Pagina 1 van 1

Beperkte schakelmogelijkheden SRAM red

Geplaatst: 23 mei 2011 00:05
door alewijnhol
Klopt het dat je met de ketting op het grote blad achter wel de hele cassette kan benutten (omdat de voorderailleur 2 standen kent wanneer opgeschakeld), maar als je voor klein rijdt, dan kan je achter alleen grootste 5/6 tandwielen gebruiken omdat de voorderailleur niet 'getrimd' kan worden en slechts één stand kent. Als je achter kleiner schakelt dan loopt de ketting tegen de kooi van de voorderailleur.
Volgens mij kan je bij Campa en Shimano de voorderailleur wel over het hele bereik trimmen zodat je op beide voorbladen ook de hele cassette kan benutten. Ik zie niet in waarom dit bij SRAM niet zou kunnen, is er een technische beperking?

Ik rij met compact en Q-rings 34/50 maar volgens mij ligt het daar niet aan, anders dan dat je met een 34 graag wel eens 12 of 13 achter wil schakelen en dat kan nu niet.

Geplaatst: 23 mei 2011 15:28
door sharkman113
Dat klopt niet bij mij werkt het 100%

Geplaatst: 24 mei 2011 16:33
door dalegend
Ik ervaar nochtans hetzelfde probleem (rijd wel met een dubbel, maar dat heeft er volgens mij niks mee te maken).

Op het buitenblad geen enkel probleem en een volledig bereik van de cassette.
Op het binnenblad zijn de 3 kleinste tandwielen niet te bereiken, tenzij met heel veel lawaai...

Geplaatst: 24 mei 2011 16:43
door sibon
Ik het zowel op binnenblad als buitenblad de volledige cassette tot mijn beschikking. Het viel me gister nog op dat kettinglijn op 39*13 (tweede kransje) nog steeds vrij recht is.

Geplaatst: 24 mei 2011 16:59
door jelmerm
Bij mij (Force groep) red ik de kleinste twee achter (net) niet, op de kleinste (12) komt hij zelfs tegen het voorblad. Als alleen de derailleur tegen de ketting zit kan je het misschien nog iets beter afstellen?

Geplaatst: 24 mei 2011 17:05
door alewijnhol
welke voorderailleur en cassette rij je dan mee?
wellicht heeft het er ook mee te maken voor de cassette in zijn geheel iets meer naar binnen of naar buiten zit op de pion van het wiel

Geplaatst: 24 mei 2011 17:08
door tiest
Bij mij loopt de derailleur/ketting nooit aan. Schakel ik klein-klein dan maakt de ketting wel geluid door het raken van het buitenblad.

Geplaatst: 28 mei 2011 01:07
door xlr8r
afstellen is hier het toverwoord

Geplaatst: 28 mei 2011 10:41
door wasbeer2006
Bij goed afstellen moet het kunnen. Maar bedenk wel dat bij deze uiterste een hele kleine afwijking in de derrie stand al grote gevolgen heeft staat je achterpad niet helemaal recht word het er uitvergroot op de uiterste kransjes.

Maar vermijd de uiterste twee kransjes je ketting ligt dan zo schuin dat geeft veel meer slijtage en kans op breken (op de racefiets wat minder).

Andere discussie, maar als je met een compact rijd in het vlakke deel van nederland zou je ook kunnen overwegen een 39 binnenblad te steken.

Ps.
Kijk ook eens naar je kabelloop, zie ook het topic van havana idioot lange achter derrie kabel.

Geplaatst: 28 mei 2011 23:25
door sharkman113
Die 12 of 13 hoor je niet te schakelen net zoals groot en de twee lichtste kransjes (en 34 of 36 in Nederland is redelijk onbruikbaar).
Bij Q rings hebt je redelijk dikke schakelpennen en die zitten bij dit soort kettingstanden (op het binnenblad) al snel in de weg.

Re: Beperkte schakelmogelijkheden SRAM red

Geplaatst: 09 jun 2011 13:18
door havana
Ook maar even mijn bevindingen posten.

Met 50/34 is het aanzienlijk "krapper" afstellen dan met 50/39. Op 50/34 krijg ik 8 van de 10 kransjes goed afgesteld (met enige moeite). Meer is ook niet nodig, want 34x12 en 34x13 moet je helemaal niet willen rijden. Met 50/39 krijg ik alle 10 kransjes vrij gemakkelijk afgesteld.

Re: Beperkte schakelmogelijkheden SRAM red

Geplaatst: 09 jun 2011 13:50
door slash103
MIjn bevindingen:

Rij met Sram force compact met Q rings

Op groot blad heb ik het volledige bereik.
Op klein blad haal ik mits goed afregelen 9 van de 10 tandewielen achteraan, de kleinste maakt teveel herrie.