Vragen ivm Polar software kunnen hier komen. Ik heb er alvast een... wie kan mij helpen:
Als je bij Polar een zoneverdeling invoert (zoals hieronder fictief voorbeeld), zal het programma dit toepassen voor die sport, maar enkel vanaf de datum dat je de zoneverdeling invoerde. Is het ook mogelijk dit met terugwerkende kracht te doen werken op trainingen?
Zelf zou ik dit willen toepassen op 2 weken waarbij ik nog geen zones had ingevoerd. Mijn trainer wil het toepassen op een hele reeks trainingsbestanden van een toprenner die is overgestapt van een andere trainer; hij trainde er zeker met verkeerde zoneverdeling, maar door z'n huidige verdeling er eens op los te laten, krijg je een beter (hoewel niet volledig accuraat) beeld van wat wanneer is fout gegaan.
Polar software - vragen
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ja, heb dit zelf ook al gehad.
Dat doe je zeer eenvoudig door te dubbel klikken op de datum die je wilt 'herschikken' (vanuit kalender view). Dan kom je in de Training Diary. Het linker tab-blad geeft je DAY-Information, het rechter tab-blad geeft je ' excersise' informatie. Klik op de excerse die je wilt 'herberekenen'. Dan zie je rechts de zone-indeling met de tijd van iedere 'oude' zone. Klik vervolgens helemaal rechts onderaan op de knop ' REFRESH' en je zult zien dat de nieuwe zones worden toegepast en berekent.
Mocht dat niet helpen laat het even weten, dan ga ik wel even met de software spelen.
Ps. Hoe verhoudt de Polar software zich t.o.v. de SRM-software ?
Dat doe je zeer eenvoudig door te dubbel klikken op de datum die je wilt 'herschikken' (vanuit kalender view). Dan kom je in de Training Diary. Het linker tab-blad geeft je DAY-Information, het rechter tab-blad geeft je ' excersise' informatie. Klik op de excerse die je wilt 'herberekenen'. Dan zie je rechts de zone-indeling met de tijd van iedere 'oude' zone. Klik vervolgens helemaal rechts onderaan op de knop ' REFRESH' en je zult zien dat de nieuwe zones worden toegepast en berekent.
Mocht dat niet helpen laat het even weten, dan ga ik wel even met de software spelen.
Ps. Hoe verhoudt de Polar software zich t.o.v. de SRM-software ?
Heel erg bedankt MTB-Biker... dit is een begin van oplossing! Deze tool kende ik nog niet, en het zorgt inderdaad voor een herberekening van de tijd doorgebracht in een trainingszone (voor wie het niet ziet: het gaat over het knopje net boven "help" in het screenshot hieronder).
Maar: hoe doe je dit voor een volledige trainingsperiode?! Als je zo'n herberekening zou willen van alle trainingen van de afgelopen 3 à 4 maand, is er een mogelijkheid om dit te doen zonder per training apart de refresh-knop te gebruiken?
Maar: hoe doe je dit voor een volledige trainingsperiode?! Als je zo'n herberekening zou willen van alle trainingen van de afgelopen 3 à 4 maand, is er een mogelijkheid om dit te doen zonder per training apart de refresh-knop te gebruiken?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Weet niet hoe je je het eenvoudig voor een hele periode kunt wijzigen..
Ik ga nog eens kijken of dat kan. Had gelezen dat Polar wel eens met een update zou kunnen komen binnenkort ?
Trouwens, wat vind je van de Polar software in vergelijking met je SRM software. (heb je SRM-Forum topic met interesse gelezen. Erg informatief en lekkermakend.. Kwijl kwijl... )..
Ps. leuke fiets heb je, ook erg leuke wielen (ps. met stickers leuker, om een antwoord te geven op je forum vraag).
Ik ga nog eens kijken of dat kan. Had gelezen dat Polar wel eens met een update zou kunnen komen binnenkort ?
Trouwens, wat vind je van de Polar software in vergelijking met je SRM software. (heb je SRM-Forum topic met interesse gelezen. Erg informatief en lekkermakend.. Kwijl kwijl... )..
Ps. leuke fiets heb je, ook erg leuke wielen (ps. met stickers leuker, om een antwoord te geven op je forum vraag).
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 15 December 2005
Trouwens, wat vind je van de Polar software in vergelijking met je SRM software. (heb je SRM-Forum topic met interesse gelezen. Erg informatief en lekkermakend.. Kwijl kwijl... )..
Heb ik nog niet kunnen gebruiken... Er was een probleempje met de SRM en ze werken er aan in Duitsland. Zou deze week terug moeten binnenkomen. Zodra ik ermee begin te werken post ik verdere uitleg in die topic.
Vandaag overigens een extensieve duurtraining (nu ja, 70% recuperatiezone) afgelegd met een vriend die wél een SRM had op z'n fiets. Over 4u gaf dat net geen 240 Watt gemiddeld; paar korte hellinkjes (Vossenhol, Nokereberg) waren aan 400 en 500 Watt gemiddeld; dit alles op zíjn SRM (ik ben lichter en zal dus een lage vermogen geduwd hebben bergop).
Trouwens, wat vind je van de Polar software in vergelijking met je SRM software. (heb je SRM-Forum topic met interesse gelezen. Erg informatief en lekkermakend.. Kwijl kwijl... )..
Heb ik nog niet kunnen gebruiken... Er was een probleempje met de SRM en ze werken er aan in Duitsland. Zou deze week terug moeten binnenkomen. Zodra ik ermee begin te werken post ik verdere uitleg in die topic.
Vandaag overigens een extensieve duurtraining (nu ja, 70% recuperatiezone) afgelegd met een vriend die wél een SRM had op z'n fiets. Over 4u gaf dat net geen 240 Watt gemiddeld; paar korte hellinkjes (Vossenhol, Nokereberg) waren aan 400 en 500 Watt gemiddeld; dit alles op zíjn SRM (ik ben lichter en zal dus een lage vermogen geduwd hebben bergop).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Weet je wat een gemiste kans is bij Polar ?
Dat je na invoer van gewicht rijder + fiets automatisch op iedere helling een afgeleide vermogens grafiek kunt zien (als bij de Rosier-test).
Mischien ga ik zelf wel een afgeleide hiervan maken dat je na invoer van hoogte verschil + tijdsduur + gewicht rijder+fiets via Excel je gemiddelde vermogen op iedere helling kunt afleiden. Dan kun je zelf ook goedkoop je vermogen meten als je bewust je HF op je omslag punt houdt tijdens een training.
Heb ik het af, dan post ik het wel. Is werkelijk zeer simpel om te doen denk ik. Scheelt een ritje naar de Ardennen om de Rosier-test uit Fiets te doen.
Dat je na invoer van gewicht rijder + fiets automatisch op iedere helling een afgeleide vermogens grafiek kunt zien (als bij de Rosier-test).
Mischien ga ik zelf wel een afgeleide hiervan maken dat je na invoer van hoogte verschil + tijdsduur + gewicht rijder+fiets via Excel je gemiddelde vermogen op iedere helling kunt afleiden. Dan kun je zelf ook goedkoop je vermogen meten als je bewust je HF op je omslag punt houdt tijdens een training.
Heb ik het af, dan post ik het wel. Is werkelijk zeer simpel om te doen denk ik. Scheelt een ritje naar de Ardennen om de Rosier-test uit Fiets te doen.
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
Vervolgens geeft de software aan wat je Gemiddelde snelheid is, en wat je hellings percentage is.
Het geleverde vermogen is dan ongeveer (gewicht fiets+rijder)*9.85 * hellingspercentage/100 (9% helling wordt 0.09) * (snelheid in km/h/3.6). Je kunt dit eventueel delen door 0.9 of 0.95 voor eventuele rendements verliezen.
Voorbeeld: helling van 6.1% en snelheid van 15 km/h en gewicht fiets + rijder = 8 + 85 = 93 kg.
Vermogen is 93 * 9.85 * (6.1/100) * 15 / 3.6 * (1/0.95) = 245 Watt.
Verhoog je je snelheid tot 17 km/h dan wordt het vermogen: 277 Watt.
Doe je nog steeds 17 km/h maar verlies je 5 kg gewicht, dan wordt het benodigd vermogen: 262 Watt.
Gaat het nu om de absolute gelijk van dit wattage ? In mijn ogen niet. Waar het om gaat is dat je nu kunt benchmarken gedurende het seizoen of je geleverd vermogen verbeterd, als functie van je GEWICHT en snelheid.
Je kunt wel alleen naar je snelheid kijken, maar wellicht ben je veel afgevallen, en lever je ook nog minder vermogen.
PS. hoe stijler de helling, hoe nauwkeuriger de vermogens meting zal zijn, omdat wrijvings verlies / luchtweerstand veel minder betekenend zullen zijn.
Ere wie ere toekomt: de info is afkomstig van: http://home.hccnet.nl/w.van.de.broek/mi ... rmogen.htm
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
Vervolgens geeft de software aan wat je Gemiddelde snelheid is, en wat je hellings percentage is.
Het geleverde vermogen is dan ongeveer (gewicht fiets+rijder)*9.85 * hellingspercentage/100 (9% helling wordt 0.09) * (snelheid in km/h/3.6). Je kunt dit eventueel delen door 0.9 of 0.95 voor eventuele rendements verliezen.
Voorbeeld: helling van 6.1% en snelheid van 15 km/h en gewicht fiets + rijder = 8 + 85 = 93 kg.
Vermogen is 93 * 9.85 * (6.1/100) * 15 / 3.6 * (1/0.95) = 245 Watt.
Verhoog je je snelheid tot 17 km/h dan wordt het vermogen: 277 Watt.
Doe je nog steeds 17 km/h maar verlies je 5 kg gewicht, dan wordt het benodigd vermogen: 262 Watt.
Gaat het nu om de absolute gelijk van dit wattage ? In mijn ogen niet. Waar het om gaat is dat je nu kunt benchmarken gedurende het seizoen of je geleverd vermogen verbeterd, als functie van je GEWICHT en snelheid.
Je kunt wel alleen naar je snelheid kijken, maar wellicht ben je veel afgevallen, en lever je ook nog minder vermogen.
PS. hoe stijler de helling, hoe nauwkeuriger de vermogens meting zal zijn, omdat wrijvings verlies / luchtweerstand veel minder betekenend zullen zijn.
Ere wie ere toekomt: de info is afkomstig van: http://home.hccnet.nl/w.van.de.broek/mi ... rmogen.htm
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 16 December 2005
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
Vervolgens geeft de software aan wat je Gemiddelde snelheid is, en wat je hellings percentage is.
Het geleverde vermogen is dan ongeveer (gewicht fiets+rijder)*9.85 * hellingspercentage/100 (9% helling wordt 0.09) * (snelheid in km/h/3.6). Je kunt dit eventueel delen door 0.9 of 0.95 voor eventuele rendements verliezen.
Voorbeeld: helling van 6.1% en snelheid van 15 km/h en gewicht fiets + rijder = 8 + 85 = 93 kg.
Vermogen is 93 * 9.85 * (6.1/100) * 15 / 3.6 * (1/0.95) = 245 Watt.
Verhoog je je snelheid tot 17 km/h dan wordt het vermogen: 277 Watt.
Doe je nog steeds 17 km/h maar verlies je 5 kg gewicht, dan wordt het benodigd vermogen: 262 Watt.
Gaat het nu om de absolute gelijk van dit wattage ? In mijn ogen niet. Waar het om gaat is dat je nu kunt benchmarken gedurende het seizoen of je geleverd vermogen verbeterd, als functie van je GEWICHT en snelheid.
Je kunt wel alleen naar je snelheid kijken, maar wellicht ben je veel afgevallen, en lever je ook nog minder vermogen.
PS. hoe stijler de helling, hoe nauwkeuriger de vermogens meting zal zijn, omdat wrijvings verlies / luchtweerstand veel minder betekenend zullen zijn.
Ere wie ere toekomt: de info is afkomstig van: http://home.hccnet.nl/w.van.de.broek/mi ... rmogen.htm
Geldt dat niet voor hoe LANGER de helling ? Als je het overigens als functie van je hartslag wil doen, ontkom je niet aan een Rosiertest oid. Vermogen bij omslagpunt ( of beter nog MLSShf) bepaakl je nu eenmaal nauwkeuriger op een helling die tenminste 5km duurt.
Overigens van bovenstaand truukje ( wel heel handig overigens ) op Courchevel gebruik gemaakt.
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
Vervolgens geeft de software aan wat je Gemiddelde snelheid is, en wat je hellings percentage is.
Het geleverde vermogen is dan ongeveer (gewicht fiets+rijder)*9.85 * hellingspercentage/100 (9% helling wordt 0.09) * (snelheid in km/h/3.6). Je kunt dit eventueel delen door 0.9 of 0.95 voor eventuele rendements verliezen.
Voorbeeld: helling van 6.1% en snelheid van 15 km/h en gewicht fiets + rijder = 8 + 85 = 93 kg.
Vermogen is 93 * 9.85 * (6.1/100) * 15 / 3.6 * (1/0.95) = 245 Watt.
Verhoog je je snelheid tot 17 km/h dan wordt het vermogen: 277 Watt.
Doe je nog steeds 17 km/h maar verlies je 5 kg gewicht, dan wordt het benodigd vermogen: 262 Watt.
Gaat het nu om de absolute gelijk van dit wattage ? In mijn ogen niet. Waar het om gaat is dat je nu kunt benchmarken gedurende het seizoen of je geleverd vermogen verbeterd, als functie van je GEWICHT en snelheid.
Je kunt wel alleen naar je snelheid kijken, maar wellicht ben je veel afgevallen, en lever je ook nog minder vermogen.
PS. hoe stijler de helling, hoe nauwkeuriger de vermogens meting zal zijn, omdat wrijvings verlies / luchtweerstand veel minder betekenend zullen zijn.
Ere wie ere toekomt: de info is afkomstig van: http://home.hccnet.nl/w.van.de.broek/mi ... rmogen.htm
Geldt dat niet voor hoe LANGER de helling ? Als je het overigens als functie van je hartslag wil doen, ontkom je niet aan een Rosiertest oid. Vermogen bij omslagpunt ( of beter nog MLSShf) bepaakl je nu eenmaal nauwkeuriger op een helling die tenminste 5km duurt.
Overigens van bovenstaand truukje ( wel heel handig overigens ) op Courchevel gebruik gemaakt.
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 16 December 2005
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
...
hoe markeer je een bepaalde selectie met een ronde ?
motta
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
...
hoe markeer je een bepaalde selectie met een ronde ?
motta
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 16 December 2005
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 16 December 2005
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
...
hoe markeer je een bepaalde selectie met een ronde ?
motta
Druk op de grote rode knop. er verschijnt dan "LAPTIME"in beeld. Eenmaal boven aangekomen doe je hetzelfde.
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 16 December 2005
Vermogen bergop is erg makkelijk te bepalen.
Kies in je polar software een startpunt van je helling, en een eindpunt van je helling, en markeer deze met een ronde.
...
hoe markeer je een bepaalde selectie met een ronde ?
motta
Druk op de grote rode knop. er verschijnt dan "LAPTIME"in beeld. Eenmaal boven aangekomen doe je hetzelfde.
Of als je dat achteraf voor diverse hellingen wilt bepalen:
open de oefening, kijk naar de grafiek van HF, hoogte enz. selecteer begin van helling, druk rechter muisknop, en klik op RONDE TOEVOEGEN. ga naar einde helling en weer rechter muisknop en RONDE TOEVOEGEN. dan zie je onder op de X-AS de samenvatting van die ronde, als je er met de muis op gaat staan.
Onthoudt: gem. hellingspercentage en snelheid.
Vervolgens het minder leuke werk: Op de weegschaal jezelf en je fiets meten, zodat je deze waarden in de formule kunt plaatsen.
open de oefening, kijk naar de grafiek van HF, hoogte enz. selecteer begin van helling, druk rechter muisknop, en klik op RONDE TOEVOEGEN. ga naar einde helling en weer rechter muisknop en RONDE TOEVOEGEN. dan zie je onder op de X-AS de samenvatting van die ronde, als je er met de muis op gaat staan.
Onthoudt: gem. hellingspercentage en snelheid.
Vervolgens het minder leuke werk: Op de weegschaal jezelf en je fiets meten, zodat je deze waarden in de formule kunt plaatsen.