carbon wielen
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
Ik kwam op t internet de samenvatting van een test van carbonwielen tegen; de volledig test heeft in een duits triathlonblad gestaan. kent iemand deze test of dit blad?
Ook interessant: De relatief onbekende ‘Carbon pro’ wielen van Vuelta zijn tegenwoordig ook in Nederland leverbaar en winnen met vlag –en-wimpel de snelheidstesten!
‘Vergessen Sie Lightweight, Mavic Cosmic Carbon, Zipp, Tune oder Easton wenn es um Aero-Laufräder geht. Der absolute Gewinner in Punto Zeitgewinn sind die Vuelta Carbon Pro Räder.
Das Magazin Triathlon 12/2005 wird darüber folgendes berichtet:
Die Vuelta-Laufräder sorgten für die größte Überraschung unseres Testfeldes: Dieser in Italien nach Herstellerangaben mit Hilfe des Top-Spinters Alessandro Petacchi entwickelte Laufradsatz war bisher unbekannt. Erhältlich sind diese Laufräder in 28 Zoll und mit Shimano oder Campagnolo-Freilauf (jeweils 9/10-fach). Die 12/16 Messerspeichen sind sehr breit und mittig eingekerbt. Ob die aerodynamischen Eigenschaften von dieser Speichenform begünstigt werden, bleibt unklar. Die eingesparte Leistung gegenüber den Ambrosio-Laufrädern (Standart-Laufradsatz mit 32 Speichen) zumindest bringen die "Carbon Pro" in unserem Testfeld an die Spitze.
Differenz zum Referenz-Laufradsatz* -38 Watt
Berechnete Zeitgewinne:
40 Kilometer (35 km/h): 2:32 Minuten
40 Kilometer (40 km/h): 2:17 Minuten
180 Kilometer (35 km/h): 11:26 Minuten
180 Kilometer (40 km/h): 10:17 Minuten
* Die Durchschnittsgeschwindigkeit bezieht sich auf die Referenzlaufräder, die Zeitgewinne geben an, wieviel schneller Sie bei gleicher Leistung wären.
Ook interessant: De relatief onbekende ‘Carbon pro’ wielen van Vuelta zijn tegenwoordig ook in Nederland leverbaar en winnen met vlag –en-wimpel de snelheidstesten!
‘Vergessen Sie Lightweight, Mavic Cosmic Carbon, Zipp, Tune oder Easton wenn es um Aero-Laufräder geht. Der absolute Gewinner in Punto Zeitgewinn sind die Vuelta Carbon Pro Räder.
Das Magazin Triathlon 12/2005 wird darüber folgendes berichtet:
Die Vuelta-Laufräder sorgten für die größte Überraschung unseres Testfeldes: Dieser in Italien nach Herstellerangaben mit Hilfe des Top-Spinters Alessandro Petacchi entwickelte Laufradsatz war bisher unbekannt. Erhältlich sind diese Laufräder in 28 Zoll und mit Shimano oder Campagnolo-Freilauf (jeweils 9/10-fach). Die 12/16 Messerspeichen sind sehr breit und mittig eingekerbt. Ob die aerodynamischen Eigenschaften von dieser Speichenform begünstigt werden, bleibt unklar. Die eingesparte Leistung gegenüber den Ambrosio-Laufrädern (Standart-Laufradsatz mit 32 Speichen) zumindest bringen die "Carbon Pro" in unserem Testfeld an die Spitze.
Differenz zum Referenz-Laufradsatz* -38 Watt
Berechnete Zeitgewinne:
40 Kilometer (35 km/h): 2:32 Minuten
40 Kilometer (40 km/h): 2:17 Minuten
180 Kilometer (35 km/h): 11:26 Minuten
180 Kilometer (40 km/h): 10:17 Minuten
* Die Durchschnittsgeschwindigkeit bezieht sich auf die Referenzlaufräder, die Zeitgewinne geben an, wieviel schneller Sie bei gleicher Leistung wären.
Leuk van die cijfertjes. Natuurlijk wel van belang als je een tijdrit wil doen, maar meer ook eigenlijk niet. Veel belangrijker is wat de kwaliteit van die wielen is. Het voordeel van bv. Lightweight is dat het al meer dan duidelijk is dat dat erg goede wielen zijn en dat de fabrikant er ook voor staat. Zeker als je wielen in het duurdere segment koopt is dit doorslaggevend.
Heb je enig idee wat deze wielen zouden gaan kosten? Hebben ze wellicht een site?
Heb je enig idee wat deze wielen zouden gaan kosten? Hebben ze wellicht een site?
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
je kunt ze vinden op www.vuelta.it
onder pro range.
Ik ben zelf in het bezit (ik denk zón beetje de enige in Nederland )van een paar en ze kosten volle pond iets van 1000 euro. Heb ook een paar clinchers.
wat mij opvalt is dat ze 'superstijf' aanvoelen. rij er nog niet lang genoeg mee om totaal oordeel te kunnen vellen maar ben er ook van plan criteriums en omloopjes mee te gaan rijden.
onder pro range.
Ik ben zelf in het bezit (ik denk zón beetje de enige in Nederland )van een paar en ze kosten volle pond iets van 1000 euro. Heb ook een paar clinchers.
wat mij opvalt is dat ze 'superstijf' aanvoelen. rij er nog niet lang genoeg mee om totaal oordeel te kunnen vellen maar ben er ook van plan criteriums en omloopjes mee te gaan rijden.
Cyclingnews heeft er ook wat over geschreven. ze zaten standaard onder een Colnago E1 die ze testen:
Our E1 came fitted with a Vuelta Carbon Pro wheelset. Vuelta is an Italian wheel maker with a modest but growing presence in Europe and beyond. The Carbon Pro has a medium profile clincher rim (just under 40mm), constructed from carbon fibre with alloy outer walls and braking surfaces. The rear wheel has 16 fat, bladed spokes which are conventionally laced, and the front has 12 radial spokes. These Alpina spokes incorporate a patented alloy thread locking system to maintain spoke tension, and can be tightened in situ. The wheelset weighs a claimed 1730 grams, which is pretty reasonable for wheels with this depth of profile.
n the road, the Carbon Pros had amazing top end performance and a Ksyrium-esque feel to them. They were plenty stiff under load, with reasonable ride quality. My only complaint was the slightly uneven braking surface of the rear rim, which caused somewhat irregular braking. The front wheel also rattled a little when I was out of the saddle and applying increased weight to it. The good news however was that these wheels have remained true over two months of testing, which is reassuring for carbon fibre clinchers.Bron: http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... ago_e1Niet bepaald licht te noemen, mijn Reynolds zijn een stuk lichter Ik zat me alleen af te vragen of de spaken wel UCI legaal zijn voor normale ritten? Ze zien er wel erg breed uit en ik meende dat de limiet lag op 4 of 5 mm??
Our E1 came fitted with a Vuelta Carbon Pro wheelset. Vuelta is an Italian wheel maker with a modest but growing presence in Europe and beyond. The Carbon Pro has a medium profile clincher rim (just under 40mm), constructed from carbon fibre with alloy outer walls and braking surfaces. The rear wheel has 16 fat, bladed spokes which are conventionally laced, and the front has 12 radial spokes. These Alpina spokes incorporate a patented alloy thread locking system to maintain spoke tension, and can be tightened in situ. The wheelset weighs a claimed 1730 grams, which is pretty reasonable for wheels with this depth of profile.
n the road, the Carbon Pros had amazing top end performance and a Ksyrium-esque feel to them. They were plenty stiff under load, with reasonable ride quality. My only complaint was the slightly uneven braking surface of the rear rim, which caused somewhat irregular braking. The front wheel also rattled a little when I was out of the saddle and applying increased weight to it. The good news however was that these wheels have remained true over two months of testing, which is reassuring for carbon fibre clinchers.Bron: http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... ago_e1Niet bepaald licht te noemen, mijn Reynolds zijn een stuk lichter Ik zat me alleen af te vragen of de spaken wel UCI legaal zijn voor normale ritten? Ze zien er wel erg breed uit en ik meende dat de limiet lag op 4 of 5 mm??
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
interessante info van cyclingnews!
de colnago cyclingnews zijn uitgerust met de clincherversie van de carbon pro (die heb ik nl ook, naast mijn tube-versie)
de tubeversie weegt 1396 g
tsja!
de colnago cyclingnews zijn uitgerust met de clincherversie van de carbon pro (die heb ik nl ook, naast mijn tube-versie)
de tubeversie weegt 1396 g
tsja!
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
Lanbouwcrediet en aqua+sapone rijden ook met die wielen dus zullen wel uci-proof zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door friesche Leeuw op 22 December 2005
Lanbouwcrediet en aqua+sapone rijden ook met die wielen dus zullen wel uci-proof zijn.
Dat mag ik hopen van wel Ik zat me af te vragen: Als ze zo kort pas op de Nederlandse markt zijn en jij hebt al 2 sets staan. Ben je misschien zelf verdeler of verkoper van deze wielen?
Lanbouwcrediet en aqua+sapone rijden ook met die wielen dus zullen wel uci-proof zijn.
Dat mag ik hopen van wel Ik zat me af te vragen: Als ze zo kort pas op de Nederlandse markt zijn en jij hebt al 2 sets staan. Ben je misschien zelf verdeler of verkoper van deze wielen?
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
haha
nee maar had gekunt natuurlijk
Mijn verhaal:
Heb een oom in Italie en die kent iemand en die wist voor een koopje ..etc.
nee maar had gekunt natuurlijk
Mijn verhaal:
Heb een oom in Italie en die kent iemand en die wist voor een koopje ..etc.
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
Volgens mij gebruiken ze voor de aero wielen gewoon het vorige type zipp velgen. Heb een setje gezien, was te vergelijken met de Ritchey wielen. Op zich best ok. maar echt niets bijzonders, zal best aerodynamisch zijn maar bijvoorbeeld Bora's zijn stukken beter afgewerkt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
prijzen zou ik verder niet weten; je zou bij de Nederlandse dealer kunnen informeren. Die staat wel op de vuelta-site.