Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

compact

trekbiker
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 aug 2005 23:19

trekbiker 13 okt 2005 03:35

wat is nu eigenlijk het grote verschil in een gewoon crankstel en een compact crankstel voordelen/nadelen etc.
<a target="_blank" href= " http://img.photobucket.com/albums/v394/ ... C01354.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">mijn trekkie</a>

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 13 okt 2005 11:27

Hier is al HEEEEEEEL veel over geschreven...
Compact voordeel: Kleiner bergverzet mogelijk dan normale dubbel door de 34 of 36. Nadeel: Verschil tussen tandjes voor is 16 bij 34-50. Dit bemoeilijkt het schakelen voor enigszins (normaal verschil is 10 - 14); een normale voorderailleur gaat officieel maar tot 14 (niet iedereen zal dit overigens als een verschil ervaren...). Verder nadeel: op het vlakke weinig aansluitende versnellingen.
Normale dubbel: voordeel van iets beter schakelen, ideale verhoudingen tussen de versnellingen (betere aansluiting klein en groot voorblad). Nadeel: Geen bergverzet; bij montage bergverzet (29) heb je toch gaten in de versnellingen zitten en krijgt je achterderailleur het een beetje moeilijk (officieel Shimano - 27). Voor iemand die veel traint en veel duurkracht heeft, is 39-26 natuurlijk genoeg en heb je dat probleem niet.

trekbiker
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 aug 2005 23:19

trekbiker 14 okt 2005 02:34

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 13 Oktober 2005


Hier is al HEEEEEEEL veel over geschreven...
Compact voordeel: Kleiner bergverzet mogelijk dan normale dubbel door de 34 of 36. Nadeel: Verschil tussen tandjes voor is 16 bij 34-50. Dit bemoeilijkt het schakelen voor enigszins (normaal verschil is 10 - 14); een normale voorderailleur gaat officieel maar tot 14 (niet iedereen zal dit overigens als een verschil ervaren...). Verder nadeel: op het vlakke weinig aansluitende versnellingen.
Normale dubbel: voordeel van iets beter schakelen, ideale verhoudingen tussen de versnellingen (betere aansluiting klein en groot voorblad). Nadeel: Geen bergverzet; bij montage bergverzet (29) heb je toch gaten in de versnellingen zitten en krijgt je achterderailleur het een beetje moeilijk (officieel Shimano - 27). Voor iemand die veel traint en veel duurkracht heeft, is 39-26 natuurlijk genoeg en heb je dat probleem niet.

ok bedankt voor je uitlegt
<a target="_blank" href= " http://img.photobucket.com/albums/v394/ ... C01354.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">mijn trekkie</a>

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 14 okt 2005 10:48

toch nog even een kleine toevoeging,
Ik rij compact 50 - 40 voor en achter een cassette 12-27 daar kom ik 95 van mijn tijd op de fiets zeer goed mee rond, en ja 50-12 is groot zat om mee te dalen, 82.5Km/u de grand ballon af! en met het 40 binnenblad hoef je nooit te scheef te rijden. tevens heb ik een 36 binnenblad liggen voor die 2 a 3 keer per jaar dat ik het hogere gebergte op zoek, vanaf de ardennen zeg maar, en alleen een binnenblad omwisselen kan zelfs ik met 2 linkerhanden binnen 5 minuten.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 14 okt 2005 13:24

Dat is idd een goede oplossing. Een verschil voor van 10 tandjes geeft per definitie goede aansluiting van klein blad en groot blad. Je mist alleen de 18.. Dat los je trouwens op door 13 - 26 te nemen (wat ook weer nadelen geeft natuurlijk).

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 14 okt 2005 13:25

was ik nog maar 18............. nee grapje, ik moest eigenlijk noodgedwongen aan de compact, en was ook bang dat ik de 18 zou gaan missen, maar dat is in de praktijk meegevallen
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

Plaats reactie