Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

voorwiel steken

wilco75
Forum-lid

wilco75 04 nov 2005 13:27

Ik ben redelijk onervaren met het onderhouden van m'n racefiets en zit met het volgende:

Hoe krijg ik mijn voorwiel precies in het midden van de voorvork gestoken. Regelmatig raakt een van de remblokjes de velg eerder dan 't andere remblokje. Dit lijkt me niet ideaal.

Wat is de truc om je voorwiel precies in 't midden van de vork te krijgen zonder proefondervindelijk je as iedere keer los-en-weer-vast te maken?
<a target="_blank" href= "http://www.koga.com/upload/template.asp ... +105">Mijn fiets</a>

w0uter
Forum-lid

w0uter 04 nov 2005 13:33

JE rem kan heen en weer bewegen, dus het kan zijn dat je rem een beetje scheef zit.
Ik kijk altijd of het midden van de band tegenover de bevestiging van de voorrem zit. Trouwens: als je voorvork gewoon recht is en je steekt je wiel erin, waarna je het voorwiel op de grond zet, moet hij gewoon recht zitten (of je vork is scheef). succes!

speric
Forum-lid HC

speric 04 nov 2005 13:40

Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 04 November 2005

JE rem kan heen en weer bewegen, dus het kan zijn dat je rem een beetje scheef zit. Ik kijk altijd of het midden van de band tegenover de bevestiging van de voorrem zit. Trouwens: als je voorvork gewoon recht is en je steekt je wiel erin, waarna je het voorwiel op de grond zet, moet hij gewoon recht zitten (of je vork is scheef). succes!

ik weet niet wat voor rem je precies hebt, maar er is altijd de mogelijkheid om de rem te stellen. Daarmee zorg dat je remblokken tegelijk de vel raken en je wiel niet wordt weg gedrukt. Zit dat er bij jou niet op. dan moet je even je remhoef iets losdraaien van je vork en dan stellen en vast draaien.
Als je vork recht is en je geen slag heb zit je wiel er idd recht in op de manier zoals hier boven staat beschreven.

wilco75
Forum-lid

wilco75 06 nov 2005 23:58

Bedankt voor de info. Na de voorrem ietsjes te hebben verbogen was het "probleem" verholpen.

Lekker hè, dat fietsweer zo begin november?
<a target="_blank" href= "http://www.koga.com/upload/template.asp ... +105">Mijn fiets</a>

Plaats reactie