Cantilever achterrem
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Hallo,
Ik heb een Batavus Mohawk met cantilever remmen. Het probleem is dat mijn achterrem op ongeveer 25 remt in vergelijking met de voorrem. Hoe hard ik ook in de remhendel knijp, hij wil niet Zo remmen als de voorkant.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit euvel op te lossen? ZOu het misschien kunnen komen doordat de remkabel teveel door een buitenkabel moet, of doordat de buitenkabel teveel bochten maakt?
Ik heb een Batavus Mohawk met cantilever remmen. Het probleem is dat mijn achterrem op ongeveer 25 remt in vergelijking met de voorrem. Hoe hard ik ook in de remhendel knijp, hij wil niet Zo remmen als de voorkant.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit euvel op te lossen? ZOu het misschien kunnen komen doordat de remkabel teveel door een buitenkabel moet, of doordat de buitenkabel teveel bochten maakt?
Quoten: Origineel geplaatst door Bert Pleizier op 24 September 2005
Hallo,
Ik heb een Batavus Mohawk met cantilever remmen. Het probleem is dat mijn achterrem op ongeveer 25 remt in vergelijking met de voorrem. Hoe hard ik ook in de remhendel knijp, hij wil niet Zo remmen als de voorkant.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit euvel op te lossen? ZOu het misschien kunnen komen doordat de remkabel teveel door een buitenkabel moet, of doordat de buitenkabel teveel bochten maakt?
Watje noemt is een mogelijkheid, maar ook de combinatie van velg en remblokken, is je velg schoon?Is je velg niet versleten? zijn je remblokken schoon? Daarnaast rem je altijd meer met je voorrem en heeft je achterrem als het goed is minder kracht. Zijn je kabels gesmeerd en is de kabelweg vrij?
Kijk alles even probeer even een wiel van een maat etc. Post daarna nog even met je conclusies
Hallo,
Ik heb een Batavus Mohawk met cantilever remmen. Het probleem is dat mijn achterrem op ongeveer 25 remt in vergelijking met de voorrem. Hoe hard ik ook in de remhendel knijp, hij wil niet Zo remmen als de voorkant.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit euvel op te lossen? ZOu het misschien kunnen komen doordat de remkabel teveel door een buitenkabel moet, of doordat de buitenkabel teveel bochten maakt?
Watje noemt is een mogelijkheid, maar ook de combinatie van velg en remblokken, is je velg schoon?Is je velg niet versleten? zijn je remblokken schoon? Daarnaast rem je altijd meer met je voorrem en heeft je achterrem als het goed is minder kracht. Zijn je kabels gesmeerd en is de kabelweg vrij?
Kijk alles even probeer even een wiel van een maat etc. Post daarna nog even met je conclusies
pas op! paaltje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Hallo,
Ik heb de fiets al sinds mijn 12e of 13e jaar, maar naar mijn idee is het altijd al zo geweest. Als ik nu weer een fiets zou kopen waar het zo mee is, dan zou ik teruggaan, maarja, als je 12 of 13 bent, dan ben je al heel blij met een "grotemensenfiets" en let je niet op eventuele mankeenten. Maar ik zal morgen even kijken naar mijn velg ed. Hoe kan ik zien of de remblokjes bij de velg passen?
Ik heb de fiets al sinds mijn 12e of 13e jaar, maar naar mijn idee is het altijd al zo geweest. Als ik nu weer een fiets zou kopen waar het zo mee is, dan zou ik teruggaan, maarja, als je 12 of 13 bent, dan ben je al heel blij met een "grotemensenfiets" en let je niet op eventuele mankeenten. Maar ik zal morgen even kijken naar mijn velg ed. Hoe kan ik zien of de remblokjes bij de velg passen?
dat voel je, door even een ander wiel te steken. dan grijpt de rem beter.
Tegenwoordig koop je weinig fietsen meer met cantilever behalve cyclecrossers eigenlijk allemaal v-brakes dualpivot of schijf.
Het is een oud bessie dus misschien sowieso ff andere remblokjes? je hebt verschillende lengtes cantilever blokjes dus kijk even wat je nu hebt.
Beweegt de kabel en de rem nog vrij?
Tegenwoordig koop je weinig fietsen meer met cantilever behalve cyclecrossers eigenlijk allemaal v-brakes dualpivot of schijf.
Het is een oud bessie dus misschien sowieso ff andere remblokjes? je hebt verschillende lengtes cantilever blokjes dus kijk even wat je nu hebt.
Beweegt de kabel en de rem nog vrij?
pas op! paaltje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 25 September 2005
dat voel je, door even een ander wiel te steken. dan grijpt de rem beter.
Wat bedoel je hiermee?
Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 25 September 2005
Het is een oud bessie dus misschien sowieso ff andere remblokjes?
Ik vervang, ongeacht of het nodig is of niet elk jaar mijn remblokjes.
dat voel je, door even een ander wiel te steken. dan grijpt de rem beter.
Wat bedoel je hiermee?
Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 25 September 2005
Het is een oud bessie dus misschien sowieso ff andere remblokjes?
Ik vervang, ongeacht of het nodig is of niet elk jaar mijn remblokjes.
Dan voel je dat je rem beter pakt op de velg of niet. Daarmee kun je uitsluiten of het probleem velg,remblok gerelateerd is.
Als je namelijk plots beter remt moet je die velg schoonmaken en andere merk en type remblokjes monteren.
Als je namelijk plots beter remt moet je die velg schoonmaken en andere merk en type remblokjes monteren.
pas op! paaltje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Hallo,
Ik zal heb twee jaar geleden een nieuwe achtervelg met speken genomen, omdat deze versleten was (6 jaar schooltas achterop, tja, dat eist z'n tol...). Maar met deze nieuwe velg is het dus nog steeds zo.
Ten tweede: kan ik zonder problemen mijn Cantilever remmen vervangen door V-Brakes of kan dit niet door de manier van bevestigen?
Ik zal heb twee jaar geleden een nieuwe achtervelg met speken genomen, omdat deze versleten was (6 jaar schooltas achterop, tja, dat eist z'n tol...). Maar met deze nieuwe velg is het dus nog steeds zo.
Ten tweede: kan ik zonder problemen mijn Cantilever remmen vervangen door V-Brakes of kan dit niet door de manier van bevestigen?
Met je voorrem kan je altijd harder remmen als met je achterrem. Bij een motorfiets is de verdeling ongeveer 70 en 30. Bij een fiets weet ik het niet, omdat je daar over een ander gewicht praat. 180 kg of 10 kg scheelt nogal wat.
Als je met allebei de remmen remt komt er minder druk op je achterwiel omdat je achterkant omhoog wil komen. Hierdoor zal je achterwiel ook wel sneller willen blokkeren. Meestal corrigeer je dit zelf door de druk van je remmen zelf te regelen.
Met je achterrem zul je dus nooit zo hard kunnen remmen als met je voorrem. Als je remkwaliteit van je achterrem in de loop der der tijd achteruit is gegaan kan er iets ander aan de hand zijn (slijtage bv).
Als je met allebei de remmen remt komt er minder druk op je achterwiel omdat je achterkant omhoog wil komen. Hierdoor zal je achterwiel ook wel sneller willen blokkeren. Meestal corrigeer je dit zelf door de druk van je remmen zelf te regelen.
Met je achterrem zul je dus nooit zo hard kunnen remmen als met je voorrem. Als je remkwaliteit van je achterrem in de loop der der tijd achteruit is gegaan kan er iets ander aan de hand zijn (slijtage bv).
- Target Tiagra 2005<br>
- Specialized Rockhopper<br>
- Aprilia Pegaso 650 type 3<br>
- Specialized Rockhopper<br>
- Aprilia Pegaso 650 type 3<br>
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Hallo,
Je zou juist zeggen dat de achterrem juist meer zou moeten remmen dan de voorrem, omdat je dat niet over de kop kan slaan.
In de bergen met een afdaling is het wel zo prettig dat je snelheid minderd wanneer je alleen je achterrem gebruikt. In een afdaling gebruik ik eerst mijn achterrem, pas daarna mijn voorrem, anders sla je sneller over de kop, maar ik kom dus niet tot stilstand met alleen mijn achterrem.
Je zou juist zeggen dat de achterrem juist meer zou moeten remmen dan de voorrem, omdat je dat niet over de kop kan slaan.
In de bergen met een afdaling is het wel zo prettig dat je snelheid minderd wanneer je alleen je achterrem gebruikt. In een afdaling gebruik ik eerst mijn achterrem, pas daarna mijn voorrem, anders sla je sneller over de kop, maar ik kom dus niet tot stilstand met alleen mijn achterrem.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Bert Pleizier op 25 September 2005
Hallo,
Je zou juist zeggen dat de achterrem juist meer zou moeten remmen dan de voorrem, omdat je dat niet over de kop kan slaan.
In de bergen met een afdaling is het wel zo prettig dat je snelheid minderd wanneer je alleen je achterrem gebruikt. In een afdaling gebruik ik eerst mijn achterrem, pas daarna mijn voorrem, anders sla je sneller over de kop, maar ik kom dus niet tot stilstand met alleen mijn achterrem.
Bij het afdalen verplaats je je gewicht naar achteren zodat je meer gewicht op je achterband hebt en je remt met je voorrem. Omdat je je gewicht naar achteren hebt verplaats heb je minder kans om over de kop te slaan.
Je moet natuurlijk niet met alle kracht die je hebt in je voorrem knijpen, want dan blokkeerd je voorwiel alsnog en zul je over de kop slaan, of je voorwiel wordt onbestuurbaar omdat je met een blokkerend voorwiel niet kunt sturen.
Je kunt harder remmen met je voorrem omdat je de massa die je achter je hebt moet stoppen (jezelf + het grootste gedeelte van je fiets).
Hallo,
Je zou juist zeggen dat de achterrem juist meer zou moeten remmen dan de voorrem, omdat je dat niet over de kop kan slaan.
In de bergen met een afdaling is het wel zo prettig dat je snelheid minderd wanneer je alleen je achterrem gebruikt. In een afdaling gebruik ik eerst mijn achterrem, pas daarna mijn voorrem, anders sla je sneller over de kop, maar ik kom dus niet tot stilstand met alleen mijn achterrem.
Bij het afdalen verplaats je je gewicht naar achteren zodat je meer gewicht op je achterband hebt en je remt met je voorrem. Omdat je je gewicht naar achteren hebt verplaats heb je minder kans om over de kop te slaan.
Je moet natuurlijk niet met alle kracht die je hebt in je voorrem knijpen, want dan blokkeerd je voorwiel alsnog en zul je over de kop slaan, of je voorwiel wordt onbestuurbaar omdat je met een blokkerend voorwiel niet kunt sturen.
Je kunt harder remmen met je voorrem omdat je de massa die je achter je hebt moet stoppen (jezelf + het grootste gedeelte van je fiets).
- Target Tiagra 2005<br>
- Specialized Rockhopper<br>
- Aprilia Pegaso 650 type 3<br>
- Specialized Rockhopper<br>
- Aprilia Pegaso 650 type 3<br>
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
doseren is het toverwoord bij remmen. En ja dat valt niet mee met cantilevers. Maar dat heeft nu niets met jou probleem te maken, Dat is in mijn ogen gewoon het probleem van de cantilevers die remmen gewoon niet super. Wat je daar dus aan kan doen is v-brakes monteren (moet je ook nieuwe remhendels) of je zou kunnen kijken of een brakebooster werkt. Dat is een apparaat dat het uitwijken van het frame of vork bij het remmen tegengaat waardoor je meer druk krijgt op de velg.