Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Jouw motivatie?!?

coulthard
Forum-lid

coulthard 21 nov 2005 19:51

Naar aanleiding van de discussie die ik in het topic ''nog gefietst vandaag'' aan het voeren ben met Big Rosa, heb ik maar even een nieuw topic ervoor geopend.
Het is nu winter, een goed moment om terug te koppelen en terug te kijken. Jezelf enkele vragen te stellen ten aanzien van enkele belangrijken punten:Hoe heb ik vorig jaar gepresteerd?Heb ik bereikt wat ik wilde doen?Voelde ik me er goed bij?Wat doe ik aankomend seizoen anders?etc.Maar misschien is de basis wel eerst; waarom fiets ik eigenlijk? --> vindt ik het nog leuk en waarom was dat ook alweer.Het lijkt mij daarom wel intressant om van jullie eens te horen (/ lezen) wat nou jullie motivatie is voor het wielrennen. En dan wil ik een specifieke reden(en) horen --> en niet van, ''ja het is goed voor me'' of ''omdat ik het leuk vind''. Nee echt een duidelijk en gegronde reden(en)
Als ik bij mezelf kijk waarom ik ben begonnen met wielrennen zijn daar 2 specifieke redenen voor:1. In mijn puberteit zijn er een aantal dingen gebeurt die ik liever niet zag gebeuren. Nu heeft iedereen wel zulke gebeurtenissen, maar dit waren de soort waar ik geen weet van had dat ik het fout deed en ze dus keer op keer herhaalde. Ik was niet tevreden met mezelf en had een minderwaardiheids complex (dat is inmiddels wel voorbij ). Toen ik zo een beetje de bodum van de put aan het bereiken was vond ik daar de fiets. Het duurde even voordat ik de nut ervan in zich. Maar toen ik dat eindelijk gevonden had heeft het mij in een richting ''geduwd'' waardoor ik nu echt mezelf ben en (op het moment) zielsgelukkig (hoewel een mens altijd wat te klagen moet hebben natuurlijk, ik ben tenslotte wel Nederlander )
2. Ik ben min of meer gebouwd voor het fietsen, of ik moet eigenlijk zeggen duursport. Geen super talent, maar ik heb voldoende lichamelijke- en (ook heel belangrijk) mentale capaciteiten om het ver te kunnen schoppen. En zolang de plezier erin blijft gaat dat misschien ook wel gebeuren. (en zolang de vrouwen mij me gang laten gaan kan ik die passie met het fietsen goed combineren )
En nu jullie............
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 21 nov 2005 21:17

ik behn begonnen met fietsen omdat ik iets aan m'n conditie wou doen,want ik deed op dat moment alleen maar fitness(heb ook gevoetbald en gejudoot en gekickbokst maar voetbal ging niet meer omdat ik op zaterdag wou gaan werken en de andere sporten vond ik na een jaar niet meer leuk). Ik zat nog te twijfelen tussen lopen en fietsen, maar een vriend van mij heeft me overgehaald om te gaan fietsen(hij fiets inmiddels niet meer).
Ik begon met 2x in de week te mountainbike'n en fitness nog op de 1ste plaats. Langzamer hand werd het 3x in de week en 4x in de week. Toen heb ikee nieuwe mtb gekocht en ging voortaan bijna elke dag, gewoon omdat ik er aan verslaafd raakte. Je komt op plaatsen waarje normaal niet gauw komt en je ziet ook dingen, want voordat ik gene fietsen kwam ik de stad niet uit en kwam ik nooit in een bos. Nu ben ik al naar belgie en duitsland en naar vele plaatsen in nederland gefietst.
Maar ik fiets nu niet meer alleen om me conditie op peil te houwen, maar ook omdat ik wedstrijden wil gaan fietsen en daar zo goed mogelijk voor wil gaan trainen. Ik fiets omdat het me een vrijgevoel geeft. Ik fiets omdat ik op de fiets me echt gelukkig voel. Ik fiets omdat ik zo toch een beetje individu blijft en niet zoals mijn vrienden word(altijd mijn haartjes goed hebben, altijd goede kleding aan, alleen maar leven om uit tegaan, liever lui dan moe.)
Ik ben verslaafd aan fietsen en er zou veel moeten gebeuren om mij van m'n verslaving af te helpen. Als ik niet fiets dan denk ik aan fietsen en als ik fiets dan denk ik aan niks anders aan de fiets.
Ook een belangrijke reden is dat ik hou van afzien. Ik vind het heerlijk om mijn grenzen te vinden en overschrijden. Maar dat doe ik met alle sporten die ik doe. Ik doe alles met 100% inzet en ik ga niet naar huis voordat ik een voldaan gevoel heb.
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

race1d
Forum-lid

Gebruikersavatar race1d 21 nov 2005 21:23

Ik heb een lekkere vage reden, maar wel redelijk uniek denk ik (en ook errug fout):
Mijn vader kocht een 2e hands racefietsje en toen wilde ik een beter kopen
En toen ik aan mountainbiken begon te denken was ik met mijn ouders in een fietsenwinkel en zag daar een leuk 2e handsje staan. Zegt mijn moeder: "als jij hem niet koopt koopt je vader hem". Dus ik was overtuigd
Overigens nooit spijt van gehad, maar dat moge duidelijk zijn
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

trudie
Forum-lid

trudie 21 nov 2005 21:25

Wat Coulthard bij punt 2 schrijft geldt voor mij ook (behalve dan dat van die vrouwen). De combinatie van uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen en bouw maakt dat het fietsen mij af goed gaat.
Ik ben verslaafd aan duursporten. Vroeger hardlopen, maar daar heb ik mijn knieën mee verpest. Toen maar gaan fietsen, in het begin nog erg voorzichtig met de knieën maar dat gaat steeds beter.
Als ik een week niet sport (fietsen of spinning), denk ik dat ik gek word, niet dat ik bang ben dat ik dan dichtgroei of zoiets, maar ik mis het gewoon. Ik ben verslaafd!!!
Als ik weer een prestatie heb neergezet, kan ik trots zijn op mezelf en geloof ik in mezelf. Dat heb ik af en toe nodig. De laatste jaren ben ik erg fanatiek geworden en ik wil steeds harder en verder. Ik moet zeggen dat dat me goed afgaat. Ben benieuwd waar de grenzen liggen, maar als ik zie hoe de senioren van onze club  tekeer gaan, heb ik hoop dat mij dat ook zal lukken.

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 21 nov 2005 21:45

Quote: Origineel geplaatst door Trudie op 21 November 2005
Ben benieuwd waar de grenzen liggen, maar als ik zie hoe de senioren van onze club tekeer gaan, heb ik hoop dat mij dat ook zal lukken.

Die zijn idd erg fanatiek!! Ik heb echt respect voor die lui!!

Wat zijn mijn redenen.. Tsja.. Waar zal ik eens beginnen..

Ik ben het wel met Trudie eens, op zoek naar mijn grenzen en die ook verleggen.
Laat ik het zo zeggen, vorig jaar was ik een luie dikzak (weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken). Ik reed rond de 500 kilometer per jaar op mijn MTB en daar was ik beretrots op. Nu zit ik al over de 3500 kilometer en het jaar is nog langer niet afgelopen. Dus in dat opzicht heb ik mijn grens al flink verlegd! En daar ben ik ook best trots op.
Ik heb nu ontdekt dat een stuk fietsen zo'n goede uitlaatklep is voor al mijn frustraties etc.
Ik heb wel prikkels/prestaties nodig om goed te blijven fietsen. De laatste tijd was ik het fietsen even helemaal zat, ik ging van 3 keer per week trainen terug naar 1 keer (ik wou me niet laten kennen tegenover de andere jeugdleden). Maar gisteren heb ik een voor mijn gevoel goede prestatie geleverd (een gat van 250+ meter met 35 per uur windje tegen dicht gereden in mijn eentje ) en ik heb er in een keer weer zo'n zin in!! Ik heb gezorgd dat ik niet al te veel huiswerk meer hoef te doen zodat ik weer lekker kan gaan trainen. Ik heb dus goede prestaties nodig om geprikkeld te blijven.
Af en toe een tijdje niet fietsen is soms ook niet verkeerd, maar het moet ook weer niet te lang gaan duren want dan begin ik het echt te missen.

cor01
Forum-lid

cor01 22 nov 2005 01:08

Waarom.....? Mijn motivatie...? Tjonge kom je net terug van je werk en dan wordt je met zo'n vraag geconfronteerd....ha,ha
Ik vind sport geweldig. Sport kijken of zelf sporten maakt mij niet uit. Als kind kon ik altijd al heel hard fietsen. Harder als de meeste andere kinderen. Daarom wilde ik ook wielrenner worden. Heb in een ander topic al uitgelegd waarom dat toen niets is geworden en waarom ik toen ben gestopt..!
Later heb ik fanatiek aan Kung-Fu en Cricket gedaan. Het moet bij mij altijd wel ergens over gaan. Een beetje voor de grap bewegen onder het mom van "het moet vooral gezellig blijven" is er bij mij niet bij. Cricket is gewoon een fantastische sport die door veel nederlanders onderschat wordt. Door Kung-Fu ben ik vooral mentaal heel hard geworden.
Maar toen werd ik echtgenoot en vader...! Geen tijd meer om 16 uur per week (Kung-Fu) te trainen of om veel en lang van huis te zijn (Cricket). Dus ging ik maar naar de plaatselijke sportschool. Ook leuk maar toch anders...!
Afgelopen zomer dus weer begonnen met fietsen. Het voelde meteen weer heel vertrouwd aan. Ben ook altijd blijven fietsen naar mijn werk en naar de supermarkt en zo. Midden in de winter als het koud en glad is dan verheug ik me er al op dat ik op mijn fietsje naar het werk mag. Is  meteen een uitdaging om het ondanks de barre omstandigheid toch te halen. Zo heb ik altijd in elkaar gezeten. Een beetje gestoord....dat geef ik toe maar met wielrennen kan ik me hierin lekker uitleven... Nu hoop ik gewoon lid te kunnen worden van de plaatselijke tourclub en wil zoveel mogelijk van het programma van 2006 mee draaien. Eens kijken hoever ik kom..! Als het ff kan hoop ik minimaal 1 echte klassieker uit te rijden.
O ja....! Een podium plaats tijdens de 2006 editie van de "ronde van Voorburg" ha,ha
"Afstappen is geen optie"

cor01
Forum-lid

cor01 22 nov 2005 01:11

Niet om het een of ander mensen maar onze grote vriend "Jimbo" is wel erg stil geworden geloof ik.............!
"Afstappen is geen optie"

rolandt
Forum-lid

rolandt 22 nov 2005 10:28

Na in het verleden het niet altijd even nauw genomen te hebben met m'n gezondheid, besloot ik nu zo'n 2 jaar geleden om het roer om te gooien. 33 jaar, net vader geworden, de tijd was er riijp voor. Sporten deed ik nog maar sporadisch, na wel altijd gevoetbald te hebben. Fietsen deed ik vroeger ook veel en wielrennen als sport had altijd al m'n belangstelling, dus waarom niet eens begonnen met fietsen? Ik had net een nieuwe ATB (Giant), dus die kon daar mooi voor dienen.Eerst dagelijks naar m'n werk, daarna ook in het weekend steeds een tochtje gemaakt. Na dit een jaar gedaan te hebben vond ik het tijd voor een racefiets. En die kocht ik dan ook vorig jaar, m'n huidige Specialized. En dat was helemaal te gek zeg, dat was nog eens fietsen. Zeker met goeie spullen aan je lijf. Gevolg was vaker fietsen en langere tochten. Al gauw kwam ik erachter dat roken en fietsen niet goed samengaan en bijna een jaar geleden ben ik gestopt met roken. Da's overigens de beste beslissing die ik ooit genomen heb! M'n conditie ging direct met sprongen vooruit en dat doet het eigenlijk nog steeds, tot op de dag van vandaag. (Dus Jimbo, lees dit goed, stop er nu direct mee; je zult er geen spijt van krijgen). Ik fiets nu nog steeds dagelijks en probeer elke week een lange tocht te maken. Ga dit jaar uitkomen op meer dan 4000 km. Ook de materiaalkoorts heeft me inmiddels gevangen. Daar krijg ik trouwens wel steeds meer pijn van in m'n portemonee!

Plaats reactie