Pagina 1 van 1

Giant of Koga?????

Geplaatst: 24 dec 2010 13:23
door freekie
Aangezien de sneeuw nog wel even blijft liggen en ik graag door wil blijven fietsen heb ik besloten om een ATB aan te schaffen. Nu kan ik een Giant talon 1 van 2010 of een Koga Miyata X sport van 2010 bij de platselijke FM aanschaffen. Kan iemand mij helpen met de keuze? Of heeft iemand nog andere suggesties?

Weet dat de Talon 1 bij Salden veel goedkoper is, maar geef in eerste instantie toch de voorkeur aan de plaatselijke FM.

Gr. Freek

Geplaatst: 24 dec 2010 14:44
door 2meter
Plaats anders even een link naar de betreffende fietsen, krijg je waarschijnlijk meer reacties.

Wil je ook echt het bos/het terrein in met de fietsen of ga je vooral op de weg trainen? Wat is ongeveer je budget en wat moeten deze fietsen kosten? Voert je plaatselijke FM nog meer merken?

Geplaatst: 24 dec 2010 15:05
door freekie
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 616/39952/ of http://www.koga.com/uk/bike.asp?collect ... id=1643681

De Talon 1 stond nog voor de adviesprijs van Giant € 899.00 de Koga was € 150 afgeprijsd van € 999.00 voor € 850.00. Bij Salden staat de Talon 1 voor € 599.00 op het internet. Ik heb de FM nog niet gevraagd watde Talon uiteindelijk moet kosten. De Giant heeft een staalgeveerde voorvork en daardoor ben ik gaan twijfelen. € 800.00 is eigenlijk het maximale wat ik wil besteden. De bedoeling is om er 3 x p.w. mee naar mijn werk te fietsen en in het weekend wat trainings arbeid in het bos te verrichten. Woon in Baarn en daar hebben we in de omgeving mooie ATB routes.

Geplaatst: 24 dec 2010 16:11
door 2meter
De link naar de Giant werkt bij mij niet, maar ik weet welke je bedoelt.

In deze prijsklasse is een voorvork met een staalveer redelijk standaard, dat de Koga een luchtgeveerde vork heeft is wat bijzonder. Kanttekening is dat het een Suntour is, ik ken het model niet, maar Suntour zit een beetje aan de onderkant van de markt. Een goede luchtgeveerde voorvork is gewoon duur, liever een goede staalveer dan een slechte luchtveer. Probleem is dat de Dart van RockShox ook een beetje aan de onderkant van de markt zit. Van RockShox lopen de modellen op van Dart > Tora > Recon > Reba > Sid. Voor de rest zijn het volgens mij redelijke gelijkwaardige fietsen.

Met een max. budget van 800,= denk ik dat er betere fietsen te krijgen zijn, maar misschien niet bij je plaatselijke FM.

Wat is je lengte en gewicht? Staalveren zijn vaak optimaal voor een gemiddeld gewicht. Zwaarder is meestal niet heel hinderlijk, maar wanneer je erg licht bent heb je gewoon weinig vering.

Geplaatst: 25 dec 2010 01:24
door michon
Tja, die epicon is echt wel een fijnere vork dan een dart. Bottomline is wel dat je met deze fietsen niet echt een 'big bang for the buck' hebt. De toegevoegde waarde van een fietsenmaker op de hoek zie ik ook nog niet echt. Ik zou wat meer rondshoppen. Voor 800 euro kan er een hoop meer dan die loodzware giant of die mager afgemonteerde Koga. Kijk eens naar Bulls, Canyon of X-trail.

Geplaatst: 25 dec 2010 12:50
door freekie
Bedankt voor alle reacties! Ga dudielijk deze dagen maar eens gebruiken om nog verder te kijken. Is onderstaande wat? Is alleen een 20 Inch. Ik ben 1.85 bij een gewicht van 83 Kg. Ja is te zwaar, maar is straks in het wegseizoen ook 5 Kg lichter. Alle andere tips zijn welkom. Ga zeker ook even op de site van Canyon kijken.

LTD TEAM
>2009 model
>Cross Country hardtail voor langere off-road tochten
>Formula ORO K18 schijfremmen
>Rock Shox Reba SL voorvork met POPLOC
>Shimano XT RD-M772 SHADOW achterderailleur
>Het zwarte frame is geanodiseerd: lichter dan poedercoating en krasbestendig
KLEUREN
>BLACK CANDY GREEN: ZWART MET GROENE POEDERCOATING
>BLACK ANODIZED: ZWART GEANODISEERD, KRASBESTENDIG
GEOMETRIE
>De LIMITED modellen hebben een langere bovenbuis dan bijvoorbeeld de ACID modellen
>De LIMITED modellen hebben een kortere bovenbuis dan de REACTION en ELITE modellen
FRAME
>7005 Superlite aluminium, double butted
>Cross ovalized onderbuis voor een hoge stabiliteit
>Gelaste gussets op extreem belaste delen
>RFR geometrie met een iets kortere bovenbuis voor een comfortabele en relaxte zitpositie
>CNC machined schijfremnokken
>Bijzonder stijve 3D dropouts
>Vervangbare derailleurhanger #123
>Bidonhoudernokken op de zit- en onderbuis
>Nette kabelvoering
>Voldoet aan de nieuwe EU-test normen
>DIN-Plus getest door Velotech
SPECS
>Frame: Alu Superlite 7005 double butted, RFR-Geometry
>Voorvork: Rock Shox Reba SL, 100mm veerweg, Motion Control, POPLOC (lockout hendeltje op het stuur)
>Balhoofdset: FSA No.10 semi integrated
>Stuurpen: Easton EA30 Oversized
>Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
>Grips: Cube double durometer
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M772 SHADOW
>Derailleur voor: Shimano SLX FD-M660, Top Swing, 34.9mm
>Shifters: Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus, 9-speed
>Remmen: Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen (180/160mm)
>Crankset: Shimano FC-M532 2-Piece, 44x32x22T, 175mm
>Bracket: Shimano FC-M532 externe bracket cups
>Cassette: Shimano CS-HG50, 11-32T, 9-speed
>Ketting: Shimano CN-HG53
>Velgen: RFR ZX24
>Naaf voor: Shimano Disc HB-M525
>Naaf achter: Shimano Disc FH-M525
>Spaken: DT Swiss Champion 2.0, zwart
>Band voor: Schwalbe Nobby Nic Triple compound 26x2.25
>Band achter: Schwalbe Racing Ralph Triple compund 26x2.25
>Binnenbanden: Schwalbe AV13-40/57-559
>Velglinten: Schwalbe 22-559
>Pedalen: Fasten alu
>Zadel: RFR Natural Shape 0.1 M
>Zadelpen: Easton EA30, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape Variclose, 34.9mm

Geplaatst: 25 dec 2010 14:41
door michon
HEt is best een redelijke fiets, afhankelijk van wat de prijs is.
Qua voorvork zet je een grote stap, de wielen echter zijn net als de shifters onder het niveau dat cube je wil laten denken dat hij is. Van de XT en slx derailleurs ga je de toegevoegde waarde niet optimaal benutten zolang deze aangestuurd worden met deore shifters.

Geplaatst: 25 dec 2010 17:02
door 2meter
Freekie schreef:Is alleen een 20 Inch.


Welke maat had je dan op het oog? Met jou lengte zou ik in eerste instantie naar een 20 inch kijken, misschien kleiner, zeker niet groter. Is wel een beetje afhankelijk van de geometrie, lengte bovenbuis is ook belangrijk.

De Cube is wel een stuk beter in vergelijking met de andere fietsen. Ben het eens met Michon, de afmontage is inderdaad nog niet helemaal in evenwicht, maar dat is in de toekomst eenvoudig te upgraden. Qua afmontage kan je beter een fiets hebben die bv volledig SLX is ipv een combinatie Deore, SLX en XT, de zwakste schakel bepaalt voor een behoorlijk deel de kwaliteit.

Weet niet wat deze fiets moet kosten, maar je had aangegeven dat je budget 800 euro is en voor dat geld ga je wel vergelijkbare fietsen vinden, maar niet heel veel beter.

Geplaatst: 27 dec 2010 20:51
door freekie
Tja, De cube is al verkocht en dus maar weer verder gaan kijken. Probeer het nog een keer:

Frame Giant AluxX aluminium, Fluid formed
Fork RockShox Recon Silver, Remote TurnKey-Lockout, SoloAir, 100mm
Shock -
Components
Handlebar Giant Connect RiserBar, 31.8
Stem Giant Connect, 31.8
Seatpost Giant Connect, 30.9x375
Saddle Giant Trail D2
Pedals Giant platform
Drivetrain
Shifters Shimano SLX Dyna-Sys M660 30G
Front Derailleur Shimano SLX Dyna-Sys M660
Rear Derailleur Shimano SLX Dyna-Sys Shadow M663
Brakes Shimano M445, 180/160mm
Brake Levers Shimano M505
Cassette Shimano SLX Dyna-Sys HG81 11-34
Chain Shimano SLX Dyna-Sys HG74
Crankset Shimano Dyna-Sys M552 42-32-24
Bottom Bracket Shimano SLX Dyna-Sys
Wheels
Rims Giant S-XC2
Hubs Giant Tracker 9QR / Shimano M475 Disc
Spokes Black Stainless steel 14G
Tires Schwalbe Smart Sam

Deze fiets kost nu € 799.-

Als ik nog lang blijf twijfelen is de sneeuw ook weg en kan ik weer gewoon op m'n racer!

Geplaatst: 03 jan 2011 11:27
door lior63
Kies voor duurzaamheid. In de bagger slijt alles onder je handen vandaan.
Nieuw is het allemaal geweldig.
Na een maand of twee ga je het verschil echt wel merken.
Frame maakt niet zo veel uit IMHO.
Vork wel = comfort en ook snelheid
Onderdelen ook = geld (vervanging) en frustratie (werkt onvoldoende)

In het Engels zeggen ze dan:
Quality is remembered long after the price is forgotten