Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Shimano XT

jfmgor
Forum-lid

jfmgor 29 dec 2005 12:04

Mijn 1.5 jaar oude Shimano XT groep (nog geen 1000 km op gereden) geeft een irritante "tik" c.q.  "ratel" bij de voorbladen.
Dit zou veroorzaakt worden door de "uitstulpsels" aan de binnenzijde van de voorbladen, die gemonteerd zijn om beter te kunnen schakelen (voorkomen van chainsuck?)
Zodra de ketting wat is ingesleten raakt deze de metalen uitstulpsels en dit zou het probleem veroorzaken?
Wie heeft er ook ervaring mee en wat is er aan te doen, behalve andere bladen (BBB?) te monteren ?

jfmgor
Forum-lid

jfmgor 29 dec 2005 12:34

Ben er al een paar keer geweest. Een en ander zou niet af te stellen zijn, omdat na inslijten van de ketting deze tegen de uitstulpsels gaat en blijft lopen??

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 29 dec 2005 12:45

Voorkettingbladen van de nieuwe xt groep heb ik al meer klachten gehoort. Ze schijnen ook meer last te hebben van dat chain suck. Gewoon een setje vervangings blaadjes kopen en je bent er vanaf. (welke daarvan het beste zijn weet ik overigens niet)

jfmgor
Forum-lid

jfmgor 29 dec 2005 14:47

Gewoon maar ff nieuwe voorbladen kopen terwijl de huidige in principe helemaal niet versleten zijn (net als de ketting!) ?? Shimano zal toch iets beters moeten verzinnen.
Er zullen toch wel meer XT gebruikers tegen dit probleem aanlopen en dit niet kunnen accepteren?

Wat doen ze dan met XTR om chainsuck te voorkomen? Het "aanlopen" van de ketting bij die groep hoort gezien de prijs/kwaliteisverhouding überhaupt niet!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2005 23:23

Is een veel voorkomend probleem met Shimano mtb bladen. Zet je er TA bladen op dan ben je van het gedoe af. Shimano geeft echt niet thuis, die zeggen gewoon koop maar nieuwe ketting of iets in die richting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 30 dec 2005 09:37

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 December 2005

Is een veel voorkomend probleem met Shimano mtb bladen. Zet je er TA bladen op dan ben je van het gedoe af. Shimano geeft echt niet thuis, die zeggen gewoon koop maar nieuwe ketting of iets in die richting.

Zijn er ook TA bladen voor XTR ? Heb redelijk vaak last van kettingzuig...
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

jfmgor
Forum-lid

jfmgor 30 dec 2005 13:14

Heb van "chainsuck" niet echt veel last, vind alleen niet dat de ketting/bladen soepel lopen, "het tikken" en dat zou niet mogen! Het is niet de goedkoopste rommel die er op zit!
Shimano mag zich er toch niet op zo'n manier van afmaken?
TA bladen, wat kosten die? En heeft XTR hetzelfde probleem?

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 30 dec 2005 13:24

ik ben een maandag hard gevallen door "chainsuck" en ik wist nog niet wat het was. Toen ben ik een woensdag naar de fm geweest en volgens hum kwam dat door de bramen op de en voor bladen.
Maar wat zijn nou eigelijk bramen???
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 dec 2005 14:33

Niet voor alle XTR cranks zijn er TA bladen. Wel zijn er voor de XTR cranks waar geen TA bladen voor zijn Boone Titanium bladen te koop, dat is alleen een wat andere prijs categorie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

motta
Forum-lid

motta 30 dec 2005 15:53

Quote: Origineel geplaatst door cascarsi op 30 December 2005
ik ben een maandag hard gevallen door "chainsuck" en ik wist nog niet wat het was. Toen ben ik een woensdag naar de fm geweest en volgens hum kwam dat door de bramen op de en voor bladen.Maar wat zijn nou eigelijk bramen???

braam (de ~, bramen)
    1 ruige, oneffen rand zoals aan gesneden papier, met beitel of zaag bewerkt hout, gegoten lood, metselvoegen enz. => baard
    2 spoor van het slijpen op een mes of schaar
    3 braamstruik
    4 vrucht van de braamstruik => braambes

dixit Van Dale

in jouw geval lijkt het mij vervorming/slijtage van de tanden door wrijving met de ketting.

Motta
Motta

Plaats reactie