Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

verzekering bij ongeluk

m_nu
Forum-lid

m_nu 07 okt 2005 12:22

Ik heb gisteren voor het eerst een ongelukje gehad met m'n (race) fiets, tijdens de woon-werk rit tegen 30 per uur tegen een openzwaaiend portier geknald, nodeloos te vermelden dat ik niet in fout was. Bovendien was ik verlicht als een kerstboom, daar het hier in België flink mistig was. Ik mag van geluk spreken dat er geen tegenliggers waren. Buiten een verstuikte vinger, de schrik van m'n leven en nu zo stijf als een plank heb ik geen fysieke schade opgelopen.
Maar materiële schade daarentegen.
Een kleine voorzichtige kostenraming brengt me al gauw op 'n bedrag van 1000 euro... nieuw stuur, nieuwe shifters, nieuwe vork, nieuw voorwiel en dan maar hopen dat de kader nog in orde is... Nieuwe broek, nieuwe helm, flinke kras op de zool van m'n schoenen... En dat terwijl ik m'n fietsje tweedehands voor de luttele som van 150 euro heb aangeschaft en voor 100 euro rijklaar heb laten maken door m'n FM.
Hier komt m'n vraag dan: is de verzekering van de tegenpartij dan geneigd om te zeggen: koop maar een nieuwe tweedehands voor 150 euro of zullen zij de werkelijke kosten terugbetalen? Hebben jullie hier ervaring mee?

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 07 okt 2005 13:26

Ben het niet helemaal zeker, maar mijn gok is dat de verzekering toepast wat ze ook bij wagens toepast.

Wanneer de herstellingskosten hoger oplopen dan de venale waarde van het voertuig verklaren ze het geval perte total en keren ze je enkel de venale waarde uit. In jouw geval zal dat dus idd de prijs van een even oude 2e hands fiets zijn. In het beste geval haal je je investering er terug uit. ttz aankoop + kosten bij de FM als je die nog kunt bewijzen (ik denk nl niet dat er prijstabellen bestaan voor fietsen zoals dit het geval is bij wagens).

Als 'slachtoffer' ben je ALTIJD slachtoffer.
Zeker als er verzekeringen bijkomen.

In t slechtste geval krijg je het "wrak" niet eens terug. Want dat hebben zij "overgekocht".

bandit
Forum-lid

bandit 07 okt 2005 17:31

Afgezien van kleding en helm hoef je niet op een substantiële bijdrage te rekenen van verzekeringen, stel boeven. Je krijgt hooguit de dagwaarde vergoed en vaak dat niet eens.
Misschien kan je zonder tussenkomst van de verzekering iets regelen met de automobilist. Dat scheelt hem weer no-claim.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 07 okt 2005 20:38

Quote: Origineel geplaatst door Bandit op 07 Oktober 2005
Afgezien van kleding en helm hoef je niet op een substantiële bijdrage te rekenen van verzekeringen, stel boeven. Je krijgt hooguit de dagwaarde vergoed en vaak dat niet eens.Misschien kan je zonder tussenkomst van de verzekering iets regelen met de automobilist. Dat scheelt hem weer no-claim.

Met een bedrag van 1000 euro zijn er niet veel die dat onderling willen regelen lijkt mij. Verder zoals verteld door anderen je zal altijd financieel achteruit gaan als slachtoffer of de fiets moet niet ouder zijn dan 2 jaar.

gaartman
Forum-lid

gaartman 07 okt 2005 21:54

Gelukkig maar dat je zelf niks hebt opgelopen,
Ik heb zelf afgelopen mei ook een ongeluk gehad met m'n racefiets, betekende een hoop rompslomp, nou valt ook eigenlijk wel mee, vond het alleen een beetje lang duren. (dikke 2 maand).  Het beroerdste vond ik nog dat ik een tijdje geen fiets had.
Mijn geval was in ieder geval redelijk vergelijkbaar, (tegenpartij schuldig) en bij mij is het allemaal goed gekomen. Ik had zelf ook een 2e hands fiets gekocht voor €700 bij een particulier, was ong. 1,5/2jr oud. Na de aanrijding de fiets meteen weggebracht, expert er bij, total loss verklaart. Kreeg daarom de dagwaarde van mijn fiets, €1450! Daarnaast kreeg ik nog smartegeld er bovenop waar ik al helemaal niet op gerekend had. Ben er dus niet op achteruit gegaan. Kleding e.d. was vreemd genoeg niets aan te zien, heb ik dus ook geen ervaring mee.
Heb later het wrak teruggekocht van m'n FM, en de bruikbare delen overgezet op m'n nieuwe fiets. Deze heb ik opgebouwd om net zo'n frame als m'n oude fiets (was inmiddels overjarig), liep ik stom toevallig tegenaan. Zo had ik dus voor weinig geld weer exact zo'n fijn fietsje als tevoren, alleen ander kleurtje. De rest van het geld is opgegaan aan mijn nieuwe mountainbike.
Dat zijn mijn ervaringen (helaas), met het verzekeringswerk.Beterschap nog voor zover, en succes met de afwikkeling!

<a target="_blank" href= "http://lookie.web-log.nl"> Lookie iz &#111;nline</a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br>
<br>

Plaats reactie