedcomposites.comSucces met het uitzoeken!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

daftreks
Forum-lid

daftreks 22 jan 2006 19:55

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 22 Januari 2006

Groeten Stefan.

Briljant!! Die vrouwen zouden er meer moeten zijn

Hoe weet zij dan waar jij heen fietst ?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

pinarellofan
Forum-lid

pinarellofan 22 jan 2006 22:34

Heeft er iemand ervaring met die wielen van speedcomposites?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2006 23:28

De Reynolds wielen voor clingers hebben hetzelfde probleem als de Corima's. Met een gewicht van 86 kg zou ik het niet doen. Al die velgen kunnen maximaal 8 bar aan. Maar met jouw gewicht moet je ook echt 8 bar in een 23 mm band stoppen. En hoe hoger de druk des te meer komt de remrand van de velg naar buiten toe en wordt ie dus steeds kwetsbaarder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

michiel17
Forum-lid

michiel17 23 jan 2006 00:01

Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 22 Januari 2006

Heeft er iemand ervaring met die wielen van speedcomposites?

Wil ik ook wel is weten

fuego
Forum-lid

fuego 23 jan 2006 02:03

Zonder iemand tegen de schenen willen te stampen, wil ik je gewoon meegeven dat een lokale fietsenwinkel in de buurt - ben er géén klant - complete carbon wielen aanbied tegen een prijs van 650 euro.  Het betreft een carbo velg, met als naven DT 240 en sapim spaken.  De velgen zouden bij ons in de buurt gefabriceerd worden, en al enkele renners, waaronder enkele veldrijders zouden een setje besteld en gekocht hebben.  Winkel is wel in Belgie, en ik heb de wieletjes al in mijn handen gehad, en ze leken me wel goed, al heb ik wel geen setje waarover ik zelf beschik om mijn bevindingen mee te delen.
Indien interesse wil ik je via mail de gegevens van de FM doorgeven.
Heb nu wel op de site opgemerkt dat de prijs 850 is, maar twee weken geleden sprak ie tegen mij van 650 ?????
Foto'tje  van de wielen, al is de belettering wel aan te passen op vraag hoor
Afbeelding

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 23 jan 2006 09:38

Als je de wielen toch niet competitief gebruikt, kun je de Mark 1 van XentiS overwegen (deze wielen zijn door de UCI alleen toegestaan voor individuele tijdrijtten). Deze wielen bestaan ook voor draadbanden. Een Aluminium velg in een (echt) carbon 4 spaaks wiel. Dus de nadelen die Sharkman hierboven noemt voor een draadwiel heb je dan niet. Bovendien kun je als de velg opgeremt is deze laten vervangen bij XentiS. Of je voordeel ondervindt van het wiel bij recreatief gebruik is maar de vraag maar het staat wel erg stoer.
Gebruik ook even de zoek functie, er is al veel over deze wielen geschreven.
Ik gebruik ze zelf ook, als je meer info wilt kun je altijd een mailtje sturen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

pjotr
Forum-lid

pjotr 23 jan 2006 17:57

Quoten: Origineel geplaatst door Fuego op 23 Januari 2006

Zonder iemand tegen de schenen willen te stampen, wil ik je gewoon meegeven dat een lokale fietsenwinkel in de buurt - ben er géén klant - complete carbon wielen aanbied tegen een prijs van 650 euro.  Het betreft een carbo velg, met als naven DT 240 en sapim spaken.  De velgen zouden bij ons in de buurt gefabriceerd worden, en al enkele renners, waaronder enkele veldrijders zouden een setje besteld en gekocht hebben.  Winkel is wel in Belgie, en ik heb de wieletjes al in mijn handen gehad, en ze leken me wel goed, al heb ik wel geen setje waarover ik zelf beschik om mijn bevindingen mee te delen.
Indien interesse wil ik je via mail de gegevens van de FM doorgeven.
Heb nu wel op de site opgemerkt dat de prijs 850 is, maar twee weken geleden sprak ie tegen mij van 650 ?????
Foto'tje  van de wielen, al is de belettering wel aan te passen op vraag hoor

Met dat plaatje erbij kan iedereen wel de gegevens vinden van die FM;)
Anti-Spacers!

sharkman
Forum-lid

sharkman 23 jan 2006 21:17

Velgen komen uit het verre oosten en zijn hetzelfde als het vorige type corima medium (prima velg). 850 kan wel kloppen gezien de prijs van de dt naven (heb je overigens ook een set met originele corima's voor).

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 23 jan 2006 21:33

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 23 Januari 2006

Velgen komen uit het verre oosten en zijn hetzelfde als het vorige type corima medium (prima velg). 850 kan wel kloppen gezien de prijs van de dt naven (heb je overigens ook een set met originele corima's voor).

heb je dan niet beter deze set met dt naven?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie