Pagina 1 van 2

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 11 dec 2005 18:17
door 66cm
Wat is, naast gewicht, het voordeel van een full carbon vork in plaats van een carbon vork met een alu schacht?

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 11 dec 2005 18:23
door trekoclv
Quoten: Origineel geplaatst door 66cm op 11 December 2005

Wat is, naast gewicht, het voordeel van een full carbon vork in plaats van een carbon vork met een alu schacht?

het zal allemaal vrij weining uitmaken, gewicht lijkt mij het enige verschil. die volledig carbon pijpen zijn ook wat kwetsbaarder meestal, vooral de superlichte.

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 11 dec 2005 21:13
door rien
Een voordeel kan zijn dat een volledige carbon vork in een stuk gemaakt is en daardoor steviger is omdat er geen verbinding/overgangs gebied is.
Wel een belangrijk punt is of de patten alu of carbon zijn. Bij carbon patten extra voorzichtig zijn met het los en vast maken van het voorwiel.

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 11 dec 2005 23:21
door 66cm
Dus als je een volledige carbon vork neemt en je bent niet al te voorzichtig, dan kun je beter maar eentje met alu patten nemen. Hoe zit het met een full carbon voorvork en de stuurpen? Bij een carbon voorvork ook een carbon stuurpen, of maakt dat niks uit?

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 11 dec 2005 23:51
door be.rt
Als 66 cm je framehoogte is ben je volgens mij toch beter af met een carbonvork met aluschacht. Ik dacht dat die meestal juist wel betrouwbaarder en steviger dan een volledig carbon exemplaar.

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 12 dec 2005 02:01
door bike_add1ct
Ik denk dat een oversized 1 1/8" full carbon voorvork best kan voor zijn lengte en gewicht. Carbon uitvalpatten zijn vrij zeldzaam, alleen hele dure vorken als de Easton SLX en Look HSC5SL hebben dat. Een carbon stuurpen hoeft niet voor een carbon voorvork. Wel moet je een stuurpen met iets meer beleid vastzetten op een voorvork met carbon schacht.

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 12 dec 2005 12:37
door 66cm
Mijn nieuwe fiets wordt waarschijnlijk een kleinere maat en ik weeg minder dan 75 kilo.....

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 16 dec 2005 17:28
door daftreks
Quoten: Origineel geplaatst door 66cm op 12 December 2005

Mijn nieuwe fiets wordt waarschijnlijk een kleinere maat en ik weeg minder dan 75 kilo.....

 je weegt 75 kg en je hebt een frame van 66 cm? dan ben je tohc neem ik aan langer dan 2 meter?!

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 24 dec 2005 18:00
door splash
altijd carbon vork met alu vorkbuis nemen.
Bij de carbonnen vorkbuis is de kans op een breuk net onder de stuurpen groot!!!

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 24 dec 2005 18:07
door 66cm
Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 16 December 2005
Quoten: Origineel geplaatst door 66cm op 12 December 2005Mijn nieuwe fiets wordt waarschijnlijk een kleinere maat en ik weeg minder dan 75 kilo..... je weegt 75 kg en je hebt een frame van 66 cm? dan ben je tohc neem ik aan langer dan 2 meter?!



Ik heb lange benen en een korte romp.... vandaar dat mijn huidige frame 66 cm (center to top) hoog is.... de logica tussen 75 kg en langer zijn dan 2 meter zie ik niet zo 1 2 3. Ik ken genoeg mensen die veel kleiner zijn dan 2 meter en toch boven de 75 kilo uitkomen

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 24 dec 2005 18:11
door 66cm
Quote: Origineel geplaatst door splash op 24 December 2005
altijd carbon vork met alu vorkbuis nemen.Bij de carbonnen vorkbuis is de kans op een breuk net onder de stuurpen groot!!!


Als Alu-carbon beter is, waarom zie je die dan nauwelijks in winkels / catalogi? Ik heb links en rechts even rondgekeken en zelfs op de site van Easton (toch van nature een aluminiumverwerkend bedrijf) kom je geen combi's tegen.

Carbon vs alu-carbon vork

Geplaatst: 24 dec 2005 22:16
door amclassic-fan
Quoten: Origineel geplaatst door splash op 24 December 2005


altijd carbon vork met alu vorkbuis nemen.
Bij de carbonnen vorkbuis is de kans op een breuk net onder de stuurpen groot!!!

nzin. Een goede carbon vork scheurt echt niet mits je monteerd zoals opgegeven. En er dus een geschikte stuurpen opzet en die met een moment sleutelmonteerd. (en niet maar wat vast rossen)