Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

trapas

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 22 okt 2005 16:57

Ik heb een vraag over trapassen. Ik weet dat je verschillende systemen hebt om de cranks aan de trapas te bevestigen, Octalink, Hollowtech, SI etc...
Mijn vraag gaat over hoe de trapas in het frame vast zit. Wat is het verschil  tussen "gewone" en "italiaanse" draad?Dit is de trapas die ik heb (Veloce), deze haal je toch los door, met het bijpassende gereedschap dat in de halfronde openingen past, die cups (noem je die zo?) los te draaien waarna je de trapas eruit kan halen?Wat is dan het verschil met onderstaande trapas (Chorus) en hoe haal je zo'n type los?Waarom gebruikt één merk twee verschillende systemen? Is het een duide;ijk beter dan het ander? Het laatste type wordt alleen bij de duurdere groepen gebruikt.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 22 okt 2005 17:25

-Bij BSA ( gewone in jouw terminologie) heeft men aan de rechtse kant  ( versnellingen) Linkse draad( clockwise los /RO). Aan de linkerzijde heeft men dan rechtse draad; ( breedte 68 mm)
- Bij italiaanse draad(  aangeduid door "36x24") heeft men aan de beide kanten rechtse draad , dus linksom los. Men spreekt okk wel eens van pot 70 dwz dat de breedte 70 mm is.
 
Over hollowtech en uitwendige lagers kunnen anderen allicht veel meer vertellen aangezien ik daar nog niet mee gereden heb.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 22 okt 2005 20:31

Ik neem aan dat welk type trapas je ook koopt, deze allemaal in je frame passen.
Framematen en trappassen zijn toch net als alle andere afmontage gestandaardiseerd?
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 okt 2005 21:46

Was het maar waar. De Veloce as behoeft een speciale sleutel (= duur) en heeft een breedtemaat die enkel in een Veloce/Centaur kwaliteit wordt geleverd (= 113 mm geloof ik).
BSA, Frans en Italiaanse draad is belangrijk aangezien de rechte cup van een fiets met Italiaanse draad precies de andere kant op losdraaid als een fiets met BSA draad. 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 okt 2005 22:18

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 22 Oktober 2005

Ik neem aan dat welk type trapas je ook koopt, deze allemaal in je frame passen.
Framematen en trappassen zijn toch net als alle andere afmontage gestandaardiseerd?



Jammer genoeg niet dus.
Er komen Zero Gravity cranks mijn richting uit, maar -voordat ik weet of ze me gaan bevallen- moet ik bepalen op welke fiets ze komen: wil ik ze op mijn Merckx dan moet ik Italiaanse draad vragen, op mijn TT-fiets BSA. Eenmaal gekozen (en zolang ik geen setje extra cups heb) kan ik ze dus niet zomaar verplaatsen tussen die fietsen.Verhuis ik vervolgens m'n Record crank naar m'n TT-fiets, dan moet ik nog even een trapasje voor BSA kopen.
En dan heb je nog aparte systemen op bepaalde Cannondale fietsen, Pinarello, etc...
 
Dus Cas*, vrij logisch dat elk merk deze 2 types heeft: als Campagnolo wil dat zijn groepen zowel op een Merckx (Italiaans) als op een Trek (BSA) monteerbaar zouden zijn, moeten ze dus 2 types trapassen aanbieden.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 22 okt 2005 23:23

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 22 Oktober 2005
Dus Cas*, vrij logisch dat elk merk deze 2 types heeft: als Campagnolo wil dat zijn groepen zowel op een Merckx (Italiaans) als op een Trek (BSA) monteerbaar zouden zijn, moeten ze dus 2 types trapassen aanbieden.
 


ok, bedankt. Welke van de bovenstaand trapassen is dan BSA en welke "italiaans"?  De 1e is......., de 2e.......?
Dat zou idd een goede reden zijn dat ze beide types hebben, wat mij echter opviel is dat de duurdere groepen, vanaf Centaur, een trapas hebben gelijk aan foto 2 en de groepen daaronder een trapas gelijk aan foto 1. Daardoor kreeg ik niet de indruk dat het om twee verschillende systemen gaat maar meer om twee verschillende kwaliteitsniveau's. Tussen de twee verschillende hierboven afgebeelde trapassen dus.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 okt 2005 23:24

Casran, laat maar horen m.b.t. die trapas ik het nog wel een tune met campa passing en BSA cups liggen (en vergulde titanium crankbouten).

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 22 okt 2005 23:37

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 22 Oktober 2005


Mijn vraag gaat over hoe de trapas in het frame vast zit. Wat is het verschil  tussen "gewone" en "italiaanse" draad?
Wat is dan het verschil met onderstaande trapas (Chorus) en hoe haal je zo'n type los?Waarom gebruikt één merk twee verschillende systemen? Is het een duide;ijk beter dan het ander? Het laatste type wordt alleen bij de duurdere groepen gebruikt.


Uitzonderingen daargelaten zijn er twee systemen op de markt. Engelse draad (ook wel BSA genaamd) en Italiaanse draad. Het verschil zit hem in de spoed en in de draai richting. Spoed is het aantal "threads per Inch". Uit mijn hoofd... bij Italiaanse draad is de rechter cup uitgevoerd met linkse draad (dan draait met de klok mee dus los). Linker cup is net andersom (normale rechtse draad).
Franse draad komt volgens mij alleen op heel oude frames nog wel eens voor.
Je andere nog onbeantwoordde vraag... Voor de chorus bracket is er een speciale insert. Zelf heb ik de orginele Campagnolo en ik herinner me nu nog de prijs... 50 gulden (de afzetters). De insert van goedkopere merken vond ik niet goed genoeg passen. Daarbij komt dat voor het aandraaien van de bracket het hoogste aantrekmoment dient te worden gebruikt dat bij het afmonteren van een fiets voorgeschreven is. Ik monteer dus met momentsleutel af. Je moet om kraken te voorkomen voldoende pasta gebruiken. Lastig met de orginele campa insert is dat deze niet in een standaard momentsleutel past. Daarom heb ik zelf op de draaibank een adapter gemaakt. 
Het verschil is dat de ene as een cassette model is en de ander is een ouderwets type. Het cassette model kun je zo erin schroeven. Het oude model is onderhouds gevoelig en kun je afstellen.
Ciao, B.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 23 okt 2005 13:28

Cas* heeft veloce dat is een iets ander systeem dat niet op de as van chorus lijkt (chorus =  record zonder carbon huls).
Overigens werk ik tegenwoordig met een een bondus afnemen die langer meegaat (maar een paar Euro kost) en wel op je momentsleutel past. Je hebt gelijk wat betreft het aandraaimoment van het frame (campa adviseerd 70 nm) en de meeste producenten van carbon frames zo'n 35 Nm!.
Bsa zet ik trouwens handvast (zo'n 25 Nm) aangezien deze toch nooit losdraaid (monteren doe ik in combinatie met loctite afdichtingsdraad (de 55). Dit werkt optimaal tegen losdraaien. (italiaans moet overigens wel zo vast mogelijk omdat de rechter cup wel de neiging heeft los te lopen)

Plaats reactie