Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rigida of Mavic

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 dec 2005 22:45

Rigida DP 18 of Mavic CXP 33
Op dit forum lees ik veel goeds over de Mavic, maar de Rigida zijn iets hoger en dat vind ik optisch althans weer "mooier". Handgemaakte setprijs met dura-ace naven bij http://www.bikexperto.com/ voor E284,-. Lijkt me geen verkeerde aanbieding, maar wat raden jullie aan; is de Mavic waarneembaar/voelbaar strakker in de bochten, en dus qua krachtsoverbrenging effectiever?
 
http://www.mavic.com/e_img/chapitres/vi ... _cxp33.jpg
of
http://www.rigida.com/img/produits/race/DP18.jpg
 
gr AB

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 05 dec 2005 23:52

Gewicht rigida: 592 g

Gewicht mavic: 455 g

(bron: weightweenies)

150gr lichter en nog steeds absoluut betrouwbaar en sterk genoeg. Mavic is de veel betere keuze, mijns inziens.

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 05 dec 2005 23:56

Heb in winterfiets rigida die wielen heb ik al jaren en rij er door en over alles heen en ze zijn nog zo recht als maar wat. Dus stevig zijn ze zeker.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 06 dec 2005 00:50

hoi bike addict,
 
Basseer je je conclusie alleen op basis van gewicht, of is je mening toch gebasseerd op de wijze waarop de wielen tijdens het fietsen aanvoelen?
150 gram, lijkt me geen groot verschil, ook al is het 300 gram als je het verschil per velg bedoeld. Is er enige bekendheid ten aanzien van de torsiestijfheid van de velgen?
groet AB

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 06 dec 2005 03:46

150gr per velg is echt astronomisch veel in de fietswereld... Nouja vind ik dan ten minste. Bedenk wel dat je die 300gr extra steeds weer op gang moet trekken, dat verschil zal je zeer zeker merken.
Rigida zal ongetwijfeld nog sterker zijn dan CXP33 maar dat is al een onverwoestbare velg dus goed genoeg voor iedereen. De stijfheid van het uiteindelijke wiel hangt meer af van de manier en kunde van het spaken, maar met deze velg kan je zeker een knalstijf wiel bouwen.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 06 dec 2005 03:58

tja als 300 gram veel is, mijn ochtenddrol is nog zwaarder bij wijze van spreken, een halve bidon, een extra t-shirtje, een maaltijd voor of na, etc........... (ben wel 92kg en wil toch aan het begin van het seizoen 85kg zijn). Ik heb het meer op tijdrijden, doe geen criteriums, maar wil gewoon een paar superstrakke wielen, en het optimum uit mijn budget. En ik lees veel goeds hier over de mavics en slechts weinig over de rigida's, vandaar mijn nieuwsgierigheid.........., maar bedankt voor je advies en ik geloof zeker dat je gelijk hebt dat elke gram telt, maar ben nou eenmaal geen Rasmussen. Bovendien is volgens de fabrieksspecificaties het verschil per velg slechts 100 gram, dus 200 gram in totaal; een licht ochtendontbijtje dus.
Maar voorlopig is mijn conclusie dat ik met geen van beide een slechte velg koop...... en de manier van spaken inderdaad. Ga maar voor de DT-Swiss Aerospeed denk ik, stuk of 36........
 
gr AB

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 dec 2005 09:07

300 gram in je velgen maakt zoveel meer uit dan 300 gram van je eigen lichaamsgewicht. Want die velg heeft een grote arm waarom het gewicht zit, en alles wat je harder gaat rijden moet je weer energie toevoegen om die wielen te laten acceleren. Kom je vervolgens bij een bocht ofzo, dan kan je de energie die je er extra in hebt gestopt er fijn weer allemaal eruit remmen. Dus is het allemaal weg en heeft het alleen kracht gekost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 06 dec 2005 12:23

Zo had ik er inderdaad nog niet tegen aan gekeken. Een beetje fietser is dus ook een beetje kogelslingeraar. Hoeveel denk je dat een 100 gram gewichtsverschil per velg uitmaakt in termen van G-krachten in relatie tot kg equivalent lichaamsgewicht, die als zwaartekracht werkt. En dan heb ik het puur over het versnellen omdat metname dan alle overtollige kg's je tegenwerken. Daar staat het voordeel tegenover op de lange rechte stukken dat massa traag is, wat het nadeel weer compleet wegredeneert.
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?
Gr AB

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 06 dec 2005 18:46

Quote: Origineel geplaatst door Auke op 06 December 2005
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?Gr AB


Op zich wel ja. Hoewel je natuurlijk in elke rit situaties van afremmen en optrekken hebt.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 07 dec 2005 13:40

dat bedoel ik juist
 
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 07 dec 2005 19:36

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 07 December 2005


dat bedoel ik juist
 
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon

Ga voor de mavic CXP 33 die zijn gebust en veel sterker, en die rigida zijn dat niet

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 07 dec 2005 20:23

Ik heb me inmiddels ook laten vertellen dat de Mach1 Roadrunner weer beter is dan de CXP33.............
http://www.mach1.fr/rims2_en.php?nom=route_road
of
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... amme=route
maarre wat is gebust?

Plaats reactie