hollowtech
-
- Forum-lid
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12
Inderdaad gesmeed aluminium... Ik wist (behalve van deze crancks) niet eens dat alu überhaupt te smeden was.
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12
By the way... Waar is ineens mijn avatar gebleven?
Heb ik weer. Je kunt hier ook niet even links kijken of rechts wor.....
Heb ik weer. Je kunt hier ook niet even links kijken of rechts wor.....
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door BIANCHI_EURO op 16 Oktober 2005
Inderdaad gesmeed aluminium... Ik wist (behalve van deze crancks) niet eens dat alu überhaupt te smeden was.
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...
Goedkope alu delen worden gegoten, de duurdere gesmeed. De vraag bijft dus: HOE kan men iets smeden zodat het toch hol blijft? Hoe verwijdert men de kern ? Techneuten van THs genoeg hier op het forum. Enig idee ? Ik heb andere berichten gelezen en daaruit bleek dat juist de kunststof met koolstoffibers versterkte cranks stijver waren bij een lager gewicht.
Verreweg de beste cranks dus ??????????
Inderdaad gesmeed aluminium... Ik wist (behalve van deze crancks) niet eens dat alu überhaupt te smeden was.
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...
Goedkope alu delen worden gegoten, de duurdere gesmeed. De vraag bijft dus: HOE kan men iets smeden zodat het toch hol blijft? Hoe verwijdert men de kern ? Techneuten van THs genoeg hier op het forum. Enig idee ? Ik heb andere berichten gelezen en daaruit bleek dat juist de kunststof met koolstoffibers versterkte cranks stijver waren bij een lager gewicht.
Verreweg de beste cranks dus ??????????
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Bernard1 op 17 Oktober 2005
FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.
Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.
Grappig detail overigens: Die oversized achtkantige bracketassen gebruikte Shimano al een hele tijd (al sinds de 1997 Dura Ace), maar pas later, toen ISIS begon te komen riep Shimano ineens 'héy wij zijn vet cool, wij hebben iets nieuws, wij hebben Octalink uitgevonden!' (terwijl het al lang bestond)
Marketing, marketing, marketing
FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.
Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.
Grappig detail overigens: Die oversized achtkantige bracketassen gebruikte Shimano al een hele tijd (al sinds de 1997 Dura Ace), maar pas later, toen ISIS begon te komen riep Shimano ineens 'héy wij zijn vet cool, wij hebben iets nieuws, wij hebben Octalink uitgevonden!' (terwijl het al lang bestond)
Marketing, marketing, marketing
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 17 Oktober 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Bernard1 op 17 Oktober 2005
FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.
Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.
Klopt allemaal, verder zijn de lagers van de hollowtech 2 trapassen geplaats buiten het bracket. Het nieuwe systeem zou een stijvere en lichtere combinatie moeten opleveren.
Verder is het wel een beetje verwarrend, het nieuwe syteem voor trapassen van shimano wordt vaak gepresenteerd als Hollowtech, terwijl dit eigenlijk niet helemaal correct is.
Quoten: Origineel geplaatst door Bernard1 op 17 Oktober 2005
FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.
Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.
Klopt allemaal, verder zijn de lagers van de hollowtech 2 trapassen geplaats buiten het bracket. Het nieuwe systeem zou een stijvere en lichtere combinatie moeten opleveren.
Verder is het wel een beetje verwarrend, het nieuwe syteem voor trapassen van shimano wordt vaak gepresenteerd als Hollowtech, terwijl dit eigenlijk niet helemaal correct is.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.