Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

pedaaltjes of niet?

wenda
Forum-lid

wenda 04 jan 2006 17:02

Ik zie overal van die pedaaltjes op de bike met speciale schoenen, is dat nou wel handig vraag ik me dan af, als je ineens je voet aan de grond wilt zetten, blijf je dan niet hangen?
Ik begrijp t grote voordeel wel, maar is het ook niet een beetje link?Wat is jullie ervaring?
Wenda

rolandt
Forum-lid

rolandt 04 jan 2006 17:15

Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen aan het pedaal-kliksysteem. Je kunt nl. veel beter je krachten overbrengen op de pedalen, ook in posities waar dat zonder niet of minder goed zou kunnen (omhoog trekken).Met een simpele draai van de enkel schiet de bevestiging los. Da's een kwestie van wennen, maar geloof me, na een paar keer gaat dat vanzelf. Als je eenmaal gewend bent aan het kliksysteem wil je niet anders meer.Succes!

herera
Forum-lid

Gebruikersavatar herera 04 jan 2006 17:21

Wenda
 Ik kan niet meer zonder die dingen, je gaat eraan wennen en met name met het klimwerk zijn ze onmisbaar.
Het is idd een feit dat je wat minder snel van je pendaaltjes af bent, zeker als je snel onderuitgaat. Ik heb de pendaaltjes daarom ook niet al te strak gezet, ook dit scheelt natuurlijk weer. 
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

mtb-biker
Forum-lid

mtb-biker 04 jan 2006 17:57

Als Limburger die ook wel eens de Brunsumer heide pakt kan ik je melden dat zonder klik-pedalen deze route een drama is.
Stel je eens voor een afdaling, vol met boomwortels zonder klikpedalen. Je voeten schieten van de pedalen af, alleen je kont zit nog op het zadel, en nu maar hopen dat je kont niet van het zadel afglijdt.
Of een snelle krachtige klim, over een reeks boomwortels waarbij door de snelheid je voeten ook los willen schieten.
Nooit meer terug naar gewone pedalen.
Nu nog ter lering en vermaak: ga er gerust vanuit dat als je HEEL bewust voor het eerst met klik-pedalen fietst, je waarschijnlijk niet valt. Echter, je zult gegarandeerd 3 keer lachwekkend opzij vallen met een zeer grappige uitdrukking op je gezicht, dus laat anderen een camera gereed hebben.
Heb het zelf eens gehad in het begin bij een steil klimmetje op de Brunsummer heide, waarbij ik even stil kwam te staan, en vervolgens opzij 1.5 meter in de brandnetels / doorns viel met de fiets bovenop me. PIJNLIJK ! Liggen blijven leek de enige optie, maar niet voor lang. Bij het opstaan zeer veel doorns in m'n huid gekregen. AU !!

wenda
Forum-lid

wenda 04 jan 2006 20:47

hahaha zie het levendig voor me, heb tot nu toe geen klikpedalen gehad en ergerde me wel es aan bijna-ongelukken dat je bij het krachtzetten van je huis-tuin-en-keuken pedalen af schiet...
Maar ik las in t andere pedaal onderwerp dat je dus tweezijdige hebt, ene kant gewoon en andere kant klik...klinkt ook wel goed. Kun je trouwens met je gewone gympies ook op klikpedalen fietsen even naar de winkel bij wijze van spreken? Of "fietst" dat dan weer te link?
Wenda

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 04 jan 2006 21:28

ik kan niet meer zonder klikpedalen de voordelen zijn al genoemt, maar als je klikpedalen neemt ga voor het fiesten eerst een stilstaand oefenen. Houd je eigen vast aan een muur ofzo en klik zo een paar keer in uit de pedalen zodat je het gevoel al een beetje hebt. Ga daarna een rustig rondje fietsen en ga tijdens het fietsen weer ekkes aan de gang met de pedalen. Pas als je het onder de knie hebt zou ik ermee de bossen in gaan toch altijd veiliger.
en je kan er ook wel gewoon met gympen op doe ik zelf ook weleens als ik ekkes gauw naar de fm moet ofzo.
je hebt ook pedalen waar aan de ene kant het kliksysteem zit en aan de andere kant gewoon plat. Misschien is dat een optie?
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

bandit
Forum-lid

bandit 04 jan 2006 22:43

Quoten: Origineel geplaatst door wenda op 04 Januari 2006

Ik zie overal van die pedaaltjes op de bike met speciale schoenen, is dat nou wel handig vraag ik me dan af, als je ineens je voet aan de grond wilt zetten, blijf je dan niet hangen?
Ik begrijp t grote voordeel wel, maar is het ook niet een beetje link?Wat is jullie ervaring?
Wenda

Mijn vriendin heeft dubbezijdige Shimano SPD-pedalen, met een zogeheten multi-release. Standaard doe je dan je voet links of rechts om los te komen, maar als het er op aan komt, en je trekt echt hard aan je voet (als in een reflex), dan kan je je voet ook rechtstandig van het pedaal af trekken. Die zijn echt heel veilig.
Ik rij nu op de mountainbike met Time, maar ik ga terug naar SPD.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

silvan
Forum-lid

silvan 04 jan 2006 22:50

Quoten: Origineel geplaatst door cascarsi op 04 Januari 2006

ik kan niet meer zonder klikpedalen de voordelen zijn al genoemt, maar als je klikpedalen neemt ga voor het fiesten eerst een stilstaand oefenen. Houd je eigen vast aan een muur ofzo en klik zo een paar keer in uit de pedalen zodat je het gevoel al een beetje hebt. Ga daarna een rustig rondje fietsen en ga tijdens het fietsen weer ekkes aan de gang met de pedalen. Pas als je het onder de knie hebt zou ik ermee de bossen in gaan toch altijd veiliger.
en je kan er ook wel gewoon met gympen op doe ik zelf ook weleens als ik ekkes gauw naar de fm moet ofzo.
je hebt ook pedalen waar aan de ene kant het kliksysteem zit en aan de andere kant gewoon plat. Misschien is dat een optie?

Idd, ik ben het helemaal met hierboven eens. Ik kan ook niet meer zonder. Gewoon kopen die klikpedalen, je went er vanzelf wel aan.

mtb-biker
Forum-lid

mtb-biker 04 jan 2006 23:40

Quoten: Origineel geplaatst door wenda op 04 Januari 2006

Maar ik las in t andere pedaal onderwerp dat je dus tweezijdige hebt, ene kant gewoon en andere kant klik...klinkt ook wel goed. Kun je trouwens met je gewone gympies ook op klikpedalen fietsen even naar de winkel bij wijze van spreken? Of "fietst" dat dan weer te link?

Kan theoretisch, maar het oppervlakte van het SPD pedaal is wat smalletjes. Oplossing zijn de plastic opzet stukjes die in de SPD-fitting passen waardoor het pedaaloppervlakte wat breder wordt.
Ga eens bij je bikeshop langs en laat je gewoon goed voorlichten, kun je eea ook eens in de praktijk zien en proberen.
Success en laat eens weten wat je eerste ervaringen zijn.

fortunasittard
Forum-lid

fortunasittard 05 jan 2006 11:07

Vraagje tussendoor: worden look-pedalen afgeraden in het bos?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2006 11:44

ja natuurlijk. Je kan niet lopen op die dingen, je glijdt alle kanten op. Als er 1,5 korrel zand op je plaatje zit kan je niet meer inklikken. Look pedalen zijn voor op de weg gemaakt (behalve 4x4 pedaal), in het veld moet je gewoon gaan voor of SPD of Time.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 05 jan 2006 12:06

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 04 Januari 2006

Ik rij nu op de mountainbike met Time, maar ik ga terug naar SPD.

Vanwaar deze (opmerkelijke) overstap?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie