Beste mensen,
Dit weekend heb ik een nieuwe fiets gekocht. Ik heb het idee dat mijn stuurpen te lang is. Weet er iemand hoe je precies kunt uit rekenen hoelang je stuurpen moet zijn??
Het frame is 55 cm stuurpen 110 mm.
Op mijn oude fiets had ik een frame van 54cm en stuurpen van 120 mm.
Graag hoor reactie want op internet vind ik alleen globale informatie.
Alvast dank,
Pepijn
lengte stuurpen
volgens mij is er niet een bepaalde formule voor.
Maar moet je op je gevoel afgaan. Ik heb wel eens de afstand van het midden van mijn zadel tot het hart van de stuurpen gemeten ( waar het stuur zit ingeklemd dus )en dat als maat aangehouden.
Maar de stand vd shifters, vorm van stuur e.d. bepalen ook je houdin op de fiets.
Dus ik vrees dat het een beetje wennen wordt en wat expirimenteren.
Heb je last, of gewoon het gevoel dat ...
Maar moet je op je gevoel afgaan. Ik heb wel eens de afstand van het midden van mijn zadel tot het hart van de stuurpen gemeten ( waar het stuur zit ingeklemd dus )en dat als maat aangehouden.
Maar de stand vd shifters, vorm van stuur e.d. bepalen ook je houdin op de fiets.
Dus ik vrees dat het een beetje wennen wordt en wat expirimenteren.
Heb je last, of gewoon het gevoel dat ...
Je kunt het toch gewoon meten? Afstand van het midden van het zadel (of het puntje als het 't zelfde zadel is) tot het midden van het stuur. Verder moet je bedenken dat de nieuwe Shimano shifters een stuk dieper zijn (geeft een langere zit dus). Kijk ook eens naar de geometriedata, daaraan kun je precies zien hoe lang de bovenbuis is. En natuurlijk zijn sturen niet precies hetzelfde.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Eigenlijk heb je idealiter altijd een stuurpen van 110-130mm lang, als je een langere of kortere nodig hebt zou je een groter resp. kleiner frame moeten hebben.
Of zat die 54 echt niet goed?
Of zat die 54 echt niet goed?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
100 mm gaat ook nog wel, maar kleiner dan dat is geen gezicht en je fiets gaat minder goed sturen.
Edit, kan je niet door iemand een foto vanaf de zijkant laten maken terwijl je stil op de fiets zit? Dan kunnen we wat zien, is stuk makkelijker om er dan wat nuttigs over te zeggen.
Edit, kan je niet door iemand een foto vanaf de zijkant laten maken terwijl je stil op de fiets zit? Dan kunnen we wat zien, is stuk makkelijker om er dan wat nuttigs over te zeggen.
Beste fietsliefhebbers,
Alvast dank voor jullie info!
Ik zal de boel nog eens na meten, en nog maar geen stuurpen van 90 cm kopen. Waarschijnlijk moet ik erg wennen aan de shifters die groter zijn, waardoor ik het gevoel heb erg voorover te zitten. Ook zal ik mijn zadel nog eens bekijken, misschien kan ik daar nog wat in opschuiven.
Mocht ook dat geen echte veranderingen brengen dan zal ik eens een foto maken. Ik begrijp dat het vooral een kwestie van gevoel is en iet zozeer dat er een berekening voor is.
Thanks!
Pepijn
Alvast dank voor jullie info!
Ik zal de boel nog eens na meten, en nog maar geen stuurpen van 90 cm kopen. Waarschijnlijk moet ik erg wennen aan de shifters die groter zijn, waardoor ik het gevoel heb erg voorover te zitten. Ook zal ik mijn zadel nog eens bekijken, misschien kan ik daar nog wat in opschuiven.
Mocht ook dat geen echte veranderingen brengen dan zal ik eens een foto maken. Ik begrijp dat het vooral een kwestie van gevoel is en iet zozeer dat er een berekening voor is.
Thanks!
Pepijn