Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

spd systeem op carbonzool

davee
Forum-lid

davee 09 jan 2006 21:06

Ik heb misschien eeb stomme vraag maar ik weet niet wat ik er precies mee moet.
Ik heb mij eenb nike altea II plus raceschoen gekocht. Het zijn schoenen met een carbon zool en op die zool kun je zowel het look systeem als het spd(moutainbike systeem) bevestigen.
Ik heb nu de volgende vraag: Ik gebruik het spd(moutianbike systeem spd sm-sh 51) kan ik dat er gewoon onder schroeven of moet ik er nog een plaat tussen zetten? Graag uitleg?
Ik ben namelijk bang dat de carbon gaat breken of kan carbon niet kapot gaan.
Kun je op een carbon zool gewoon lopen of iets dat niet echt goed ervoor?
Gr dave

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 09 jan 2006 22:16

Ja hoor kan je er gewoon onder schroeven. de zolen zijn op dat punt dusdanig sterk dat ze niet stuk zullen gaan.
Of het echter verstandig is weet ik niet het beste kun je namelijk een stukje schuurpapier onder het plaatje stoppen anders zal je plaatje snel verschuiven en dat wil je niet. Ook zou ik bij je fm eens vragen naar speciale spd plaatjes voor onder de racefiets schoenen. kan ze zosnel niet vinden maar dan zit er aan de zijkant nog een sleuf in met 2 rubber loopstukjes. dat loopt zeker veel beter.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 10 jan 2006 20:00

in tegenstelling tot bovenstaande is mij altijd verteld dat het toch wel een breekbare combi is. maar de optie van het systeem met "zijstukken" heb ik al eerder gehoord , ik heb er alleen nooit verder naar gezocht omdat ik ben overgegaan naar SPD-SL.
maar waarschijnlijk bedoelde hij deze, bij dit systeem wordt de kracht een beetje verdeeld over een breder gedeelte en niet alleen op het stukje tussen de 2 schroeven van je cleats:
"Try not. Do or do not......there is no try"

ludo
Forum-lid

ludo 10 jan 2006 21:30

Quoten: Origineel geplaatst door andromeda op 10 Januari 2006

in tegenstelling tot bovenstaande is mij altijd verteld dat het toch wel een breekbare combi is. maar de optie van het systeem met "zijstukken" heb ik al eerder gehoord , ik heb er alleen nooit verder naar gezocht omdat ik ben overgegaan naar SPD-SL.
maar waarschijnlijk bedoelde hij deze, bij dit systeem wordt de kracht een beetje verdeeld over een breder gedeelte en niet alleen op het stukje tussen de 2 schroeven van je cleats:

het hierboven getoonde systeem is gewoon sp-dr van schimano .heb dat systeem nu reeds drie jaar onder mijn carbonzolen ( schoenen dmt ).
Werkt perfekt ,maar steeds bijgeleverde schuurpapier plaatsen !!!!!!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 jan 2006 20:15

Nee hoor ik bedoel deze

deze zijn van mij (zoals je aan de roets kunt zien zijn ze al een tijdje niet gebruikt). ventueel wil ik ze trouwens wel verkopen daar ik ze toch niet meer gebruik. stuur daarvoor maar even een mailtje adres staat wel in het profiel.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 11 jan 2006 20:31

Quoten: Origineel geplaatst door andromeda op 10 Januari 2006

Dit is SPD-R en niet SPD, bij de schoenen zit altijd een stukje (lijkt op schuurpapier) dat je wat kan verknippen (is normaal voor look) en er kan onder kleven voor extra grip en bescherming waardoor je uw boutjes ook niet te vast moet aantrekken (4Nm is genoeg).Dan is er geen probleem hoor, je mag ze er onder zetten !
De toepassing in Scottwilko's mail is zeker interessant om te wandelen en misschien een extra bescherming maar zeker niet noodzakelijk. Het mag maar moet niet !

Plaats reactie