Wat kan eraf
al een tijdje bezig met mijn fiets lichter te maken. wat kan er nog allemaal veranderd worden (tegen een redelijke prijs-gewichtverlies verhouding). ik heb er al een paar dingen bij staan (sorry voor de lettertype)
Frame: 1192 gram Trek OCLV 5500
Voorvork: 374 gram Bontrager Race X Lite
Wielen: 1528 gram Bontrager Race X Lite
Snelspanners: 79 gram Bontrager Race X Lite Titanium à tune 53 gram
Cassette: 255 gram Shimano Ultegra 14-25
Ketting: 300 gram Shimano Ultegra
Banden: 264 gram Veloflex Record
Binnenbanden: 199 gram Vittoria Ultra Light à michelin 100 gram
Velglint: 32 gram Fond de Jantje
Zadel: 135 gram Selle Italia SLR
Zadelpen: 290 gram Ritchey Pro à WCS 230 gram
Zadelpenklem: 20 gram BBB?
Stuurpen: 145 gram Ritchey Pro à WCS 120 gram
Stuur: 250 gram Ritchey Pro OS à WCS 216 gram
Stuurlint: 60 gram BBB Raceline
Achter Derailleur: 216 gram Shimano Ultegra
Voor Derailleur: 80 gram Shimano Ultegra
Crankstel: 672 gram Shimano Ultegra
Voorbladen: - gram Shimano Ultegra 52/39
Remhoeven: 337 gram Shimano Ultegra
Remblokken: 22 gram Shimano Dura-ace
Shifters: 400 gram Shimano Dura-ace
Sluitringen: - gram -
Pedalen: 225 gram Look Keo Carbon CrMo
Spacers: 10 gram Carbon
Balhoofdstel: 116 gram Cane Creek S-6
Kabels: 150 gram Shimano SIS
Bouten: 50 gram -
Computers: 31 gram Shimano Flightdeck
Bidonhouders: 126 gram Elite Patao STD word bontrager carbon 50 gram (voor 2)
Vet etc: 30 gram -
Totaal: 7588 gram
Frame: 1192 gram Trek OCLV 5500
Voorvork: 374 gram Bontrager Race X Lite
Wielen: 1528 gram Bontrager Race X Lite
Snelspanners: 79 gram Bontrager Race X Lite Titanium à tune 53 gram
Cassette: 255 gram Shimano Ultegra 14-25
Ketting: 300 gram Shimano Ultegra
Banden: 264 gram Veloflex Record
Binnenbanden: 199 gram Vittoria Ultra Light à michelin 100 gram
Velglint: 32 gram Fond de Jantje
Zadel: 135 gram Selle Italia SLR
Zadelpen: 290 gram Ritchey Pro à WCS 230 gram
Zadelpenklem: 20 gram BBB?
Stuurpen: 145 gram Ritchey Pro à WCS 120 gram
Stuur: 250 gram Ritchey Pro OS à WCS 216 gram
Stuurlint: 60 gram BBB Raceline
Achter Derailleur: 216 gram Shimano Ultegra
Voor Derailleur: 80 gram Shimano Ultegra
Crankstel: 672 gram Shimano Ultegra
Voorbladen: - gram Shimano Ultegra 52/39
Remhoeven: 337 gram Shimano Ultegra
Remblokken: 22 gram Shimano Dura-ace
Shifters: 400 gram Shimano Dura-ace
Sluitringen: - gram -
Pedalen: 225 gram Look Keo Carbon CrMo
Spacers: 10 gram Carbon
Balhoofdstel: 116 gram Cane Creek S-6
Kabels: 150 gram Shimano SIS
Bouten: 50 gram -
Computers: 31 gram Shimano Flightdeck
Bidonhouders: 126 gram Elite Patao STD word bontrager carbon 50 gram (voor 2)
Vet etc: 30 gram -
Totaal: 7588 gram
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
He leuk onderwerp. Ben met hetzelfde bezig en ook met een vergelijkbare fiets: Trek 5500 (2003) met Ultegra.
Paar vragen/opmerkingen:geef even duidelijk aan om welke type's het gaat. Praten we bijv. over Ultegra 9v of 10v?dingen die per 2 gaan, zijn die ook per 2 aangegeven of per stuk (bjv. binnen/buiten banden)
Zal later een keer aangeven wat ik heb veranderd tov mijn standaard Trek.
Paar vragen/opmerkingen:geef even duidelijk aan om welke type's het gaat. Praten we bijv. over Ultegra 9v of 10v?dingen die per 2 gaan, zijn die ook per 2 aangegeven of per stuk (bjv. binnen/buiten banden)
Zal later een keer aangeven wat ik heb veranderd tov mijn standaard Trek.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
de opmerkingen die je zelf maakt zijn een mooi begin.
Bij de banden kun je ook nog makkelijk wat gewicht winnen.
Schwalbe stelvio Lights zijn bijvoorbeeld maar 185gram per stuk, rijden goed, en zijn redelijk lekbestendig. Uiteraard hebben nog wel meer merken dit soort lichte bandjes in het assortiment hebben.
Uiteraard blijven zwaardere bandjes sterker en duurzamer.
Je zou ook nog latex binenbandjes kunnen nemen maar persoonlijk gaat mijn voorkeur daar niet naar uit. ze lopen namelijk langzaam leeg en zijn niet geschikt voor in de bergen.
Bij de banden kun je ook nog makkelijk wat gewicht winnen.
Schwalbe stelvio Lights zijn bijvoorbeeld maar 185gram per stuk, rijden goed, en zijn redelijk lekbestendig. Uiteraard hebben nog wel meer merken dit soort lichte bandjes in het assortiment hebben.
Uiteraard blijven zwaardere bandjes sterker en duurzamer.
Je zou ook nog latex binenbandjes kunnen nemen maar persoonlijk gaat mijn voorkeur daar niet naar uit. ze lopen namelijk langzaam leeg en zijn niet geschikt voor in de bergen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49
Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 24 Oktober 2005
al een tijdje bezig met mijn fiets lichter te maken. wat kan er nog allemaal veranderd worden (tegen een redelijke prijs-gewichtverlies verhouding).
_____________________________________
wat heb je er voor over ? heb je een budget ?
al een tijdje bezig met mijn fiets lichter te maken. wat kan er nog allemaal veranderd worden (tegen een redelijke prijs-gewichtverlies verhouding).
_____________________________________
wat heb je er voor over ? heb je een budget ?
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ultegra eraf, Record erop.
Less is bore
Delsol heeft voor die remmen gelijk. heb zelf goede ervaring met de Hutchinson ultralight die niet al te zwaar zijn maar wel heel blijven.
Zou voor een lichtere crankstel/trapas combinatie gaan.
Set zero gravity remmen leveren zo 150 gram of meer op.
Zadelpen: Use of Ritchey wcs carbon: je houdt setback en heb geen last van knarsende geluiden (vaak normaal bij lichtgewicht pennen) alternatief voor een rechte pen: thomson masterpiece). Voorbouw inderdaad Syntace F99, carbon stuur levert zo 60 gram of meer op.
bidonhouders: tune stuk lichter en goedkoper dan de Bontragers.
Zou voor een lichtere crankstel/trapas combinatie gaan.
Set zero gravity remmen leveren zo 150 gram of meer op.
Zadelpen: Use of Ritchey wcs carbon: je houdt setback en heb geen last van knarsende geluiden (vaak normaal bij lichtgewicht pennen) alternatief voor een rechte pen: thomson masterpiece). Voorbouw inderdaad Syntace F99, carbon stuur levert zo 60 gram of meer op.
bidonhouders: tune stuk lichter en goedkoper dan de Bontragers.
Quoten: Origineel geplaatst door delsol op 24 Oktober 2005
ik zie ook dat je die lichte binnenbandjes wilt, niet doen .
ik schommel tussen 50 /55 kg. heb al vier lek gereden deze maand, met die ultra lichte binnen banden (continental ultra lite )
Ik hoop binnenkort de Bontrager XXX Lite te krijgen: 50gr per bandje.
Maar waarschijnlijk wordt dat pas echt in het voorjaar getest: racefiets gaat uit elkaar en rij nu alleen nog op de ATB.
ik zie ook dat je die lichte binnenbandjes wilt, niet doen .
ik schommel tussen 50 /55 kg. heb al vier lek gereden deze maand, met die ultra lichte binnen banden (continental ultra lite )
Ik hoop binnenkort de Bontrager XXX Lite te krijgen: 50gr per bandje.
Maar waarschijnlijk wordt dat pas echt in het voorjaar getest: racefiets gaat uit elkaar en rij nu alleen nog op de ATB.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Meeste gewicht zonder veel aan duurzaamheid en betrouwbaarheid in te leveren kan je pakken bij je crankstel / bottombracket. Zondag ga ik mijn Pulsion bij sharkman ophalen, zal ik hem meteen voor je wegen. Dan komt er een trapas in van minder dan 150 gram en dus zal de set minder dan 580 gram wegen. En dat zou jouw ook een paar honderd gram schelen. Bij je wielen kan je ook nog best 200 a 300 gram winnen door setje lichte naven met amc 350 velgen of bijv crono's te bouwen.
Alu cassete is wel veel lichter maar slijt ook zo ontzettend hard. WCS stuurpen weegt minder dan 110 gram, ook diegene die OS zijn.
Alu cassete is wel veel lichter maar slijt ook zo ontzettend hard. WCS stuurpen weegt minder dan 110 gram, ook diegene die OS zijn.
Niet nodig hoor! service van de zaak en op een geijkte weegschaal:
Bottom bracket zonder vulringen 139.7 gram met 143.5 gram
crankset 322.6 gram
boutjes 26.1 gram
Kleine blad 32.1 gram
grote blad 76.6 gram
crankstel 457.4 inclusief as 600.9 gram! zelfs een 0g crankstel zal hier niet aan kunnen tippen! (enkel de clavingula zal hier onder komen maar die kost bijna het dubbele!) vooral de bladen zijn zeer fraai!
Bottom bracket zonder vulringen 139.7 gram met 143.5 gram
crankset 322.6 gram
boutjes 26.1 gram
Kleine blad 32.1 gram
grote blad 76.6 gram
crankstel 457.4 inclusief as 600.9 gram! zelfs een 0g crankstel zal hier niet aan kunnen tippen! (enkel de clavingula zal hier onder komen maar die kost bijna het dubbele!) vooral de bladen zijn zeer fraai!