Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Glanslaag op carbon repareren

milachka
Forum-lid

milachka 06 jan 2006 01:50

Ik heb onlangs mijn fiets wat onhandig tegen de muur geparkeerd en er is wat van die blinkende laklaag van mijn carbon remgreep gesprongen.
Hoe kan je zoiets repareren?

drifer
Forum-lid

drifer 06 jan 2006 13:35

Als het niet diep is, en alleen om het zicht gaat zou ik bij een modelbouwzaak een potje blanke lak halen, van Humbrol of Revell (iets van 2 euro).

Dan een klein druppeltje op de beschadiging en netjes laten drogen.Deze lak is voor kunststof en metaal en is niet aggresief.

sharkman
Forum-lid

sharkman 07 jan 2006 11:34

Gewoon opschuren en hendel opnieuw lakken (doe ik wel vaker voor rijders die geen record op de hendels willen. Als je het onbeschermd laat komt er vocht/zweet onder de resterende lak en vekleurd deze wit.....

beukje
Forum-lid

beukje 30 jan 2006 13:56

Ik denk dat je het beste epoxy hars kunt gebruiken. Dat is een kleurloze twee componenten hars. Deze worden ook voor surfplank reparaties gebruikt. Na schuren eventueel aflakken met twee componenten epoxy vernis die je met speciale oplosmiddelen kunt verdunnen om zodoende de gewenste viscositeit te verkrijgen. Deze vernis is bij een goede verfhandel te krijgen. Het is eigenlijk bedoeld om houten schepen mee te impregneren en af te lakken.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

daftreks
Forum-lid

daftreks 30 jan 2006 14:03

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 07 Januari 2006

Gewoon opschuren en hendel opnieuw lakken (doe ik wel vaker voor rijders die geen record op de hendels willen. Als je het onbeschermd laat komt er vocht/zweet onder de resterende lak en vekleurd deze wit.....

Sharkman, wat voor lak gebruik je daarvoor? en hoe werkt dat lakken precies? Kan je het evt ook op een bekraste carbon zadelpen doen? 
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

sharkman
Forum-lid

sharkman 01 feb 2006 22:20

bij een zadelpen is de werkwijze heel simpel: krassen met fijn schuurpapier wegschuren (voorzichig enkel de blanke lak weghalen en geen vlakke stukken op de pen schuren.
Vervolgens de zadelpen op een bezemsteel (of lat) zetten en deze met wasbenzine goed ontvetten (kop van de pen e.v.t. afplakken). Vervolgens de pen spuiten met blanke acryllak (halfords of autoshop kan dit wel leveren, motip is o.k.). Steeds dunne laagjes en dan even laten drogen (een te dikke laag ineens zal leiden tot zakkers.....
Twee componenten lakken (gebruik ik meestal) zijn eigenlijk beter maar dan heb je echt enige ervaring als spuiter nodig. 

evertdehandsch
Forum-lid

evertdehandsch 02 feb 2006 17:34

Lukt die glanslaag repareren ook met wielen? Heb het dan op de carbonnaaf van de ksyrium ES! Deze vind ik nogal ruw en zie het liever wat blinken, hoe moet ik dat dan gaan opschuren?
Nulla tenaci invia est via!

daftreks
Forum-lid

daftreks 02 feb 2006 18:22

Volgens mij zit er op de naaf van die Ksyrium Es alleen een sticker met carbon printje......
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

sharkman
Forum-lid

sharkman 02 feb 2006 21:54

Inderdaad volgens mij een sticker, zal niet gaan lukken (overigens is de siermat die de meeste voor het carbon aanzien ook enkel optisch maar dan wel afgelakt.... 

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 03 feb 2006 01:13

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 02 Februari 2006

Inderdaad volgens mij een sticker, zal niet gaan lukken (overigens is de siermat die de meeste voor het carbon aanzien ook enkel optisch maar dan wel afgelakt.... 

Om nog maar te zwijgen over al het glasvezel dat voor carbon versleten wordt.................
Als vernis kan ik voor de Belgische (in de veronderstelling dat het in Nederland niet zo makkelijk te vinden is tenminste) forumgangers Levis Ferro vernis aanraden.
Dit is een blanke (clearcoat) vernis die geschikt is voor alle non-ferro metalen (bij Levis houden ze er blijkbaar van de klant op het verkeerde been te zetten bij de naamgeving van hun produkt), dus all niet-ijzerhoudende, carbon is daar een van.
Bestaat zowel in spray als in de klassieke pot verpakking.
De kunst is om het beschadigde deel mooi af te schuren zodat je nadien geen niveauverschillen of overgangen ziet. Tevens erop letten dat je borsteltje netjes is en geen haren achterlaat, uiteraard.
In wezen is het echt niet zo moeilijk maar sommige fabrikanten gebruiken soms wel eens lichtjes getinte vernis en dat is vaak ellendig lastig als de fabrikant of importeur het juist type niet kan opgeven.
Ciao,  
Snobisme is een dure hobby...

6:13freak
Forum-lid

6:13freak 03 feb 2006 10:20

Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 02 Februari

Ik heb zelf ook de ES, werk al 25 jaar in een etiketten(sticker) drukkerij en kan je verzekeren dat het carbon van de naaf geen bedrukte sticker is.

Plaats reactie