Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

hoe test je een 2e hands frame

max29
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2005 10:00

max29 22 sep 2005 10:41

Er is een manier om als je een gebruikt frame- fiets aanschaft te testen op nog aanwezige stijfheid en veerkracht. Veel carbon frames zijn na 2 jaar volledige ´zwabber-frames´ geworden. Sommige aluu´s hebben daar ook last van. En die vindt je dan op internet voor een zacht prijsje..... . 

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2778
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 sep 2005 10:50

Volledig onzin, carbon verouderd niet (kan hard worden maar zeker niet slap) en alu kan breken/scheuren verder niets. Frames verouderen maar beperkt maar de eigenaar kan wel graag iets nieuws willen en een argument zoeken........
Het is wel zo dat je via bijv. marktplaats een flink risico loopt dat je een schadegeval koopt maar zonder veel verstand van high tech frames kun je toch beter gewoon bij een dealer kopen.

max29
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2005 10:00

max29 22 sep 2005 10:59

nzin ...zo.. zo.. zo....  Carbon verhardt en verliest veerkracht en stijheid- zeker de zijdelingse- na een aantal jaren en dan krijg je scheurtjes en breuken of grote kans op. monococks zijn het meest betrouwbaar. Kijk maar eens hoe bij de rosa een carbonframe wordt gemaakt dan weet je dat deze een korte levensduur heeft.Het is niet voor niets dat er nu bijna alleen maar monocoo´s worden verkocht.   

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2778
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 sep 2005 11:37

De king (heb ik zelf jaren gehad), is volgens mij het enige carbonnen frame waar de Rosa langjarig ervaring mee heeft en dit is juist een superbetrouwbaar frame gebleken (mijn frame is inmiddels vijf jaar oud en er rijdt inmiddels iemand op van 98 kg en die heeft niet te klagen over slapte). De Alu frames (vooral de duurdere) van dit merk zijn gewichtsgelimiteerd en (vooral bij bijv. de Dual) en officieel gemaakt voor enkele jaren (ik heb er drie tot op heden opgebouwd en die zijn na vier jaar nog steeds probleemloos goed).
Dus: carbon kan lang mee (heb bijvoorbeeld een Trek oclv rijden van meer dan 6 jaar oud en 80.000 km zonder problemen), zelfde geld voor alu.
Enkel slecht gebouwde frames/beschadigde frames beeindigen hun leven voortijdig (afgezien van extreem kritisch gebouwde frames waar je de zwakten bij koopt) 

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 22 sep 2005 12:00

ik leg altijd t frame plat op de grond en ga op de achtervork staan... daarna op de voorvork.... als t carbon scheurtjes heeft weet je dat dan gelijk!
DM-LM-ORM

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2778
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 sep 2005 12:02

Met een beetje gewicht denk ik dat er dat zeker scheurtjes zijn

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 22 sep 2005 12:21

Quoten: Origineel geplaatst door janee op 22 September 2005


ik leg altijd t frame plat op de grond en ga op de achtervork staan... daarna op de voorvork.... als t carbon scheurtjes heeft weet je dat dan gelijk!


Ik gooi de fiets uit het raam van 20 meter hoog, als ie niks mankeert weet ik dat de fiets stevig is....Anders koop ik de fiets dus niet ...
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 22 sep 2005 20:07

Nou mijn broer werkt dus met een wals, en...

Trouwens ook onzin dat de meeste frames monocoque-constructies zijn. Topframes als de Scott Cr1 zijn gemaakt door losse buizen aan elkaar te zetten met een techniek genaamd "carbon welding" ofzo. Lichte en stijve constructie, wel bewerkelijk.

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 23 sep 2005 00:05

monocoque ja echt niet...
behalve de oude pinarello montello en colnago carbonissimo...
 
DM-LM-ORM

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 23 sep 2005 01:38

ff een zere neus antwoord. Kijk naar de balhoofdbuis en voel tussen de balhoofdbuis en bovenbuis. ZItten daar ribbels dan is het frame "opgelopen zelfde geld voor de schuinebuis. Is het een carbon frame kijk dan naar de lugs als de fiets lugs heeft. Haal de wielen erin en eruit, gaat dat soepel?
Ik kijk graag ff naar de voorvork stuurpen eraf en buis bekijken let ook gelijk op de patten. De achterpatten ook even bekijken. Lakschade op rare plaatsen vraagt om uitleg. Voel aan de schuine buis hoog aan de rechterzijde als je valt komt de remhoef vaak tegen de buis.
Zitten er stickers op vreemde plaatsen? Is de fiets recent overgespoten? Is de binnenkant van de balhoofdbuis nog mooi? oh is een fiets/frame extreem goedkoop? check bij de dis. of de fiets getsolen is. Bij Cervelo worden de frames bv. gerigistreerd evenals andere dure merken.
Zijn de componenten die erbij zaten te bezichtigen. Heb meegmaakt: Frame nooit mee gevallen! waren de shifters total-loss. Erg vreemd.
Verder zorg dat je kennis hebt of neem een maatje mee. Of maak foto's en post ze in het forum. Genoeg mensen die het van commentaar willen voorzien. hopen dat ze dat dan ook wel kunnen
Helder? VOlgens mij staat in fiets zelf ook nog iets over een kat in de zak kopen en waar je op moet letten.
Ik wil mijn Duratec verkopen, iemand interesse? 
 
pas op! paaltje!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 sep 2005 00:00

Quoten: Origineel geplaatst door max29 op 22 September 2005

Er is een manier om als je een gebruikt frame- fiets aanschaft te testen op nog aanwezige stijfheid en veerkracht.


Misschien kun je ons vertellen wat die manier is om een gebruikt frame te testen i.p.v. alleen vertellen dat er een manier is hoe dit getest moet worden...
Heb zelf onlangs een tweedehands Giant TCR gekocht aan de hand van het testlijstje uit het septembernummer van Fiets... nog geen seconde spijt van gehad en al weer 120 km op gereden.

Plaats reactie