Hallo,
Ik wil graag een racefiets aanschaffen. Nu vroeg ik me af of je een racestuur kunt vervangen door een recht stuur van een mtb. Ik fiets nu heel wat km-tjes op mijn Be-ne met slicks maar merk dat ik toch harder moet zwoegen als mijn kamaraden die allen op een racefiets fietsen. De grotere wielen en dunnere velgen gaan dus zeker van pas komen. Wel zie ik op tegen het kromme stuur. Ik wil graag het gemak van een recht stuur behouden (sneller bij de shifters en remgrepen). Verschillende fietsen bouwers hebben een racefiets met rechtstuur in hun collectie maar deze lijken toch iets anders dan een racefiets (bv de Batavus Cruiser SL). Zijn er (verder) verschillen?
recht stuur bij een racefiets
Jan Janssen en Giant hebben allebei een uitgebreide collectie "Fitness-bikes" of "Sport-touring-bikes", zoals ze ze zelf noemen. En er zullen er ongetwijfeld meer zijn die de fabriceren.
Geometrie van het frame is exact gelijk aan die van een racefiets, maar dan met een recht stuur. De meeste (oudere?) renners hangen toch nooit onder in de beugels. Mijn vriendin heeft een Jan Janssen Zeppos, die wil niet meer anders.
Bijkomend voordeel: doordat je niet die dure rem-/schakelhendels nodig hebt, is de fiets veel goedkoper.
Geometrie van het frame is exact gelijk aan die van een racefiets, maar dan met een recht stuur. De meeste (oudere?) renners hangen toch nooit onder in de beugels. Mijn vriendin heeft een Jan Janssen Zeppos, die wil niet meer anders.
Bijkomend voordeel: doordat je niet die dure rem-/schakelhendels nodig hebt, is de fiets veel goedkoper.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Er zijn mogelijkheden zat. Bedenk wel dat dit soort fietsen standaard toch vaak niet gemaakt zijn om mee te racen. De geometrie zal vaak net iets rechter op zijn, deze fietsen zijn meer gemaakt met de fitness-gedachte. Kortere tochten, met lagere snelheid.
Ik begrijp ook het gemak van een recht stuur niet zo. Een racestuur biedt veel meer mogelijkheden, je hebt immers 90 van de tijd gewoon de rem/schakelgrepen vast. Bovendien heb je nog legio andere manieren om het stuur vast te houden, een racestuur biedt veel meer comfort.Ik zou zeker voor een krom stuur gaan!
(Trek levert ook enkele fietsen met recht stuur)
Ik begrijp ook het gemak van een recht stuur niet zo. Een racestuur biedt veel meer mogelijkheden, je hebt immers 90 van de tijd gewoon de rem/schakelgrepen vast. Bovendien heb je nog legio andere manieren om het stuur vast te houden, een racestuur biedt veel meer comfort.Ik zou zeker voor een krom stuur gaan!
(Trek levert ook enkele fietsen met recht stuur)
Er zijn in het fitness element nog al wat verschillen.
Twee uitersten:
Een Giant FCR is bv te zien als een racer met een plat stuur
een specialized sequoia is daarintegen duidelijk geen echter racer meer.
Ik zou het trouwens afraden om een racestruur te vervangen voor een plat stuur. Op een racestuur heb je zeer veel mogelijkheden om je handen te plaatsen (meer als met een plat stuur met bar ends). als je dit toch wilt doen zul je zoals eerder gezegd de shifters moeten vervangen voor MTB varianten.
Twee uitersten:
Een Giant FCR is bv te zien als een racer met een plat stuur
een specialized sequoia is daarintegen duidelijk geen echter racer meer.
Ik zou het trouwens afraden om een racestruur te vervangen voor een plat stuur. Op een racestuur heb je zeer veel mogelijkheden om je handen te plaatsen (meer als met een plat stuur met bar ends). als je dit toch wilt doen zul je zoals eerder gezegd de shifters moeten vervangen voor MTB varianten.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40
eventueel kun je extra remmen laten plaatsen op een racestuur.
Dan kun je je handen op het rechte stuk houden en toch gemakkelijk remmen.
alleen dat schakelen blijft mogelijks een probleem.
Al hoef je echt het stuur niet in de beugels te nemen om te remmen en schakelen.
Ik pak mijn stuur altijd bovenop de remgrepen vast en kan zonder enig probleem remmen en schakelen.
Misschien toch eerst even uitproberen alvorens definitief TEGEN een koersstuur te kiezen.
Dan kun je je handen op het rechte stuk houden en toch gemakkelijk remmen.
alleen dat schakelen blijft mogelijks een probleem.
Al hoef je echt het stuur niet in de beugels te nemen om te remmen en schakelen.
Ik pak mijn stuur altijd bovenop de remgrepen vast en kan zonder enig probleem remmen en schakelen.
Misschien toch eerst even uitproberen alvorens definitief TEGEN een koersstuur te kiezen.
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 27 September 2005
Er zijn mogelijkheden zat. Bedenk wel dat dit soort fietsen standaard toch vaak niet gemaakt zijn om mee te racen. De geometrie zal vaak net iets rechter op zijn, deze fietsen zijn meer gemaakt met de fitness-gedachte. Kortere tochten, met lagere snelheid.
...
(Trek levert ook enkele fietsen met recht stuur)
Juist, veelal hebben die fietsen eerder een geometrie die voornamelijk op comfort en rustiger doch sportief fietsen gericht is, zonder naar topprestaties te zoeken.
Bij Trek is er een carbonmodel fiets, de Pilot, die uiterst geschikt is om uit te rusten met een flat bar. Rechtstreek leverbaar met zo'n stuur is onder meer de Trek 1200 Flat Bar:
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 27 September 2005
Bijkomend voordeel: doordat je niet die dure rem-/schakelhendels nodig hebt, is de fiets veel goedkoper.
Al kan je een dergelijke fiets ook met de duurste high tech materiaal uitrusten, zelfs lekkere carbonremmetjes uit het Campa gamma.
Er zijn mogelijkheden zat. Bedenk wel dat dit soort fietsen standaard toch vaak niet gemaakt zijn om mee te racen. De geometrie zal vaak net iets rechter op zijn, deze fietsen zijn meer gemaakt met de fitness-gedachte. Kortere tochten, met lagere snelheid.
...
(Trek levert ook enkele fietsen met recht stuur)
Juist, veelal hebben die fietsen eerder een geometrie die voornamelijk op comfort en rustiger doch sportief fietsen gericht is, zonder naar topprestaties te zoeken.
Bij Trek is er een carbonmodel fiets, de Pilot, die uiterst geschikt is om uit te rusten met een flat bar. Rechtstreek leverbaar met zo'n stuur is onder meer de Trek 1200 Flat Bar:
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 27 September 2005
Bijkomend voordeel: doordat je niet die dure rem-/schakelhendels nodig hebt, is de fiets veel goedkoper.
Al kan je een dergelijke fiets ook met de duurste high tech materiaal uitrusten, zelfs lekkere carbonremmetjes uit het Campa gamma.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door RMeer op 27 September 2005
Hallo, Ik wil graag een racefiets aanschaffen. Nu vroeg ik me af of je een racestuur kunt vervangen door een recht stuur van een mtb. Ik fiets nu heel wat km-tjes op mijn Be-ne met slicks maar merk dat ik toch harder moet zwoegen als mijn kamaraden die allen op een racefiets fietsen. De grotere wielen en dunnere velgen gaan dus zeker van pas komen. Wel zie ik op tegen het kromme stuur. Ik wil graag het gemak van een recht stuur behouden (sneller bij de shifters en remgrepen). Verschillende fietsen bouwers hebben een racefiets met rechtstuur in hun collectie maar deze lijken toch iets anders dan een racefiets (bv de Batavus Cruiser SL). Zijn er (verder) verschillen?
RMeer, je zou eens een paar testritjes op een racefiets moeten maken denk ik. Een racestuur is niet "moeilijker" dan een recht stuur hoor; je moet er even aan wennen. En waarschijnlijk ga je een racestuur nog waarderen ook. Je kan het immers op een aantal manieren vasthouden. En dat je niet snel genoeg bij de remgrepen zou zijn is een fabeltje hoor. Dat werkt allemaal prima en er is veilig mee te fietsen. Succes!
Hallo, Ik wil graag een racefiets aanschaffen. Nu vroeg ik me af of je een racestuur kunt vervangen door een recht stuur van een mtb. Ik fiets nu heel wat km-tjes op mijn Be-ne met slicks maar merk dat ik toch harder moet zwoegen als mijn kamaraden die allen op een racefiets fietsen. De grotere wielen en dunnere velgen gaan dus zeker van pas komen. Wel zie ik op tegen het kromme stuur. Ik wil graag het gemak van een recht stuur behouden (sneller bij de shifters en remgrepen). Verschillende fietsen bouwers hebben een racefiets met rechtstuur in hun collectie maar deze lijken toch iets anders dan een racefiets (bv de Batavus Cruiser SL). Zijn er (verder) verschillen?
RMeer, je zou eens een paar testritjes op een racefiets moeten maken denk ik. Een racestuur is niet "moeilijker" dan een recht stuur hoor; je moet er even aan wennen. En waarschijnlijk ga je een racestuur nog waarderen ook. Je kan het immers op een aantal manieren vasthouden. En dat je niet snel genoeg bij de remgrepen zou zijn is een fabeltje hoor. Dat werkt allemaal prima en er is veilig mee te fietsen. Succes!
Mensen bedankt voor de antwoorden. Mischien is het dan toch een kwestie van wennen. Ik heb eens een stukje gewisseld met een van mijn fiets kameraden, en was niet zo heel gecharmeerd van het 'gevoel' dat ik had op een racefiets. Het zal trouwens wel niet alleen het stuur zijn maar ook het sturen. Vond dat ik erg weinig controlle had in een bocht.
Als ik jullie advies zo lees zal ik dan toch even door de zeure appel heen moeten bijten.
Als ik jullie advies zo lees zal ik dan toch even door de zeure appel heen moeten bijten.