Alternatieven voor remmen/aandrijving?
Hallo,
Als het meezit komt er binnenkort een nieuw frame en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen het een en ander gaan upgraden (naar Ultegra 10v). Probleem is echter dat ik liever mijn huidige crankstel hou en het me dus met name om de shifters en derailleurs gaat. Remmen zou ik eerder geneigd zijn om naar Dura-Ace te gaan, vond het verschil toch wel erg groot...
Het is dus niet heel economisch om een volledige groep te kopen. Maar als je toch naar losse delen kijkt, wat zijn de alternatieven qua remmen. Hoe zijn bijvoorbeeld de Mavic SSC's. Zijn er andere alternatieven in de prijsklasse Ultegra/DA? En hoe zit het met derailleurs, zijn er waardige alternatieven op de markt en zijn die compatible?
Gr. Ilko
Als het meezit komt er binnenkort een nieuw frame en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen het een en ander gaan upgraden (naar Ultegra 10v). Probleem is echter dat ik liever mijn huidige crankstel hou en het me dus met name om de shifters en derailleurs gaat. Remmen zou ik eerder geneigd zijn om naar Dura-Ace te gaan, vond het verschil toch wel erg groot...
Het is dus niet heel economisch om een volledige groep te kopen. Maar als je toch naar losse delen kijkt, wat zijn de alternatieven qua remmen. Hoe zijn bijvoorbeeld de Mavic SSC's. Zijn er andere alternatieven in de prijsklasse Ultegra/DA? En hoe zit het met derailleurs, zijn er waardige alternatieven op de markt en zijn die compatible?
Gr. Ilko
Alternatieven qua remmen zijn er te veel om op te noemen. je moet er wel even op letten dat niet alles op jouw shifters past. Mavic is volgens mij geschikt voor Campa en niet voor Shimano. Heeft te maken met het openen van de remmen wat bij Campa via de greep en bij Shimano via de remhoef gaat. Maar als je toch Shimano wilt kun je het beste, denk ik, gewoon voor Ultegra gaan. Maakt inmiddels weinig verschil meer met DA.
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 03 Oktober 2005
Hallo,
Als het meezit komt er binnenkort een nieuw frame en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen het een en ander gaan upgraden (naar Ultegra 10v). Probleem is echter dat ik liever mijn huidige crankstel hou en het me dus met name om de shifters en derailleurs gaat. Remmen zou ik eerder geneigd zijn om naar Dura-Ace te gaan, vond het verschil toch wel erg groot...
Het is dus niet heel economisch om een volledige groep te kopen. Maar als je toch naar losse delen kijkt, wat zijn de alternatieven qua remmen. Hoe zijn bijvoorbeeld de Mavic SSC's. Zijn er andere alternatieven in de prijsklasse Ultegra/DA? En hoe zit het met derailleurs, zijn er waardige alternatieven op de markt en zijn die compatible?
Gr. Ilko
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 03 Oktober 2005
Hallo,
Als het meezit komt er binnenkort een nieuw frame en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen het een en ander gaan upgraden (naar Ultegra 10v). Probleem is echter dat ik liever mijn huidige crankstel hou en het me dus met name om de shifters en derailleurs gaat. Remmen zou ik eerder geneigd zijn om naar Dura-Ace te gaan, vond het verschil toch wel erg groot...
Het is dus niet heel economisch om een volledige groep te kopen. Maar als je toch naar losse delen kijkt, wat zijn de alternatieven qua remmen. Hoe zijn bijvoorbeeld de Mavic SSC's. Zijn er andere alternatieven in de prijsklasse Ultegra/DA? En hoe zit het met derailleurs, zijn er waardige alternatieven op de markt en zijn die compatible?
Gr. Ilko
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Het was ook meer uit de overweging dat als je geen cranks nodig hebt, het sowieso misschien niet noodzakelijk is om een complete groep te kopen. Als dat het geval is kun je losse delen gaan combineren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar bijvoorbeeld DA remmen. Maar ben benieuwd of er betere alternatieven zijn als je toch niet aan je groep gebonden bent.
En het is wel degelijk mogelijk om campa remhoeven te bedienen met DA schifters ( allez zeker 9 speed); Ik ken een fietsenmaker en die liet z'n zoon de eerste jaren fietsen op een mix van campa en shimano... werkte perfect. En zelf heb ik al een fiets gemonteerd met campa chorus remhoeven en DA schifters ... ging ook goed; Al moet je uiteraard geregeld je kabels en gaine veranderen en er wat kruipolie inspuiten en zorgen dat je kabel goede spanning heeft en goed loopt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De remmen van Mavic doen weinig onder voor de duurste campa en shimy varianten.
bij het mixen van onderdelen maak het nogal wat uit hoe je mixt, met campa remgrepen en shimi hoeven heb je twee stelmogelijkheden, andersom heb je er geen!
bij het mixen van onderdelen maak het nogal wat uit hoe je mixt, met campa remgrepen en shimi hoeven heb je twee stelmogelijkheden, andersom heb je er geen!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Quoten: Origineel geplaatst door falcone op 04 Oktober 2005
Als je een gewichtsfreak bent dan zijn er uiteraard alternatieven zoals OG ..
en anderen. maar dat is best prijzig voor dat beetje winst en de remkracht valt toch niet tevergelijken. Dan koop ik liever een duur paar wielen.
Helemaal mee eens. Dat is zeker mooi als je een fiets zoals TS in elkaar aan het schroeven bent. Maar al zou ik het kunnen en willen betalen, dan vind ik dat er niet hard genoeg voor fiets . En dan kan ik beter beginnen met mijn tweede bidon en reserve binnenbandje thuis te laten!
En is het prijsverschil tussen Ultegra en DA remhoeven (80 tegen 166) gerechtvaardigd? Of zit dit meer in gewicht dan remkracht?
Als je een gewichtsfreak bent dan zijn er uiteraard alternatieven zoals OG ..
en anderen. maar dat is best prijzig voor dat beetje winst en de remkracht valt toch niet tevergelijken. Dan koop ik liever een duur paar wielen.
Helemaal mee eens. Dat is zeker mooi als je een fiets zoals TS in elkaar aan het schroeven bent. Maar al zou ik het kunnen en willen betalen, dan vind ik dat er niet hard genoeg voor fiets . En dan kan ik beter beginnen met mijn tweede bidon en reserve binnenbandje thuis te laten!
En is het prijsverschil tussen Ultegra en DA remhoeven (80 tegen 166) gerechtvaardigd? Of zit dit meer in gewicht dan remkracht?
het verschil tussen dura-ace remmen en die van ultegra is vrij klein. Lichter zijn ze zeker, werking zal ook best wat beter zijn maar ik zou gewoon kiezen voor ultegra (evt met andere remblokken)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
@falcone Dan kan je je remmen niet meer openzetten. Dus als je je remmen strak op je velg hebt staan kan je je wiel er niet meer uithalen.
Is idd zo , maar mijn remmen staan nooit zeer strak rond de velg. Ik zeg niet dat het zeer gebruiksvriendelijk is , maar het is zeker een plausibele optie als je het ongemak er bij neemt. En je kan ze nog wel openzetten met de gewone stelschroef aan de remhoef zelf. Maar mijn wiel gaat er steeds zo uit hoor.
Is idd zo , maar mijn remmen staan nooit zeer strak rond de velg. Ik zeg niet dat het zeer gebruiksvriendelijk is , maar het is zeker een plausibele optie als je het ongemak er bij neemt. En je kan ze nog wel openzetten met de gewone stelschroef aan de remhoef zelf. Maar mijn wiel gaat er steeds zo uit hoor.