Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

chorus vs veloce cassette

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 16 nov 2005 14:01

Kan iemand me vertellen of een veloce cassette op een volledige chorusgroep ten kosten van de schakelkwaliteit gaat?
Of is een velocecassette alleen iets (30 gram) zwaarder. Ik overweeg een goedkopere cassette maar wil niet dat dit het schakelen beinvloedt.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 nov 2005 16:39

Het zal ongetwijfeld "iets" minder goed schakelen, iets minder strak gesneden tanden en misschien geen coating, maar ik denk dat het verschil klein zal zijn. Verder gebruikt Chorus alu spiders om de tanden op te dragen, hierdoor krijg je een iets stijvere en lichtere contructie waardoor het schakelen ook iets soepeler gaat. Je kan trouwens ook een cassette samenstellen uit losse tanden+tussenringen, kan je alleen die tandjes vervangen die versleten zijn i.p.v. de hele cassette.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 nov 2005 18:13

Ik denk niet dat het schakelen echt veel slechter gaat. Campagnolo cassette zijn best duur (staat wel tegenover dat ze heel lang meegaan); ik train dan ook met Centaur cassettes.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 nov 2005 18:46

Ik heb me hier niet echt in verdiept maar indien bike-add1ct het juist heeft dat de chorus cassette een spider heeft zul je het verschil wel degelijk merken bij het schakelen onder last bij de grootste kransjes.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39570
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 nov 2005 19:59

De grootste tandwielen zijn gekoppeld per 2. Dus geen volledige spider.
Less is bore

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 17 nov 2005 08:35

Ik las op de campa site juist dat de coating hetzelfde zou moeten zijn...
Ik heb nu 10000 km op de cassette zitten (2 kettingen) en ik denk dat ik maar eens ga informeren of de huidige cassette nog te gebruiken is wanneer ik alleen de 15 en 16 (maak ik mijn trainingskilometers op) vervang..
 
 
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 16 November 2005



Het zal ongetwijfeld "iets" minder goed schakelen, iets minder strak gesneden tanden en misschien geen coating, maar ik denk dat het verschil klein zal zijn. Verder gebruikt Chorus alu spiders om de tanden op te dragen, hierdoor krijg je een iets stijvere en lichtere contructie waardoor het schakelen ook iets soepeler gaat. Je kan trouwens ook een cassette samenstellen uit losse tanden+tussenringen, kan je alleen die tandjes vervangen die versleten zijn i.p.v. de hele cassette.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 17 nov 2005 15:31

Het is allemaal Ultra-Drive, dus maakt het schakelen geen/heeeeeel weinig verschil. De coating zorgt er slechts voor dat de veloce cassette iets zwaarder/slijtvaster is. Losse kransjes kopen is overigens (wanneer je een bv halve cassette moet vervangen) vaak duurder dan een hele nieuwe cassette kopen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie