Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Inschrijfgelden

dot.er
Forum-lid

dot.er 11 nov 2005 15:19

Als je meedoet aan een (veld)toertocht betaal je 4 euro (3 als je lid van de NTFU bent). Ik vraag mij af waarvoor dit geld bedoeld is. Wielerverenigingen hebben dacht ik geen hoge vaste lasten (zoals huur van veld/sporthal) en het uitpijlen van de route gebeurt door vrijwilligers van de club. De huur van de sportkantines zal niet schrikbarend hoog zijn, evenmin als de huur van een hogedrukspuit. Het banaantje onderweg (als je die al krijgt) hoeft ook geen vermogen te kosten.
Heeft iemand enig idee hoe dit bedrag tot stand komt, wat daar mee gebeurt?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 11 nov 2005 16:39

Daar wordt de verenigingskas mee gespekt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

stefanvd
Forum-lid

stefanvd 11 nov 2005 17:21

Er zullen vast wel kosten zijn. Bij de meeste tochten lijkt me dat je een vergunning moet aanvragen (je mag niet zomaar ergens met honderden (???) mensen gaan fietsen.) Je noemt een aantal kleine kosten, maar als je die optelt wordt het bedrag steeds groter...

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 11 nov 2005 17:46

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 11 November 2005

Daar wordt de verenigingskas mee gespekt.

Gedeeltelijk. En daar is op zich niets mis mee.

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 11 nov 2005 17:55

Idd, verenigingen kunnen het geld goed gebruiken. Gisteren tijdens de algemene ledenvergadering van mijn club kregen we te horen dat er een heleboel sponsoren weg zouden vallen, dus het geld van zo'n toertocht kan men hard gebruiken.

En dan, we praten over een paar euro niet over €10 of zo. Lijkt mij dat het er best af kan voor zo'n vereniging.

whocares
Forum-lid

whocares 11 nov 2005 19:11

IK weet niet wat er allemaal voor onkosten zijn voor een vereniging die een toertocht organiseren !!

Vergunningen , versnaperingen bij de pauze , tijd om een route uit te zetten.

Bovendien kost niet elke toertocht 3 cq 4 euro , ik heb dit jaar er al en paar gereden die maar 2 cq 3 euro kosten.

Bovendien dragen zij ook een risico!! Denk je dat er 1000 personen meezullen doen en komen er door de weersomstandigheden veel minder zitten zij toch met de gemaakte onkosten , die misschien daardoor niet gedekt worden .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

does
Forum-lid

does 12 nov 2005 17:21

Quoten: Origineel geplaatst door dot.er op 11 November 2005

Als je meedoet aan een (veld)toertocht betaal je 4 euro (3 als je lid van de NTFU bent). Ik vraag mij af waarvoor dit geld bedoeld is. Wielerverenigingen hebben dacht ik geen hoge vaste lasten (zoals huur van veld/sporthal) en het uitpijlen van de route gebeurt door vrijwilligers van de club. De huur van de sportkantines zal niet schrikbarend hoog zijn, evenmin als de huur van een hogedrukspuit. Het banaantje onderweg (als je die al krijgt) hoeft ook geen vermogen te kosten.
Heeft iemand enig idee hoe dit bedrag tot stand komt, wat daar mee gebeurt?

ik vraag me af of je ooit wel eens goed hebt gekeken hoeveel mensen actief bezig zijn binnen de organisatie van een (veld)toertocht. Dat loopt flink op. Deze mensen verdienen er niets aan, dit doen zij om jou een mooie dag te bieden.  Je krijgt een versnaperingetje, je kunt zonder te kijken oversteken op gevaarlijke punten en je fietst legaal omdat er een vergunning is vergregen voor de route. Mocht je panne hebben staat er meestal ook iemand klaar om te helpen. Daar tegenover sponsor jij de vereniging een klein beetje.Ik denk dat al die dingen de 3 euro ruimschoots waard zijn! Met wat er overblijft kan de vereniging een onrendabele tocht organiseren (want niet elke tocht is even druk tijdens het hele seizoen) en activiteiten voor eigen leden mee financieren.  Dit laatste valt niet te onderschatten, want als je als vereniging niets meer organiseerd voor je leden, staan ze ook niet klaar om vrijwilliger te zijn. Ze gaan dan liever in hun eentje een toertocht rijden (liefst naderhand zonder te betalen...)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2005 17:34

Je moet je vooral realiseren dat die pijltjes plaatsen zo'n beetje het minste werk is. Er moet tegenwoordig dagenlang vergaderd worden, met alle boseigenaren om de vergunningen en alle toestemmingen te krijgen. Vrijwilligers werken over dag en de bosbeheerders wensen niet 's avonds te werken, dus moeten die mensen vaak op z'n minst een dagdeel vrij nemen. die 3 euro stelt de verenigingen dus ook instaat om iets kleins terug te doen voor de hard werkende leden. Die 1 euro extra die niet ntfu/knwu leden meer betalen is volgens mij verzekering. Knwu en Ntfu leden zijn immer al verzekerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 nov 2005 20:04

Als ik weer eens een tocht rijdt op de zaterdag of zondag ochtend dan lever ik graag een paar euro in bij de organisatie hoor immers zij regelen de route (ik ben erg slecht in routes in het bos onthouden dus als anderen dat wel kunnen maak ik daar graag gebruik van). ik heb onderweg een kop bouilon en een krentebol, en achteraf wordt de fiets schoon gemaakt. Als de organisatie daar dan nog wat aan over houdt vind ik dat helemaal niet erg

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 13 nov 2005 21:17

een club zou best wat meer mogen vragen naar mijn mening. er steekt nogal wat tijd in om een mooie tocht uit te pijlen en te organiseren. daar mag een club dan ook wel wat winst op maken vind ik. mij maakt het niet uit of ik 5 of 10 euro moet betalen voor zo'n tocht. je krijgt onderweg ook nog een pauze met soep ofzo en dat moet ook betaald worden.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 23 nov 2005 17:18

Ik heb dit najaar voor het eerst aan een MTB toch meegedaan in mijn 'eigen' bos wel teverstaan, Kuinre. Moest ff 15 pleuries neerleggen om mee te mogen doen. Na afloop geen shirtje/handdoek/flesje/bidon of wat dan ook.

Nu loop ik ook vrij vaak en daar is 4-7 euro toch wel vrij normaal. Soms een beker, t-shirt, handdoek, zak aardappelen als aandenken toe. Dus ik was na die MTB wedstrijd wel ff klaar ermee, niet om die 15 euro maar meer om het feit dat ik me toch genaaid voelde.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 nov 2005 17:53

15 euro is ook heel veel geld vind ik voor een "eenvoudige" tourtocht. Voor 17,50 rij je de Bart Brentjens Classic, AGR, Limburgs Mooiste etc. Toch wel een ander kaliber en ander onkostenplaatje voor de organisatie.
Less is bore

Plaats reactie