Beperkte schakelmogelijkheden SRAM red
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 mei 2011 23:32
Klopt het dat je met de ketting op het grote blad achter wel de hele cassette kan benutten (omdat de voorderailleur 2 standen kent wanneer opgeschakeld), maar als je voor klein rijdt, dan kan je achter alleen grootste 5/6 tandwielen gebruiken omdat de voorderailleur niet 'getrimd' kan worden en slechts één stand kent. Als je achter kleiner schakelt dan loopt de ketting tegen de kooi van de voorderailleur.
Volgens mij kan je bij Campa en Shimano de voorderailleur wel over het hele bereik trimmen zodat je op beide voorbladen ook de hele cassette kan benutten. Ik zie niet in waarom dit bij SRAM niet zou kunnen, is er een technische beperking?
Ik rij met compact en Q-rings 34/50 maar volgens mij ligt het daar niet aan, anders dan dat je met een 34 graag wel eens 12 of 13 achter wil schakelen en dat kan nu niet.
Volgens mij kan je bij Campa en Shimano de voorderailleur wel over het hele bereik trimmen zodat je op beide voorbladen ook de hele cassette kan benutten. Ik zie niet in waarom dit bij SRAM niet zou kunnen, is er een technische beperking?
Ik rij met compact en Q-rings 34/50 maar volgens mij ligt het daar niet aan, anders dan dat je met een 34 graag wel eens 12 of 13 achter wil schakelen en dat kan nu niet.
Ridley Noah SRAM Red FFWD Rotor Qrings
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Dat klopt niet bij mij werkt het 100%
Ik ervaar nochtans hetzelfde probleem (rijd wel met een dubbel, maar dat heeft er volgens mij niks mee te maken).
Op het buitenblad geen enkel probleem en een volledig bereik van de cassette.
Op het binnenblad zijn de 3 kleinste tandwielen niet te bereiken, tenzij met heel veel lawaai...
Op het buitenblad geen enkel probleem en een volledig bereik van de cassette.
Op het binnenblad zijn de 3 kleinste tandwielen niet te bereiken, tenzij met heel veel lawaai...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 mei 2011 23:32
welke voorderailleur en cassette rij je dan mee?
wellicht heeft het er ook mee te maken voor de cassette in zijn geheel iets meer naar binnen of naar buiten zit op de pion van het wiel
wellicht heeft het er ook mee te maken voor de cassette in zijn geheel iets meer naar binnen of naar buiten zit op de pion van het wiel
Ridley Noah SRAM Red FFWD Rotor Qrings
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij goed afstellen moet het kunnen. Maar bedenk wel dat bij deze uiterste een hele kleine afwijking in de derrie stand al grote gevolgen heeft staat je achterpad niet helemaal recht word het er uitvergroot op de uiterste kransjes.
Maar vermijd de uiterste twee kransjes je ketting ligt dan zo schuin dat geeft veel meer slijtage en kans op breken (op de racefiets wat minder).
Andere discussie, maar als je met een compact rijd in het vlakke deel van nederland zou je ook kunnen overwegen een 39 binnenblad te steken.
Ps.
Kijk ook eens naar je kabelloop, zie ook het topic van havana idioot lange achter derrie kabel.
Maar vermijd de uiterste twee kransjes je ketting ligt dan zo schuin dat geeft veel meer slijtage en kans op breken (op de racefiets wat minder).
Andere discussie, maar als je met een compact rijd in het vlakke deel van nederland zou je ook kunnen overwegen een 39 binnenblad te steken.
Ps.
Kijk ook eens naar je kabelloop, zie ook het topic van havana idioot lange achter derrie kabel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Die 12 of 13 hoor je niet te schakelen net zoals groot en de twee lichtste kransjes (en 34 of 36 in Nederland is redelijk onbruikbaar).
Bij Q rings hebt je redelijk dikke schakelpennen en die zitten bij dit soort kettingstanden (op het binnenblad) al snel in de weg.
Bij Q rings hebt je redelijk dikke schakelpennen en die zitten bij dit soort kettingstanden (op het binnenblad) al snel in de weg.
Ook maar even mijn bevindingen posten.
Met 50/34 is het aanzienlijk "krapper" afstellen dan met 50/39. Op 50/34 krijg ik 8 van de 10 kransjes goed afgesteld (met enige moeite). Meer is ook niet nodig, want 34x12 en 34x13 moet je helemaal niet willen rijden. Met 50/39 krijg ik alle 10 kransjes vrij gemakkelijk afgesteld.
Met 50/34 is het aanzienlijk "krapper" afstellen dan met 50/39. Op 50/34 krijg ik 8 van de 10 kransjes goed afgesteld (met enige moeite). Meer is ook niet nodig, want 34x12 en 34x13 moet je helemaal niet willen rijden. Met 50/39 krijg ik alle 10 kransjes vrij gemakkelijk afgesteld.
Laatst gewijzigd door havana op 10 jun 2011 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.