Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

’’Late’’ beginners

chub
Forum-lid

chub 05 okt 2005 00:45

Hoi, ik ben net de 48 jaar gepasseerd, motor verkocht en een prachtige racefiets gekocht. Leuke outfit erbij en genieten maar. Eindelijk dus, dat fietsen leek me helemaal geweldig en dat blijkt ook zo te zijn.
Oke, om te beginnen ben ik niet de jongste meer om te starten met ''racefietsen'' (hoewel dit nooit leeftijd gebonden is), maar het blijft goed voor je lijf. Zoals gezegd, pas begonnen en ben eigenlijk benieuwd hoe dit andere startende fietsers van boven de 45 is bevallen. Ik heb nog heel weinig ervaring en een rit van tegen de 50 km hakt er behoorlijk in. Een gem. van 22 ben ik al blij mee. Het zal naarmate ik meer ga fietsen wel beter gaan, maar hoe is dit anderen vergaan? Iedereen is immers een keer begonnen. Vooral benieuwd naar ervaringen van 45 plussers.

jimbo
Forum-lid

jimbo 05 okt 2005 10:22

Ik ben ook net begonnen maar ben "pas" 38. Ik voel me echter een stuk ouder. En dat is dan ook de reden waarom ik ben gaan fietsen.
CC, agr 100; limo 100

chub
Forum-lid

chub 05 okt 2005 12:53

Kijk, dat geeft de burger weer wat moed. Ik kan me niet voorstellen dat ik straks met gemak tochten van 50 km of meer kan maken. Maar ik ga er wel voor. Een kruissnelheid van 35 ligt voor m'n gevoel helemaal ver weg.
Misschien ben ik te ongeduldig. Deze week is het mooi weer, ga ik toch proberen een tocht van boven de 40 km te maken. Van Badhoevedorp, langs de Amstel naar Uithoorn. Ik heb mezelf als doel gesteld om in april de ronde van noord-holland (de 110 km) af te leggen. Wel in een groepje, dan kan ik mooi in de slipstream van m'n voorligger. Voor sommige is dit piece of cake, een leuk trainingsritje, voor mij een hell of a job (nu althans)
Van lichamelijke problemen heb ik gelukkig geen last, ben niet te zwaar en rook al 26 jaar niet meer.
Voor de stoppende rokers onder ons, het is een prestatie op zich als je het lukt. Van de beslissing om te stoppen heb ik (en mijn lijf) al 26 jaar heel veel plezier.
Morgen weer fietsen, ik hoop heelhuids de 50 km te volbrengen.....

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 05 okt 2005 13:28

mijn vader is ook net een paar maanden aan de gang en is de 51 al gepasseerd
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 05 okt 2005 14:04

Mijnen ouwe is nu 2 jaar bezig. Op zijn 54 begonnen.

Die doet dat lang niet slecht vind ik.

Hij rijdt doorgaans tochtjes van max 50km en haalt dan een gemiddelde van 25km/h.

In mijn wiel krijgt hij er een iets hoger gemiddelde uit over een iets langere afstand. Zijn grootste probleem is dat hij zich niet graag gewonnen geeft. En zelfs in mijn wiel kan hij zich aardig opblazen. Constant aan 35 rijden is er voor hem toch net ietsje over.

t is een gezonde hobby... in de frisse buitenlucht... en omdat hij niet in clubverband wil rijden wordt het positieve effect niet verneukt door nadien abdijbier te gaan heffen.

whocares
Forum-lid

whocares 05 okt 2005 15:01

Chub , gewoon rustig beginnen en zorgen dat je voor het gevoel lekker gefietst hebt in het begin . De rest komt later vanzelf. De afstand rustig opbouwen en je niet onnodig op laten jutten.
Een hulpmiddel om aan te schaffen : Hartslagmeter . Hoeft niet maar is wel handig en het hoeft echt niet de profesioneelste te zijn.

Als ik alleen rij dan probeer ik gewoon rond een bepaalde HS te rijden , maar je merkt dat naarmate de kilometers toenemen je automatisch toch richting je maximale gaat ( vermoeidheid )of je moet in je snelheid omlaag.

Wat je gemiddelde snelheid straks zal zijn daar kom je vanzelf achter . De ene heeft meer aanleg dan een andere.
Mocht je ooit in een groep wilen rijden , zoek er een met goede afspraken en het juiste tempo.

BTW Ik ben 41.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

chub
Forum-lid

chub 05 okt 2005 18:05

Er is nog hoop blijkbaar. Geweldig om dit te mogen lezen. Bedankt voor al jullie adviezen en goede tips. Hoe gaat het met Jimbo, toch ook een nieuwkomer aan het front?
Ik zal zeker rustig aan verder trainen en als ik de grens van 100 km. heb gepasseerd maak ik hier uitgebreid melding van. Let wel, kan wel effe duren....
Allemaal de groeten...

neos
Forum-lid

neos 05 okt 2005 20:58

Nou joh ik rijd nu 1,5jaar en ik ben over 2mnd Abraham.
Maar dat wil niks zeggen het gaat om de fun...
En het tempo dat je moet gaan rijden is het beste als je een praatmaat hebt, zolang je met elkaar kunt praten ga je goed.
Want als dat niet lukt ben je buiten adem.
Dus zolang je er plezier in hebt gaat het vanzelf harder en natuurlijk verder.
Ikzelf dacht 2 jaar geleden ook wat een gezwets 125km , maar dit doe ik nu zonder pauze
cornelli racing cycles Uden

jimbo
Forum-lid

jimbo 05 okt 2005 21:22

Chub vroeg:Hoe gaat het met Jimbo, toch ook een nieuwkomer aan het front?

Inderdaad net begonnen en ik heb de zaak nu eens helemaal anders aangepakt. In het verleden ben ik ook wel eens begonnen en ging dan steeds vol gas. Het trainen ging alleen maar slechter en de motivatie daalde eveneens.

Nu fiets ik 3 maal in de week en ben begonnen met 10 km.
met een hartslag van 140
(even lachen allemaal)
Iedere keer doe ik er 10% bij de afstand en doe ik er 1 minuut HR160-165 bij. Het gestoken verzet is om te lachen en de snelheid ook.

Ik merk echter iedere keer vooruitgang. ben opgewekt na de "training" ipv moe en kan niet wachten tot de volgende keer. En voor het eerst ben ik ondanks de lage snelheid en afstand een beetje trots op mezelf.
Inmiddels zit op op een afstand van 25 km.

Het doel: In maart met de vereniging waar ik me heb in geschreven mee kunnen fietsen. Hun 1e afstand is 40 km tegen 25 km per uur.
2e doel is afvallen en me fitter voelen.

verder zie ik prachtige tourritten en verslagen op het internet. (zoals de marmotte etc) maar die zet ik nog maar niet bij de doelen
CC, agr 100; limo 100

chub
Forum-lid

chub 05 okt 2005 22:03

NEOS, je geeft me het idee dat het straks allemaal mogelijk is. Je bent 1 van m'n vele voorbeelden die ik hier tegenkom. Daar spiegel ik me aan.
Jimbo, het gevoel van trots na een afstand van 20 a 25 km heb ik ook helemaal. Toch maar mooi gedaan. Ik denk dat hier niemand lacht om het feit dat het een afstand van 20 a 25 is en met een relatief laag gem. maar dat iedereen (ik in ieder geval) het ijzersterk vindt dat je je gezondheid serieus neemt en lekker geniet van het fietsen zoals het je nu afgaat.
Ook ik wordt in m'n semi serieuze outfit door collega bikers voorbij gevlogen alsof ik stil sta, maar als ik thuis kom na een km. of 30 ben ik apetrots op mezelf en heb ik alweer zin om op te stappen voor de volgende rit.
Hou ons op de hoogte van je voortgang Jimbo, er zijn er velen zoals ons...
groeten..

Plaats reactie