XT 10 speed cassette op de racefiets
Voor bergritten overweeg ik een XT Cassette 10 speed 11-34 te monteren i.p.v. de huidige Ultegra 10 sp cassette (als onderdeel van een Ultegra SL Triple groep).
Zijn er fietsers die dit (ook) al hebben geprobeerd/gedaan en zoja is dit mogelijk met of zonder evt aanpassingen?
Alvast dank voor jullie reactie.
Zijn er fietsers die dit (ook) al hebben geprobeerd/gedaan en zoja is dit mogelijk met of zonder evt aanpassingen?
Alvast dank voor jullie reactie.
Dit is niet mogelijk zonder aanpassingen. De RD 6603 SL haalt echt geen 34 tanden. Koop de XT RD 771 GS (korte kooi) er maar bij. Die haalt dat wel. (Mag ook Deore of SLX zijn). Nieuwe ketting is zeker aan te raden.
Voor meer tips over combinaties tussen systemen: http://www.dekaleberg.nl/mvhome.html?mv ... isselframe .
Sjef
Voor meer tips over combinaties tussen systemen: http://www.dekaleberg.nl/mvhome.html?mv ... isselframe .
Sjef
Typisch begin van een flinke discussie, maar toch: weet je zeker dat je die 34 achter nodig hebt met een triple? Dan zit je op een serieus klein verzetje te trappen. Tenzij je het specifiek voor extreem steile Zoncolan-achtige projecten nodig hebt, moet je "met een triple altijd boven kunnen".
Ik vraag het om je de investering van evt overbodige cassette en derailleur te besparen. Ook worden de stappen tussen de versnellingen wat groot op het einde.
Nogmaals, ik wil geen verhitte discussie starten. Het is tenslotte Kerstmis
Ik vraag het om je de investering van evt overbodige cassette en derailleur te besparen. Ook worden de stappen tussen de versnellingen wat groot op het einde.
Nogmaals, ik wil geen verhitte discussie starten. Het is tenslotte Kerstmis
Laten we on topic blijven en oordelen over wie welk verzet wel/niet nodig heeft lekker achterwege laten.
Je kunt ook je kettingbladen aanpassen. Bij mijn weten is de steek voor de piccolo 74mm, als kleinste blad past daar een 24t op. In dat geval moet je er wel op letten dat de stap naar het middenblad niet te groot wordt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat 15(39-24) tandjes verschil teveel moeite kost voor een triple derailleur.
edit: de hoogte van de voorderailleur is ook nog een factor, natuurlijk.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat 15(39-24) tandjes verschil teveel moeite kost voor een triple derailleur.
edit: de hoogte van de voorderailleur is ook nog een factor, natuurlijk.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4766
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
@klimmer Shimano zegt dat de korte kooi derailleurs bij de mtb groepen max 32 tanden kunnen hebben.
@seaman Bij de 9 speed groepen van shimano weet ik dat alles volledig uitwisselbaar was. (er reden veel wedstrijdrijders mountainbike bijvoorbeeld met ultegra derailleur en wegcassette.) Ik neem aan dat dit bij de 10 speed ook zo is. Belangrijk daarbij is om te kijken wat het maximum bereik is van de derailleurs.
@seaman Bij de 9 speed groepen van shimano weet ik dat alles volledig uitwisselbaar was. (er reden veel wedstrijdrijders mountainbike bijvoorbeeld met ultegra derailleur en wegcassette.) Ik neem aan dat dit bij de 10 speed ook zo is. Belangrijk daarbij is om te kijken wat het maximum bereik is van de derailleurs.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En toch, ondanks dat het technisch best mogelijk is, vraag ik mij af of je dit moet willen. Ik sluit mij dan ook aan bij Fructus. Als je het "normale" hooggebergte niet haalt met met een tripel icm een 11-28 cassette is het wellicht nog een beetje te hoog gegrepen voor je en zit de oplossing in training en niet in techniek.
Ik ben dan ook wel oprecht nieuwsgierig naar je doel en je motivatie.
Ik ben dan ook wel oprecht nieuwsgierig naar je doel en je motivatie.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14004
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mocht je het willen lijkt een 11/34 erg groot. Doe dan een 11/32 10sp.
Moet zeggen dat ik jaren op de mtb ook veel wegritten heb gedaan en op nagenoeg alle colls rijd ik voor nooit lichter dan 32/32, meestal 32/28 of 32/24 en ik trap graag licht min 80rpm.
Op hele stijle stukken op de gavia 15% ging ik wel een naar 22/28 of 22/24, maar niet vaak en zou ik het niet hebben is 32/32 ook wel voldoende
Moet zeggen dat ik jaren op de mtb ook veel wegritten heb gedaan en op nagenoeg alle colls rijd ik voor nooit lichter dan 32/32, meestal 32/28 of 32/24 en ik trap graag licht min 80rpm.
Op hele stijle stukken op de gavia 15% ging ik wel een naar 22/28 of 22/24, maar niet vaak en zou ik het niet hebben is 32/32 ook wel voldoende
scottwilko schreef:@klimmer Shimano zegt dat de korte kooi derailleurs bij de mtb groepen max 32 tanden kunnen hebben.
Ik lees de site van Shimano ook, maar geloof eerder wat ik zelf al duizenden kms op mijn eigen fiets realiseer. Zelfs de Shimano XT RD-770 met een kooi van 67mm (!) schakelt zonder kraken of aarzelen 34t.
Shimano heeft ook een ander belang: verkopen!
En toch, ondanks dat het technisch best mogelijk is, vraag ik mij af of je dit moet willen. Ik sluit mij dan ook aan bij Fructus. Als je het "normale" hooggebergte niet haalt met met een tripel icm een 11-28 cassette is het wellicht nog een beetje te hoog gegrepen voor je en zit de oplossing in training en niet in techniek. Ik ben dan ook wel oprecht nieuwsgierig naar je doel en je motivatie.
Wat een onzin! Wie ben jij wel niet om normen te stellen, hoe hard of met welke versnelling je een col minimaal hoort te nemen? En zo niet, dan moet men dus er maar weg blijven! Ongehoord! Bovenaan wordt je tijd gemeten, niet je versnelling! Dit is grenzeloze arrogantie en niet passend (lees de code eens!) bij de positie als moderator!
Aan alle anderen: pas je versnelling aan aan je eigen kunnen, lees: je aeroob vermogen, en heb vooral veel plezier aan het klimmen!
Iedereen bedankt voor zijn reactie, met name @Klimmer;kaj1500, Scottwilko en Wasbeer. Heb nu vertrouwen dat de shifters (Ultegra 10 Sp) zonder problemen zijn te combineren met Shimano MTB onderdelen zoals XT Cassette 10Sp en XT Crankstel (triple), rekening houdend met de capaciteit van de derailleurs.
Voor meer specifieke vragen mail ik jullie direct.
Voor de anderen: ik fiets al wat langer en heb o.a. 3 keer de Marmotte (binnen 10 uur) en 3 keer de Dolomietenmarathon gereden (toen de lengte nog >180 km was) en afgelopen 2 jaar nog de Routes Des Grandes Alpes van Geneve naar Nice en van Basel naar Milaan(dus door Zwitserland). Iedere dag meerdere Cols van buitengewone categorie. Als je dan zo'n 3,5 Watt/kg trapt bij je omslagpunt dan is zelfs een triple niet voldoende om op souplesse te kunnen rijden, zeker niet als je beklimmingen hebt die km's achtereen tussen de 8 en 15 % meten. Degenen met een beetje fietservaring in de bergen zien de hangende kopjes al en de malende benen die puur op kracht nauwelijks nog de pedalen rond kunnen draaien maar te trots zijn om een passend verzet te monteren. Klimmer verwijst terecht naar de verzetten die de profs steken als ze het hooggebergte in gaan, zeker als daar lange beklimmingen inzitten van boven de 12%. Voor liefhebbers zoals wij is dan een triple nog ambitieus als je tenminste wilt kunnen genieten van de prachtige natuur en de sportieve uitdaging en .. de volgende dag opnieuw de bergen in wil trekken zonder pijnlijke knieen!
Seaman
Voor meer specifieke vragen mail ik jullie direct.
Voor de anderen: ik fiets al wat langer en heb o.a. 3 keer de Marmotte (binnen 10 uur) en 3 keer de Dolomietenmarathon gereden (toen de lengte nog >180 km was) en afgelopen 2 jaar nog de Routes Des Grandes Alpes van Geneve naar Nice en van Basel naar Milaan(dus door Zwitserland). Iedere dag meerdere Cols van buitengewone categorie. Als je dan zo'n 3,5 Watt/kg trapt bij je omslagpunt dan is zelfs een triple niet voldoende om op souplesse te kunnen rijden, zeker niet als je beklimmingen hebt die km's achtereen tussen de 8 en 15 % meten. Degenen met een beetje fietservaring in de bergen zien de hangende kopjes al en de malende benen die puur op kracht nauwelijks nog de pedalen rond kunnen draaien maar te trots zijn om een passend verzet te monteren. Klimmer verwijst terecht naar de verzetten die de profs steken als ze het hooggebergte in gaan, zeker als daar lange beklimmingen inzitten van boven de 12%. Voor liefhebbers zoals wij is dan een triple nog ambitieus als je tenminste wilt kunnen genieten van de prachtige natuur en de sportieve uitdaging en .. de volgende dag opnieuw de bergen in wil trekken zonder pijnlijke knieen!
Seaman
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
klimmer schreef:En toch, ondanks dat het technisch best mogelijk is, vraag ik mij af of je dit moet willen. Ik sluit mij dan ook aan bij Fructus. Als je het "normale" hooggebergte niet haalt met met een tripel icm een 11-28 cassette is het wellicht nog een beetje te hoog gegrepen voor je en zit de oplossing in training en niet in techniek. Ik ben dan ook wel oprecht nieuwsgierig naar je doel en je motivatie.
Wat een onzin! Wie ben jij wel niet om normen te stellen, hoe hard of met welke versnelling je een col minimaal hoort te nemen? En zo niet, dan moet men dus er maar weg blijven! Ongehoord! Bovenaan wordt je tijd gemeten, niet je versnelling! Dit is grenzeloze arrogantie en niet passend (lees de code eens!) bij de positie als moderator!
!
hier was laatst een heel topic over, daarin werd geschreven dat de moderator niet altijd schrijft als een moderator, maar soms ook gewoon als normaal mens, met een eigen mening.
okee, de post had misschien iets anders geschreven moeten worden, maar dan nog hoef je niet direct Daniel af te rekken dat hij onder zijn naam MODERATOR heeft staan.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red