Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Schijfremmen

atbgids
Forum-lid

atbgids 06 okt 2005 00:56

Heb sinds 2 weken spiksplinternieuwe Trek6700 met schijfremmen (LX). Heb er nu 2 ritjes op gereden, één wedstrijdje van 25 km op droog terrein en één toertocht van ruim 30 km in een nat bos (afelkopen zaterdag)
Die droge rit ging prima, maar door een nat bos met mijn nieuwe schijfremmen, Ik moest oordopjes indoen, wat een gepiep. Afstellen is ook een hele klus. Hij blijf vrij zwaar draaien. Als ik een zwengel aan het wiel geef staat het relatief snel weer stil. De schijfjes blijven duidelijk aanlopen.
Is dat gepiep en dit aanlopen een normaal verschijnsel bij schijfremmen.
Help me a.u.b. uit de droom, want ik sta al weer op het punt om mijn ouwe inruiler weer terug te vragen, dan maar regelmatig een nieuwe velg doorgeremd, maar ik wil nu al weer terug naar m'n vertrouwde HS33.
m.vr.gr.<br>
Dick Metselaar<br>

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 06 okt 2005 01:16

Shimano schijfremmen schijnen best veel te piepen ja, zelf piepten mijn XT schijven alleen als er olie op gekomen was, niet bij gewoon vocht. Je kan ook andere remblokken met een andere compound gebruiken, of een keer je schijven en blokken ontvetten en opschuren (met schuurpapier).

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 okt 2005 11:13

Piepen en schurend geluid zul je moeten accepteren met schijven (waarom denk je dat nog steeds veel rijders zweren bij Vbrakes).
Schijven kiest je voor extreem veel remkracht (bij nat weer) en de rest neem je voor lief. Slepend remmen is niet gewenst (hebben vooral toerders een handje van)  en eigenlijk zijn ze enkel voor extreem gebruik (wedstrijd) echt ideaal. Testen met blokken kan verbetering brengen maar vooral extreem laat en hard remmen is de remedie tegen veel piepen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2005 16:08

Piepen en schuren KAN inderdaad optreden, maar als je blokken dermate zwaar aanlopen dat het je wiel afremt is er toch iets niet goed met je systeem lijkt mij. Ik heb sinds kort ook schijven, maar dat loopt als een zonnetje hoor. Zowel na onderhoud, als na een uur voluit rijden.
Less is bore

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 06 okt 2005 17:49

Op het mtb forum waar ik ook regelmatig kijk zweren de meeste gebruikers bij vooral goed inremmen. En dan hebben ze het toch over een keer of 30 echt goed remmen bij flinke snelheid.
"Try not. Do or do not......there is no try"

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 06 okt 2005 18:02

Ik haak maar gelijk aan bij dit topic.
Zoals jullie wellicht al in andere posts gezien hebben, ben ik me aan het orienteren op een nieuwe MTB.
Schijfremmen is voor mij ook een (serieuze) overweging, ik ga met de fiets toeren, funklasse wedstrijden rijden en marathons (binnen en buitenland).
Mijn shortlist tot nu toe:
- Avid Juicy 7 Carbon
- Magura Marta SL
- Shimano XTR
Iemand ervaring met bovenstaande remmen? Andere suggesties?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2005 21:15

Hope mono mini!!!!!
Beter doseerbaar is er niet, remkracht is dik in orde en het ziet er ook nog een goed uit. Op mountainbike.nl zul je dit advies ongetwijfeld ook terug vinden.
Less is bore

atbgids
Forum-lid

atbgids 08 okt 2005 01:50

Nou, Ik dacht dat de schijven van tegenwoordig aardig doorontwikkeld waren en dit robleem niet meer hebben.
Momenteel is de zaak weer wat afgesteld en het achterwiel draait prima, maar het voorwiel staat vrij snel stil, hoewel ik niet hoor dat het aanloopt. maar je ziet duidelijk dat ie afgeremd wordt. Aangezien het achterwiel, ondanks de ratelende freewiel dit niet doet.
Ik heb de fiets toch maar weer bij de dealer gebracht en gezegd dat Trek dat maar in orde moet maken. Ik vind het te zot voor woorden dat een nieuwe fiets stroef draaiende wielen heeft.

m.vr.gr.<br>
Dick Metselaar<br>

mcf1
Forum-lid

mcf1 08 okt 2005 11:15

misschien hayes hfx 9 remmen? schijnen ook goeie remmen te zijn en ik vind ze er bruut uit zien..

maatchen
Forum-lid

maatchen 08 okt 2005 16:07

Quote: Origineel geplaatst door ATBgids op 07 Oktober 2005
Nou, Ik dacht dat de schijven van tegenwoordig aardig doorontwikkeld waren en dit robleem niet meer hebben.Momenteel is de zaak weer wat afgesteld en het achterwiel draait prima, maar het voorwiel staat vrij snel stil, hoewel ik niet hoor dat het aanloopt. maar je ziet duidelijk dat ie afgeremd wordt. Aangezien het achterwiel, ondanks de ratelende freewiel dit niet doet.Ik heb de fiets toch maar weer bij de dealer gebracht en gezegd dat Trek dat maar in orde moet maken. Ik vind het te zot voor woorden dat een nieuwe fiets stroef draaiende wielen heeft.

Haal het wiel er eens uit en controleer of je naaf niet te strak is afgesteld. (Schroef evt. je remklauw los om te kijken of het wiel dan beter draait. Soms is de snelspanner de 'druppel' die de naaf te traag laat lopen.)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 08 okt 2005 19:39

Haal de martha's maar van het lijstje af schijnen nogal problemen te geven. sprak net iemand die al aan zijn 3e hendel toe is

julio
Forum-lid

julio 10 okt 2005 02:30

ik heb al jaren martha's, en geen problemen, anyway, iemand zei het al, inremmen! 30x noodstop bij 30 per uur, heb je dat wel gedaan? is belangrijk.

Plaats reactie