Welke banden voor Marmotte?
Beste mensen,
Heeft er iemand tips voor mij welke banden in het beste kan kopen als ik in juli Marmotte ga rijden? Heb ooit eens gelezen dat je beter niet met binnenbanden zou kunnen rijden i.v.m. klapbanden? Is dit een fabeltje of echt waar?
Kortom welke banden (buiten en binnen) gerbuiken jullie voor de deze monster tocht?
Heeft er iemand tips voor mij welke banden in het beste kan kopen als ik in juli Marmotte ga rijden? Heb ooit eens gelezen dat je beter niet met binnenbanden zou kunnen rijden i.v.m. klapbanden? Is dit een fabeltje of echt waar?
Kortom welke banden (buiten en binnen) gerbuiken jullie voor de deze monster tocht?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Januari 2006
Als je je leven zat ben moet je met latex binnenbanden rijden. Anders zou ik het maar niet doen.
Dat zal toch wel meevallen. Ik heb ook wel eens gehoord dat latex binnenbanden juist langzamer leeglopen bij een lek (wel zo handig als je 70 rijdt).
(Even buiten de bergen om, op het vlakke bieden latex binnenbanden m.i. alleen maar voordelen).
Als je je leven zat ben moet je met latex binnenbanden rijden. Anders zou ik het maar niet doen.
Dat zal toch wel meevallen. Ik heb ook wel eens gehoord dat latex binnenbanden juist langzamer leeglopen bij een lek (wel zo handig als je 70 rijdt).
(Even buiten de bergen om, op het vlakke bieden latex binnenbanden m.i. alleen maar voordelen).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een latex binnenband ontploft gewoon als de temperatuur te hoog wordt. De binnenband is dan echt totaal aan flarden. Aangezien bijna iedereen met vouwbandjes rijdt die lekker soepel zijn ben je ook meteen je buitenband kwijt als je maar iets stuurt. (of als je fiets gaat sturen).
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Latex is verder wat lichter dan standaard butyl bandjes, maar niet zo licht als de lichtste butyl varianten. Maar ik rijd met dat spul altijd heel snel lek, bijna nooit met latex.
Overigens was ik nog nooit lek gereden met latex, tot ik de eerste keer in de bergen was, 2 dagen voor de Marmotte, afdaling van de AdH. Toen heb ik er preventief maar butyl op gegooid, of het door de hitte kwam weet ik niet (het was een klein rond gat, buitenband was gewoon nog heel).
Als je met draadbandjes naar beneden rijdt en veel moet remmen (haarspeldbochten) dan wordt de velg behoorlijk heet. Belangrijk is dat je of katoenen velglint gebruikt of die hardplastic (die je in de juiste maat moet kopen en in de velg moet drukken) Die elastische velglintjes moet je niet gebruiken! Die worden door de warmte te zacht waardoor de binnenband door de spaakopening gedrukt wordt en een klapband het gevolg is. Ik spreek uit eigen ervaring.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Januari 2006
Een latex binnenband ontploft gewoon als de temperatuur te hoog wordt. De binnenband is dan echt totaal aan flarden. Aangezien bijna iedereen met vouwbandjes rijdt die lekker soepel zijn ben je ook meteen je buitenband kwijt als je maar iets stuurt. (of als je fiets gaat sturen).
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
Zo'n vaart loopt het toch meestal niet... In een heel pak tubes zit trouwens ook een latex binnenband (rijdt Rabobank bv. de hele TdF mee).
Wie zit zich nu al zorgen te maken om bandenkeuze voor de Marmotte! De Marmotte-fixatie van de Nederlanders zeker... Als het toch zoveel uitmaakt wacht je best tot de week van het gebeuren zelf en zie je welk weertype het dan is.
Een latex binnenband ontploft gewoon als de temperatuur te hoog wordt. De binnenband is dan echt totaal aan flarden. Aangezien bijna iedereen met vouwbandjes rijdt die lekker soepel zijn ben je ook meteen je buitenband kwijt als je maar iets stuurt. (of als je fiets gaat sturen).
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
Zo'n vaart loopt het toch meestal niet... In een heel pak tubes zit trouwens ook een latex binnenband (rijdt Rabobank bv. de hele TdF mee).
Wie zit zich nu al zorgen te maken om bandenkeuze voor de Marmotte! De Marmotte-fixatie van de Nederlanders zeker... Als het toch zoveel uitmaakt wacht je best tot de week van het gebeuren zelf en zie je welk weertype het dan is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40354
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Momenteel heb je spikes nodig
Gewoon je normale band die je hier ook gebruikt. Niet te moeilijk over doen.
Gewoon je normale band die je hier ook gebruikt. Niet te moeilijk over doen.
Less is bore