Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tacx Sirius

arjanh
Forum-lid

arjanh 27 sep 2005 00:23

Heeft iemand ervaring met de Tacx Sirius? Kan iemand een vergelijking maken met de Swing?
Is er eventueel een andere op zijn minst gelijkwaardige trainer die ik zou kunnen overwegen?
Tnx,Arjan

casran
Forum-lid HC

casran 27 sep 2005 01:35

Quoten: Origineel geplaatst door ArjanH op 26 September 2005

Heeft iemand ervaring met de Tacx Sirius? Kan iemand een vergelijking maken met de Swing?
Is er eventueel een andere op zijn minst gelijkwaardige trainer die ik zou kunnen overwegen?
Tnx,Arjan

Ben bijna over 5 van die dingen gesukkeld bij mijn mechanieker. Bleek de nieuwe Tacx Sirius te zijn. Zag er iets geavanceerder uit dan mijn Tacx Swing... wat extra rubbertjes aan... geluidsdemping? Wat is de verbetering? Vraag het me ook af.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

djvandepol
Forum-lid

djvandepol 27 sep 2005 02:07

Wat ik begrepen heb is hij inderdaad een stuk stiller, attans vermeld de fabrikant. Kun je natuurlijk ook op www.tacx.nl terugvinden.
Alleen als je echt veel krachttraining wil doen is de swing toch de betere.
Kan helaas nergens de precieze specs terugvinden, van de sirius is bekent dat het een vliegwiel heeft van 1KG, van de swing is mij dat niet bekend.

nieuwsitem
Brochure

Zelf ga ik binnekort de swing aanschaffen, vind de krachttraining toch belangrijker dan de stillere werking. Komt boven op zolder te staan heeft niemand er last van.

arjanh
Forum-lid

arjanh 27 sep 2005 12:50

Als de Swing meer trainingsmogelijkheden biedt denk ik ook dat ik voor de Swing ga, het geluidsvoordeel van de Sirius is voor mij ook wat minder belangrijk.
Maar hoe weet je dat de Swing meer geschikt is voor krachttraining?
Quoten: Origineel geplaatst door DJvandePol op 27 September 2005

Wat ik begrepen heb is hij inderdaad een stuk stiller, attans vermeld de fabrikant. Kun je natuurlijk ook op www.tacx.nl terugvinden.Alleen als je echt veel krachttraining wil doen is de swing toch de betere. Kan helaas nergens de precieze specs terugvinden, van de sirius is bekent dat het een vliegwiel heeft van 1KG, van de swing is mij dat niet bekend. nieuwsitemBrochureZelf ga ik binnekort de swing aanschaffen, vind de krachttraining toch belangrijker dan de stillere werking. Komt boven op zolder te staan heeft niemand er last van.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 27 sep 2005 13:12

Ik heb zelf een Tacx Basic (geloof ik).
Mijn ervaring is dat vnl. het wiel veel geluid produceert. Als ik een interval training doe waarbij op de pieken veel snelheid wordt ontwikkeld (volgens de Tackx 50 - 60 km/u) hoor je vooral het wiel 'zoeven'.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

djvandepol
Forum-lid

djvandepol 27 sep 2005 16:08

Gezien de Swing speciaal ontworpen is voor krachtraining en de sirius meer gericht is op het werking op stilte. Als de sirius precies dezelfde mogelijkheden biedt als swing, zouden ze hem ook wel een hogere adviesprijs geven.

Denk dus dat je de siruis meer moet zien voor de recreant en de swing toch wat meer voor de fanatieken en wedstrijdrijders.

Tevens is het mij verteld door een medewerker van futurumshop, niet dat ik expleciet mijn mening daarop baseer.

stix
Forum-lid

stix 30 sep 2005 22:30

Hallo Arjan,
Ik heb sindskort de Tacx Sirius. Hij bevalt zeer goed, is idd een stukje stiller dan de andere Tacx trainers (kan ik de muziek tenmiste nog horen). Maar stil is volgens mij wel relatief, als het gaat om fietstrainers. Als je de Sirius vergelijkt met de Swing, ik heb op beide gefietst, dan is de Swing meer bedoelt voor krachttraining en de Sirius voor lichtere trainingsvormen. Ik vond de Swing erg zwaar, die speciale magneetrem werkt absoluut. De Sirius rijdt een stuk ligter (minder weerstand) en voor mij (cyclosportief) prima geschikt voor tempotrainingen en intervaltrainingen. Ik kan je overigens wel aanraden een ventilator voor je neus te zetten, ik zweet me te pleurus op de fietstrainer, zorgt tenminste voor een beetje afkoeling. Je hebt overigens ook nog de CFone van Tacx, die zit denk ik tussen de Sirius en Swing in.  

djvandepol
Forum-lid

djvandepol 30 sep 2005 23:09

Stix bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden.

arjanh
Forum-lid

arjanh 05 okt 2005 02:17

Dank voor de reacties. Ik heb uiteindelijk geen tacx gekocht. Door stom toeval kon ik ineens een mooie tweedehands spinning bike op de kop tikken, dus heb dat maar gedaan. En heb dus geen tacx gekocht.
Heb er een paar keer op gefietst, en het bevalt me best.

Plaats reactie