Rigida of Mavic
Rigida DP 18 of Mavic CXP 33
Op dit forum lees ik veel goeds over de Mavic, maar de Rigida zijn iets hoger en dat vind ik optisch althans weer "mooier". Handgemaakte setprijs met dura-ace naven bij http://www.bikexperto.com/ voor E284,-. Lijkt me geen verkeerde aanbieding, maar wat raden jullie aan; is de Mavic waarneembaar/voelbaar strakker in de bochten, en dus qua krachtsoverbrenging effectiever?
http://www.mavic.com/e_img/chapitres/vi ... _cxp33.jpg
of
http://www.rigida.com/img/produits/race/DP18.jpg
gr AB
Op dit forum lees ik veel goeds over de Mavic, maar de Rigida zijn iets hoger en dat vind ik optisch althans weer "mooier". Handgemaakte setprijs met dura-ace naven bij http://www.bikexperto.com/ voor E284,-. Lijkt me geen verkeerde aanbieding, maar wat raden jullie aan; is de Mavic waarneembaar/voelbaar strakker in de bochten, en dus qua krachtsoverbrenging effectiever?
http://www.mavic.com/e_img/chapitres/vi ... _cxp33.jpg
of
http://www.rigida.com/img/produits/race/DP18.jpg
gr AB
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Gewicht rigida: 592 g
Gewicht mavic: 455 g
(bron: weightweenies)
150gr lichter en nog steeds absoluut betrouwbaar en sterk genoeg. Mavic is de veel betere keuze, mijns inziens.
Gewicht mavic: 455 g
(bron: weightweenies)
150gr lichter en nog steeds absoluut betrouwbaar en sterk genoeg. Mavic is de veel betere keuze, mijns inziens.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Heb in winterfiets rigida die wielen heb ik al jaren en rij er door en over alles heen en ze zijn nog zo recht als maar wat. Dus stevig zijn ze zeker.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
hoi bike addict,
Basseer je je conclusie alleen op basis van gewicht, of is je mening toch gebasseerd op de wijze waarop de wielen tijdens het fietsen aanvoelen?
150 gram, lijkt me geen groot verschil, ook al is het 300 gram als je het verschil per velg bedoeld. Is er enige bekendheid ten aanzien van de torsiestijfheid van de velgen?
groet AB
Basseer je je conclusie alleen op basis van gewicht, of is je mening toch gebasseerd op de wijze waarop de wielen tijdens het fietsen aanvoelen?
150 gram, lijkt me geen groot verschil, ook al is het 300 gram als je het verschil per velg bedoeld. Is er enige bekendheid ten aanzien van de torsiestijfheid van de velgen?
groet AB
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
150gr per velg is echt astronomisch veel in de fietswereld... Nouja vind ik dan ten minste. Bedenk wel dat je die 300gr extra steeds weer op gang moet trekken, dat verschil zal je zeer zeker merken.
Rigida zal ongetwijfeld nog sterker zijn dan CXP33 maar dat is al een onverwoestbare velg dus goed genoeg voor iedereen. De stijfheid van het uiteindelijke wiel hangt meer af van de manier en kunde van het spaken, maar met deze velg kan je zeker een knalstijf wiel bouwen.
Rigida zal ongetwijfeld nog sterker zijn dan CXP33 maar dat is al een onverwoestbare velg dus goed genoeg voor iedereen. De stijfheid van het uiteindelijke wiel hangt meer af van de manier en kunde van het spaken, maar met deze velg kan je zeker een knalstijf wiel bouwen.
tja als 300 gram veel is, mijn ochtenddrol is nog zwaarder bij wijze van spreken, een halve bidon, een extra t-shirtje, een maaltijd voor of na, etc........... (ben wel 92kg en wil toch aan het begin van het seizoen 85kg zijn). Ik heb het meer op tijdrijden, doe geen criteriums, maar wil gewoon een paar superstrakke wielen, en het optimum uit mijn budget. En ik lees veel goeds hier over de mavics en slechts weinig over de rigida's, vandaar mijn nieuwsgierigheid.........., maar bedankt voor je advies en ik geloof zeker dat je gelijk hebt dat elke gram telt, maar ben nou eenmaal geen Rasmussen. Bovendien is volgens de fabrieksspecificaties het verschil per velg slechts 100 gram, dus 200 gram in totaal; een licht ochtendontbijtje dus.
Maar voorlopig is mijn conclusie dat ik met geen van beide een slechte velg koop...... en de manier van spaken inderdaad. Ga maar voor de DT-Swiss Aerospeed denk ik, stuk of 36........
gr AB
Maar voorlopig is mijn conclusie dat ik met geen van beide een slechte velg koop...... en de manier van spaken inderdaad. Ga maar voor de DT-Swiss Aerospeed denk ik, stuk of 36........
gr AB
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
300 gram in je velgen maakt zoveel meer uit dan 300 gram van je eigen lichaamsgewicht. Want die velg heeft een grote arm waarom het gewicht zit, en alles wat je harder gaat rijden moet je weer energie toevoegen om die wielen te laten acceleren. Kom je vervolgens bij een bocht ofzo, dan kan je de energie die je er extra in hebt gestopt er fijn weer allemaal eruit remmen. Dus is het allemaal weg en heeft het alleen kracht gekost.
Zo had ik er inderdaad nog niet tegen aan gekeken. Een beetje fietser is dus ook een beetje kogelslingeraar. Hoeveel denk je dat een 100 gram gewichtsverschil per velg uitmaakt in termen van G-krachten in relatie tot kg equivalent lichaamsgewicht, die als zwaartekracht werkt. En dan heb ik het puur over het versnellen omdat metname dan alle overtollige kg's je tegenwerken. Daar staat het voordeel tegenover op de lange rechte stukken dat massa traag is, wat het nadeel weer compleet wegredeneert.
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?
Gr AB
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?
Gr AB
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Auke op 06 December 2005
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?Gr AB
Op zich wel ja. Hoewel je natuurlijk in elke rit situaties van afremmen en optrekken hebt.
Dus alleen een relatief voordeel bij criteriums en berg op fietsen?Gr AB
Op zich wel ja. Hoewel je natuurlijk in elke rit situaties van afremmen en optrekken hebt.
dat bedoel ik juist
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 07 December 2005
dat bedoel ik juist
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon
Ga voor de mavic CXP 33 die zijn gebust en veel sterker, en die rigida zijn dat niet
dat bedoel ik juist
bij het aanzetten na een bocht, of bijvoorbeeld het aanzetten vanuit stilstand zijn de toeren van een wiel op zijn laagst, en dus ook de G-krachten als gevolg van het gewicht van een velg op zijn minimaalst. Dan is juist de kg-lichaamsgewicht van relatief veel groter belang. Volgens mijn moet er een ingebouwd vliegwiel(velg) in een velg worden geplaatst dat rond blijft tollen als je afremt en juist weer helpt bij het aanzetten. Wordt ie wel weer zwaarder van uiteraard! En nu kap ik ermee, want volgens mij zit ik in een soort van cirkeltje. Bottomline blijft denk ik, eerst afvallen tot het mergellichaam van rasmussen, en dan alles omtoveren in carbon
Ga voor de mavic CXP 33 die zijn gebust en veel sterker, en die rigida zijn dat niet
Ik heb me inmiddels ook laten vertellen dat de Mach1 Roadrunner weer beter is dan de CXP33.............
http://www.mach1.fr/rims2_en.php?nom=route_road
of
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... amme=route
maarre wat is gebust?
http://www.mach1.fr/rims2_en.php?nom=route_road
of
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... amme=route
maarre wat is gebust?